EEN NOORDELIJK VUUR DE NIEUWE. WARME SCANDINAVISCHE STIJL RUKT OP

Maak kennis met de Deen Frantz Longhi. Zijn levenslange passie voor design en esthetiek resulteerde in een uitgebreide privécollectie van vergeten meubelklassiekers uit de jaren 1950 en 1960.

19 april 2018 door SUSANNE HOLTE

Omwille van de schoonheid van het bestaan kocht hij het keramiekbedrijf Kähler en een reeks restaurants en hotels in heel Denemarken. En nu richt hij een designmerk op: Warm Nordic.

Frantz Longhi is een man met een missie: hij wil de Denen en de rest van de wereld ervan overtuigen dat cool nordic niet alles is wat de klok slaat op het gebied van Scandinavisch design. Hij gelooft zelfs dat er, ondanks het koele klimaat, best veel warmte is onder de noorderlingen. In de manier waarop ze over hun creativiteit praten en elkaar en de wereld tegemoet treden. En Frantz Longhi heeft recht van spreken. Voor zijn bedrijf, Danish Energy Management, dat werkt op het gebied van energie en milieu in meer dan 100 landen, heeft de energieke architect het grootste deel van de wereld afgereisd. Daar dacht hij na over overeenkomsten en verschillen, en hij vindt dat Scandinaviërs te streng voor zichzelf zijn. ‘Ik herlanceer meubels, lampen en accessoires van een aantal bekwame Scandinavische ontwerpers zoals Hans Olsen, Knud Færch, Arne Hovmand-Olsen, Gunnar Cyrén, Jacob Hermann en Svend Aage Holm-Sørensen, in de hoop om het concept van klassiekers uit te dragen,’ aldus Frantz Longhi. Bij het samenstellen van de collectie heeft hij genoten van de lange, inspirerende onderhandelingen met de ontwerpersfamilies om al die verborgen en vergeten producten opnieuw uit te kunnen brengen.

Koop dit nummer voor € 6,95 in de winkel of online:

http://www.vipwinkel.nl/magazines/living/scandinavian-living-2018-02-10