© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

Creativiteit en herwonnen ruimte in chic appartement

Met veel vindingrijkheid en een modernere plattegrond gaf architect Julie Trier Brøgger het fraaie appartement van Helen Hilario Jønsson een facelift. De woning werd heerlijk licht, er kwam een droomkeuken, en ruimtes die leegstonden sinds de kinderen het huis uit zijn, kregen een nieuwe functie.

7 januari 2020 door MARIE KIERSGAARD ESPERSEN

Meestal is het probleem van appartementen dat er te weinig kamers zijn. Maar Helen Hilario Jønsson had er juist te veel sinds haar kinderen uit huis zijn. 

Gezien haar mooie, ruime appartement van 185 m2 op een van de meest gewilde plekken van Kopenhagen had ze geen zin om te verhuizen. Ze zou nooit meer een vergelijkbaar appartement vinden, en daarbij wilde ze niet weg uit het huis waar haar kinderen zijn opgegroeid. Maar zeven kamers was wat al te veel van het goede voor Helens huidige leven. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

DRANKKAST In een voormalige deuropening maakte architect Julie Trier Brøgger een inbouwkast. Van overgebleven vloerdelen werden ondiepe schappen gemaakt, die perfect zijn voor een goed gevulde drankkast. 

‘Het appartement voldeed gewoon niet meer, doordat de ruimtes niet meer dezelfde functie hadden als toen de kinderen nog thuis woonden. Sommige kamers gebruikte ik alleen om er fietsen en speelgoed op te slaan,’ vertelt ze. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

KEUKEN Met een kookeiland midden in de ruimte kun je tijdens het koken makkelijk met elkaar praten. Het eiland van grenen en staal is van Køkkensnedkeren, net als de twee hanglampen, die matchen met de vloer.

TIPS VAN DE ARCHITECT VOOR HET RUIMTEGEBRUIK IN EEN APPARTEMENT

Gangen zijn vaak verspilde ruimte. Betrek daarom de gang bij een andere kamer, die ook als doorgangsruimte kan dienen. Zo haal je meer uit je vierkante meters. Met de juiste indeling en doordachte looplijnen voelen de ruimtes groter aan. Denk er daarom goed over na waar je de deuren plaatst. Licht is belangrijk. Dode hoeken zonder licht blijven vaak onbenut. Zorg daarom overal voor voldoende daglicht, en probeer waar mogelijk het licht van meerdere kanten te laten binnenvallen. Dat vergroot bovendien het gevoel van ruimtelijkheid. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

OPBERGBANKJE Omdat sommige buizen niet konden worden weggehaald, werd het plan van een tweede balkondeur geschrapt. Dat was echter een geluk bij een ongeluk, want daardoor ontstond het idee voor een bankje, dat de buizen verbergt en dat perfect is om even een kop koffie te drinken, of voor kletsende gasten. Als extra bonus kun je er de tuinstoelkussens in opbergen als het geen balkonweer is. Het bankje is van hetzelfde hout gemaakt als de keukenelementen.

BERGRUIMTE Dankzij nissen en inbouwkasten heeft de keuken volop bergruimte. De witte kast tegen de wand is een eenvoudig ontwerp zonder details of grepen. Daardoor doet

hij aan als een wand en vormt hij een neutrale achtergrond voor de keuken. Voor de balans heeft de kast tegen de andere wand allemaal kleine ruitjes, alsof hij 100 jaar oud is.

KEUKENVLOER In de keuken ligt nieuw, eikenhouten visgraatparket. Het klassieke zigzagpatroon is slechts subtiel zichtbaar doordat het parket donker is gebeitst in de kleur ash grey. Helen Hilario Jønsson dacht zelf aan een lichthouten of gietvloer, maar is blij met Julie Trier Brøggers keuze van donker, als tegenwicht tegen de lichte keuken.

Tegelijkertijd kreeg Helen de mogelijkheid om een groot balkon te maken aan de binnenplaats. Maar omdat zich aan die kant de badkamer, een smalle keuken en een rommelkamertje bevonden, dacht ze dat het balkon beter moest kunnen worden benut. Ze nam contact op met architect Julie Trier Brøgger van Zoom Arkitekter. Die liep over van de goede ideeën en had gevoel voor de sfeer in het appartement. Ze wilde de ruimtelijkheid van de grote huiskamers doortrekken naar de rest van de woning, en dat sprak Helen aan. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

LICHT IN DE KEUKEN De gang is bij de keuken getrokken en er zijn twee glazen deuren en een raam naar het balkon. Daardoor heeft de ruimte geen donkere hoekjes meer. Om ervoor te zorgen dat je de entree nog enigszins kunt afsluiten zonder dat het te donker wordt, is er voor een deur met glas gekozen, die aansluit bij de kast. 

De architect brak de muren van drie kleine kamertjes en de gang door, waar­ door er over de hele breedte van het balkon een grote keuken ontstond. De badkamer werd verplaatst naar een grote voormalige kinderkamer. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

WASEMKAP Om het zicht in de ruimte niet te belemmeren koos Helen Hilario Jønsson samen met de architect voor een wasemkap die oprijst uit het werkblad. Zo is hij alleen zichtbaar tijdens het koken. De wasemkap is van Gaggenau.

‘Licht is enorm belangrijk in deze woning. Voorheen was het appartement in tweeën gedeeld: een lichte helft met grote kamers en suite aan de straatkant en een donkere helft aan de binnenplaats, met smalle ruimtes en een lange gang. Dat is een ouderwetse indeling uit de tijd dat er bedienden in de keuken werkten en de heer des huizes en zijn gezin in de grote kamers verbleven. Dat is tegenwoordig anders, nu is de keuken juist een ontmoetingsplek,’ zegt Julie Trier Brøgger. Ze vervolgt:

‘Nu de kleine ruimtes bij elkaar zijn getrokken, sluiten ze beter aan bij de grote huiskamers, en dat maakt de woning meer een eenheid.’ 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

EETKAMER Vanuit de keuken bereik je de eetkamer, waar klassieke witte Syver-stoelen van Arne Jacobsen zijn gecombineerd met een tafel uit de populaire serie Super-Elliptical van Piet Hein. Als contrast in kleur en lijnen staat er tegen de wand een oude Chinese lakkast van Green Square. 

Daardoor kijk je nu vanuit de entree al de keuken in. Twee glazen deuren en een raam naar het balkon laten zelfs op een grijze herfstdag volop daglicht de grote keuken binnen. Daar staat een mooi, op maat gemaakt kookeiland van naturel grenen met zichtbare jaarringen en een goedgekozen smal werkblad van staal – lichte materialen, die een fraai geheel vormen met de nieuwe vloer van visgraatparket, die warmgrijs is gebeitst. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

WOONKAMER MET BANK Afgezien van een nieuwe vloer en in het plafond geïntegreerde speakers is er aan de woonkamer niets veranderd. De sierlijst en het stucwerk rond de deur getuigen van de leeftijd van het appartement. De bank is van Flexform en komt van CasaShop. 

BOUWADVIEZEN VAN DE HUIZENBEZITTER

Neem de tijd voor de ideeënfase, dan kom je tot de kern van je droom. Heb vertrouwen in je architect. Julie Trier Brøgger en haar collega’s leidden de bouwvergaderingen en hadden contact met de werklieden, en ik werd erbij gehaald als het nodig was, vertelt Helen Hilario Jønsson. Dat werkte goed. Zoek de juiste architect. De ideeën van de architecten spraken me erg aan, en ze konden ook mijn smaak en voorstellen waarderen. Er was geen hiërarchie, en dat vond ik prettig. Houd wat ruimte in je budget, zodat je het je kunt veroorloven om ja te zeggen tegen een goed idee dat in de loop van het project ontstaat. Het is doodzonde als je een goede kans niet kunt grijpen vanwege de kosten. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

AAN HET WATER Door de extra hoek en de vele ramen stroomt er geweldig veel licht naar binnen in deze kamer, die uitkijkt op de stadsmeren. De ruimte is ingericht met klassiek Deens design van de architecten Poul Kjærholm en Mogens Koch. De bank is een Constanze Daybed van Johannes Spalt en komt van Klassik. Uitgeklapt biedt hij plaats aan twee logés.

‘Ik vond het heel belangrijk dat deze ruimte modern en functioneel zou zijn zonder te detoneren met mijn oude appartement. En ik wilde er gasten kun­ nen ontvangen,’ vertelt Helen.

‘Met mijn oude keuken was ik altijd gestrest als ik bezoek had, omdat de mensen dan in de woonkamer moesten wachten tot ik het eten klaar had. Maar nu is de keuken zo ruim dat ze er tijdens het koken gezellig bij kunnen komen zitten. Daar ben ik heel blij mee,’ zegt Helen, die tegenwoordig zelfs graag het aperitief of voorgerecht in de keuken serveert. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

VANUIT DE VERSTE KAMER kijk je dwars door de andere ruimtes heen. Vanaf hier biedt het appartement een indrukwekkende aanblik. 

TIPS VAN DE ARCHITECT OM BIJ EEN VERBOUWING DE ZIEL VAN HET HUIS TE BEHOUDEN

Wat maakt jouw huis bijzonder? Neem je woning als uitgangspunt en stel jezelf de vraag wat het leuke en kenmerkende eraan is. Dat wil je graag behouden. Gebruik de karakteristieke elementen op nieuwe plekken. Verwijder je bijvoorbeeld ergens een mooie vloer of een oude kast, verplaats deze dan naar een andere ruimte. Of bekijk de lijnen en creëer die opnieuw. Voer bestaande details door op nieuwe onderdelen. In dit geval gaven we nieuwe kasten paneeldeuren die aansloten bij de bestaande sierlijsten. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

PERSOONLIJKE BADKAMER Met eenvoudige lijnen, mooie materialen en een bijzondere mozaïekvloer stelde Julie Trier Brøgger een badkamer samen die past bij het chique, oude appartement, maar ook modern is. De tegels van Jaime Hayon voor Bisazza zijn van cement. Het eikenhouten wastafelmeubel van Casabath is gebeitst in een warme grijze tint die past bij de parketvloer in het appartement. De messing kranen zijn van Vola en matchen met de lampen van Københavns Møbelsnedkeri. 

In het hele appartement heeft de architect gelet op de balans tussen oud en nieuw. Daarom zijn de sierlijsten bij de vloer en het plafond doorgevoerd over de nieuwe inbouwkasten, werden oude deuren hergebruikt op andere plekken in de woning, is er een nieuwe radiatorombouw gemaakt in de originele stijl en zou je niet denken dat de vitrinekast in de keuken nieuw is.

Ook bij kleinere zaken, zoals lampen, haken en kranen, was de architect betrokken. Wanneer er een besluit moest worden genomen over het interieur, stuurde ze Helen een mail met drie voorstellen om over na te denken.

‘Ik zou deze lampen of vloer bijvoorbeeld nooit zelf hebben gekozen. Ik dacht in eerste instantie aan een gietvloer of aan licht parket, maar ik ben blij dat het dit is geworden. Als architect kent Julie de mogelijkheden en weet ze wat er te krijgen is. En als ik een idee had, hadden haar collega’s en zij er een dat honderd keer beter was,’ legt Helen uit. 

© CHRISTINA KAYSER ONSGAARD

KLASSIEKE SLAAPKAMER De juiste looplijnen zijn belangrijk. Daarom koos de architect ervoor de slaapkamer af te sluiten in plaats van deze te behouden als een vijfde kamer en suite. Zo opent de slaapkamer zich nu op een meer natuurlijke en praktische manier naar de badkamer dan naar de huiskamers. De slaapkamer kreeg ook een kastenwand. De sierlijst is voortgezet over de kast, zodat die onderdeel lijkt te vormen van de wand – een klein, maar veelbetekenend detail. 

De architect heeft met haar creativiteit en haar feilloze gevoel voor details en sfeer iets bijzonders gemaakt. Overal in het appartement kun je buiten­ gewone oplossingen openen, optillen of uittrekken.

Als Helens volwassen kinderen of haar familie van de Faeröereilanden op bezoek komen, hoeven ze niet op een matrasje in de woonkamer te slapen, of in een oude kinderkamer met eenzame knuffels op het bed en stoffige popsterren aan de muur. In de werkkamer kan Helen door aan een leren lus te trekken als een ware Hans Klok een tweepersoonsbed uit de muur toveren – en weer terugplaatsen als de logés vertrokken zijn. Zo staat het bed niet onnodig in de weg. Ook over de keuken is goed nagedacht. Achter het middelste deel van het kookeiland zit een vaatwasser – met daaromheen schapjes voor de vaatwastabletten en het glansspoelmiddel. En achter de witte kastenwand gaat een pantry schuil, met een waterkoker en koffiemolen. Zo is het heel makkelijk om de keuken netjes en schoon te houden.