© Maria Vous

BEZIELDE ROMANTIEK & ROMANTISCHE DETAILS

IN DE DEENSE VILLA VAN GALERIEHOUDER REBECCA WERNBERG IS ELK ITEM ZORGVULDIG UITGEKOZEN OM HET VERHAAL ERACHTER. BIJ ELKAAR CREËREN ZE EEN LEVENDIGE OMGEVING EN EEN THUISGEVOEL. IN DEZE WONING WORDEN ESTHETIEK, FUNCTIONALITEIT EN COMFORT IN ALLE OPLOSSINGEN VERWEVEN.

22 februari 2019 door Mathilde Rude

Doordachte esthetische details die harmoniëren met het functionele. Bij Rebecca Wernberg thuis gaat alles op in een hogere eenheid. Hier wordt het onmogelijke mogelijk doordat ze nadenkt over het gebruik van meubels, radiatorombouwen, stuc, deuren en kleuren. En over de combinatie van al die aspecten. Zo creëert ze harmonie in haar villa van 247 m2 in het Deense Noord-Seeland, waar ze met haar man Peter en hun drie kinderen woont. Harmonie als een akkoord, want ze zorgt er altijd voor dat een ruimte 4 à 5 kleuren heeft. De balans komt immers naar voren in het samenspel.

© Maria Vous

ORIGINELE DETAILS als de handgeschilderde kist van Estrid Ericson verlenen het interieur persoonlijkheid. 

Als architect heeft Rebecca Wernberg gewerkt aan grote renovatie- en interieurprojecten in Londen, en daarna aan restauratie- en interieurprojecten in Deense kastelen en culturele gebouwen. Het ene moment heeft ze te maken met exclusieve woninginrichting, en het volgende moment brengt ze oude gebouwen terug in de originele staat – en in de oorspronkelijke sfeer. Daarom koos Wernberg ervoor om Gallery Wernberg te beginnen, waar ze interieurs ontwerpt en Europese meubels verkoopt, met name Scandinavische designklassiekers uit de periode van 1920 tot 1970. Vaak van minder bekende ontwerpers en vroege producties.

© Maria Vous

REBECCA WERNBERG werkt als galeriehouder dagelijks met historische meubels en materialen. 

‘Architectuur en inrichting op laten gaan in een hoger geheel – dat is mijn passie. Ik ben altijd op zoek naar het prachtige timmermansmeubel, een speciale lamp, vroege producties, prototypen of meubels die zijn vormgegeven voor specifieke doeleinden. Ik zit graag in de bibliotheek van het Designmuseum stoffige boeken door te bladeren om de achtergrond van meubels te achterhalen door naar oude tekeningen of foto’s van woningen en tentoonstellingen te kijken,’ aldus Wernberg.

Het huis is gekozen vanwege zijn Engelse karakter met de gele bakstenen, het gevelornament en het elegante spel tussen bolle en holle muurvlakken. Toen het stel het overnam, zat het vol linoleumvloeren, verlaagde plafonds en afgesloten deuren en ramen. Sindsdien is Rebecca bezig het huis terug te brengen in de staat van 1889, toen het werd gebouwd, waardoor ze een betere flow in het dagelijks leven en een natuurlijke verbinding tussen binnen en buiten creëert.

© Maria Vous

DE WOONKEUKEN geeft toegang tot het terras, waar de ramen tot deuren omgetoverd zijn. De eettafel, van een veiling, is geverfd, de stoelen zijn door Palle Suenson ontworpen voor de kantine van Aarhus Oliefabrik. De koperen lampen zijn de PH 3/3 van Louis Poulsen. 

‘Interieurarchitectuur is een visueel vak waarbij het vooral belangrijk is om de behoeften van de bewoners te doorgronden. Het creëren van een thuis dat visueel adembenemend is, is niet moeilijk. De uitdaging is om het tegelijkertijd functioneel te maken. We hebben hard gewerkt aan het herstellen van de duurzame aspecten, zoals stucwerk, hoge panelen, ingebouwde kasten en rekken, die het huis karakter verlenen. Ik heb een warm gevoel en een thuissfeer willen creëren door degelijk ontworpen en gemaakte meubels te kiezen – maar ook met een goede verlichting. Ik vind het heel belangrijk om dingen met affectieve waarde in je huis te integreren, want die helpen een heel speciaal thuisgevoel te creëren,’ legt Wernberg uit.

En ze vervolgt: ‘Ik heb gewoond in Parijs en Londen en ik ben geïnspireerd door de interieurs daar. In Frankrijk waardeer je de eenvoud, het natuurlijke patina van een obect en alles wat afwijkt, en in Engeland creëer je eerder een huiselijke sfeer, speel je met kleuren en ben je niet bang om traditionele en antieke voorwerpen bij elkaar te zetten. Zo hebben we ook meubels met verschillende ontwerpprofielen gecombineerd, want ik werk intuïtief met de balans van de materialen. Dit betekent dat ik rekening houd met de geschiedenis, kleur, textuur en het materiaal van een voorwerp. Veel dingen en composities testen we thuis, daardoor is ons interieur vrij dynamisch. Dat waardeer ik, want ik probeer graag nieuwe combinaties uit.’ 

© Maria Vous

TUSSEN DE SUBTIELE KLEUREN in de keuken ontstaat een dichterlijk spel van architectuur en meubels. De barstoelen, uitverkoopjes van de houtfabriek, heeft Rebecca geverfd, en de voethoogte is aanpasbaar voor het hele gezin. De messing lamp is vormgegeven door Carl-Axel Acking, en de witte lamp is een ontwerp van Erik Gunnar Asplund. 

© Maria Vous

DE KEUKEN van Kvänum is in een moderne countrystijl uitgevoerd met krijtwitte vlakken en groenige tegels. DE KRAAN is een Nordic Square Quooker.  

© Maria Vous

ALLE MEUBELS IN HET HUIS zijn bijzonder. In de werkkamer zit Rebecca op een zeldzame Mogens Lassen-kruk, een prototype. De Rode Stoel van Kaare Klint is ontworpen voor het kantoor van de minister- president en is van Rud Rasmussen. Het bureau is ontworpen door Arne Jacobsen en de tafellamp is van Vilhelm Lauritzen. De kunst aan de muur is textiel van Märta Måås-Fjetterström. 

© Maria Vous

DE SLAAPKAMER biedt zicht op het balkon en ’s zomers op de groene boomtoppen.
DE TRAP VERBINDT de drie verdiepingen van het huis en is donker geschilderd, zodat hij zich als een architectonisch kunstwerk omhoog slingert. De stoel is een zeldzame Hans J. Wegner-bureaustoel van Planmøbler.  

© Maria Vous

LICHTE LUXE met historische details kenmerkt de stijl in de badkamer, waar de badkuip van Aquadomo is en de kruk is ontworpen door Vilhelm Lauritzen. DE SLAAPKAMER is romantisch gecomponeerd met een expressief tapijt vol motieven van dieren en natuur, en met een witte klamboe over het bed. 

© Maria Vous

UNIEK DESIGN betekent karakter. De bank is ontworpen door Palle Suenson voor de inrichting van Aarhus Oliefabrik. Nu is hij bekleed met donkerblauw velours, dat de gepatineerde leren stoel Mix Chair van Kaare Klint en Edvard Kindt-Larsen elegant tegenspel biedt. De salontafel is een uniek daybed van Carl-Axel Acking. De vloerlampen zijn van Alvar Aalto, de kussens Vine zijn van William Morris, de messing wandkandelaars zijn van Pierre Forssell en het vloerkleed is van Märta Måås-Fjetterström. 

Styling: Stine Kirchheiner