© STINE CHRISTIANSEN

75 JAAR JONG

De legendarische Deense lampenfirma Le Klint bestaat 75 jaar, maar is jonger dan ooit en in topvorm. Aan het hoofd staat Kim Weckstrøm Jensen, die met innovatiedrang en passie het merk en de iconische lampen ontwikkelt. Zo wordt het plissé waar het merk bekend om is tot het uiterste doorgevoerd en krijgen nieuwe materialen steeds meer invloed op de collectie.

18 juli 2018 door CHARLOTTE RAVNHOLT

Achter elk succesvol bedrijf staat ... iemand die risico’s durft te nemen. Zo iemand is CEO Kim Weckstrøm Jensen. Hij heeft een voor de designbranche ongebruikelijk cv. En de man die Le Klint naar de toekomst begeleidt, is ook al geen typische directeur. Met zijn militaire achtergrond en zijn liefde voor ruige natuur en grote motoren is hij allesbehalve doorsnee. Desondanks doen de medewerkers van de fabriek in Odense hun werk met veel plezier en gebeurt het zelden dat iemand voor de pensioengerechtigde leeftijd stopt. En nu we het toch over leeftijd hebben, het 75-jarige Le Klint is zelf allerminst op weg naar zijn pensioen. Dat is onder meer te danken aan de dynamische leiding en het aantrekken van nieuwe, jonge ontwerpers die het DNA en de geschiedenis van het bedrijf kunnen vertolken en lampen maken die een band hebben met het verleden, maar tegelijk vooruitwijzen.

VROEGER EN NU. De vouwzaal anno 1963 en nu. Het verschil is niet heel groot, er wordt nog steeds met de hand gevouwen. Veel mensen werken hier al tientallen jaren en er is een wachtlijst voor de functie van vouwer. Als een van de weinige designmerken heeft Le Klint ervoor gekozen de productie in Denemarken te houden; het hoofdkantoor en de fabriek staan in Odense en er werken nu zo’n 45 mensen. Le Klint heeft bovendien sinds de oprichting in 1943 een eigen winkel in het centrum van Kopenhagen.

Kim Weckstrøm Jensen was in zijn jonge jaren een rebelse wildebras. Hij werkte als skileraar in Noorwegen en als houthakker in Finland, maar in 1998 kwam hij in dienst bij Le Klint. Zijn vader werkte al jaren als vertegenwoordiger bij het bedrijf, dus hij kende de Le Klint-cultuur. In 2001 werd Weckstrøm Jensen CEO met als missie Le Klint te vernieuwen en tot een internationaal merk te maken.

‘Ik denk dat ik de juiste persoon was omdat ik beslissingen durf te nemen. Mijn ervaringen met leidinggeven in het leger waren diep in mij verankerd. Ik was een beetje zoals die Viking die als eerste in de boot stapt, de koers uitzet en navigeert – uiteraard met hulp van al die bekwame collega’s die jarenlang hebben bijgedragen aan het creëren van een gezonde, goede werkomgeving. En ik heb echt het vertrouwen gekregen, want ik was natuurlijk niet bepaald iemand met een heleboel titels. Die nederigheid draag ik nog steeds mee. Ik ben altijd voor 100 procent gesteund door het bestuur, de Klint Foundation en de medewerkers.’

Een van de eerste dingen die Weckstrøm Jensen deed, was functies die tot dat moment werden uitbesteed terughalen naar de eigen fabriek. Daarna was het een kwestie van moderniseren zonder de geest van Le Klint te verliezen.

Koop dit nummer voor € 6,95 in de winkel of online:

http://www.vipwinkel.nl/magazines/living/scandinavian-living-2018-03-11