© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

DESIGNWONING IN GRAANSILO

De Kopenhaagse wijk Nordhavn is volop in ontwikkeling. Zo is de iconische oude graansilo The Silo omgetoverd tot een exclusief appartementengebouw met een fraai uitzicht op de stad en het water. Cobe Architects was verantwoordelijk voor de verbouwing van het indrukwekkende complex. Wij kijken binnen bij een stel dat zich liet inspireren door de industriële sfeer van het gebouw, en beton, ijzer, messing en hout combineerde in een op-en-top Scandinavische stijl.

5 november 2019 door TAMI CHRISTIANSEN / HOUSE OF PICTURES

Kopenhagen is in de ban van stedelijke ontwikkeling – niet in de laatste plaats in Nordhavn, een stadsdeel dat bezig is zichzelf opnieuw uit te vinden door industriële gebouwen om te vormen tot woningen en winkels. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

DE GEVEL van de iconische oude graansilo kreeg van Cobe Architects een andere vorm en richt zich naar de zee en de stad Kopenhagen. Op de bovenste verdieping zit een restaurant met uitzicht naar alle kanten. 

Het iconische gebouw The Silo vormt een indrukwekkende mijlpaal in dit proces. Cobe Architects heeft de voormalige graansilo getransformeerd tot een groot aantal spectaculaire luxeappartementen met een panorama-uitzicht op de zee en de skyline van Kopenhagen. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

IN DIT BROK steen van de originele muur van de silo is de fraaie variatie in het beton te zien. 

Achter de staalgrijze gevel treffen we een appartement van bijzondere schoonheid, waar de industriële sfeer is behouden met ruw beton, zeven meter hoge ruimtes en plafondhoge ramen. Hier wonen Grethe en Peter, respectievelijk advocaat en makelaar. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

ALS EEN ABSTRACTE sculptuur torent The Silo boven Nordhavn uit, waar het een mijlpaal vormt in de stedelijke ontwikkeling.

Ze deden de verbouwing zelf, omdat ze wilden dat het een gezamenlijk, persoonlijk project zou zijn. Ze legden contact met een architect die hen kon helpen met het ontwerpen van het interieur. Dat de woning van 200 m2 casco werd opgeleverd, was een voordeel, omdat ze op zoek waren naar een plek die ze helemaal naar wens konden inrichten. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

DE RUIGE UITSTRALING VAN HET GEBOUW wordt binnen ondersteund met natuurlijke materialen. De Italiaanse bank matcht mooi met de kleuren van het beton, terwijl de houten salontafel, een ontwerp van Grethe, een warm en tactiel element is in de grijze omgeving. Dankzij de zeven meter hoge ramen worden de lucht en de zee naar binnen gehaald. 

‘De voornaamste reden dat we hier wilden wonen was dat we vielen voor dit oude gebouw, de hoogte van de ruimtes en de betonnen details, maar ook dat het een lege huls was,’ legt Grethe uit. Ze wilden de ruimtelijkheid en de oorspronkelijke, ruwe kenmerken behouden om de geschiedenis van het gebouw te weerspiegelen.

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

HET UITZICHT OP DE LUCHT en de zee vormt een fraaie achtergrond voor de eettafel PK54 van Poul Kjærholm en de witte Syver-stoelen van Arne Jacobsen via Fritz Hansen. Het eetkamerameublement wordt omkranst door de kroonluchter Christiansborg, die Vilhelm Lauritzen in 1950 ontwierp voor het paleis Christiansborg.

‘Het beton en de industriële sfeer van de originele graansilo maken deze plek zo speciaal. En het daglicht, dat in elke ruimte naar binnen stroomt en speelt met de kleuren en schaduwen,’ vertelt Grethe. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

OP DE DECORATIEVE BETONNEN WAND die de bewoners zo hebben gelaten, hangt een geometrische lijst die een deel van het beton inkadert. Hij is ontworpen door Muller Van Severen en gekocht bij Studio X Viaduct.

Om de ruige uitstraling van het gebouw te benadrukken, kozen Peter en zij voor diverse natuurlijke materialen. Op de bovenste verdieping, met de slaapkamer en de logeerkamer, kwam een eikenhouten vloer om een licht, ruimtelijk gevoel en een natuurlijke sfeer te creëren. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

NATUURLIJKE PATRONEN komen overal in het interieur terug, in beton, marmer, hout en keramiek. 

Op de verdieping eronder werd het cement gepolijst om de betonnen elementen en de industriële esthetiek een ander, elegant effect te geven. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

DE GLAZEN KASTEN zorgen voor transparantie. Daardoor kan het licht vanuit de woonkamer de keuken binnenvallen én voelt de ruimte niet te zwaar.

Waar het tweetal het meest van geniet in dit mooie appartement, is dat het daglicht rijkelijk naar binnen valt door de grote ramen – en dat The Silo een oud gebouw is met originele materialen en details, dat desondanks een heel moderne uitstraling heeft. Dat zie je onder meer aan de strakke, industriële, betonnen structuren die het uitzicht op het water en de windmolens inkaderen. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

DE KEUKEN heeft het stel zelf ontworpen. Hij moest een eenvoudige, functionele, ruige uitstraling hebben waarin meerdere materialen een samenspel zouden aangaan. Daarom combineerden ze witte tegels uit Nederland met licht berkenhout en messing. Het kookeiland is door een lokale ambachtsman gemaakt. 

De balkons aan de eetkamer, de keuken en de woonkamer fungeren als uitkijkposten. Hier genieten Grethe en Peter van de aanblik van de drukke industriehaven en de schepen, die een contrast vormt met het weidse vergezicht over water. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

HET IDEE ACHTER DE zwevende trap en de inbouwbank met leren kussen, die Grethe heeft ontworpen, is een gevoel van lichtheid te laten ontstaan. De lampen Eklipta zijn ontworpen door Arne Jacobsen. Per Kirkeby maakte het donkere schilderij. 

‘We hebben gekozen voor een appartement op een van de bovenste etages, omdat je daar het meeste uit het uitzicht en het daglicht haalt. We kijken uit over heel het noordelijke deel van de stad met zijn mooie skyline. Aan de westkant zie je de Deense kust liggen en aan de oostkant de haven en in de verte zelfs Zweden. Het is echt een bijzonder uitzicht, dat je bijna nergens hebt in Kopenhagen,’ zegt Grethe. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

HOUT vormt een zacht contrast met de betonnen wanden. Het ingebouwde bureau maakt de entresol luchtiger en relaxter. Vanhier kijk je uit over de woonkamer en verder naar buiten. 

Omdat Peter en zij kunst verzamelen, wilden ze graag kale wanden, die een leeg doek vormen voor de kunstwerken. Daar zit werk bij van beroemde Denen zoals Per Kirkeby, maar ook van bijvoorbeeld Kenneth Nielsen, Birgitte Waldach, Jonathan Messe, Per Inge Bjørlo, Peter Linde Busk, Michael Kvium, Olox en Jens Birkemose. Het meubilair bestaat uit moderne Deense klassiekers van onder anderen Arne Jacobsen, Poul Kjærholm en Vilhelm Lauritzen. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

BERKENSTAMMEN vormen een bijzondere afscheiding met de gastenkamer, die een zwart-wit kleurenscala heeft. 

Samen met een inbouwbank enbureau, glanzende witte tegels, messing details, kasten van ijzer en messing, handgemaakte zwarte badkamertegels en natuurlijke houten elementen vormen ze een subliem Scandinavisch geheel. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

DE BADKAMER op de benedenverdieping heeft door de hanglamp en de ruwe wand een industriële sfeer. Het bad is zo geplaatst dat je uitkijkt over Kopenhagen. 

‘Ik had het concept zo bedacht dat de gang op de entresol deuren van ijzer en glas zou hebben en op die manier doet denken aan een kantoor van een opzichter in een oude fabriek – de plek vanwaar je de boel in de gaten houdt,’ lacht Grethe. 

© NATHALIE KRAG / HOUSE OF PICTURES

GRAFISCH ZWART-WIT is het thema op de bovenste verdieping. Zo ook in deze badkamer, waar geglazuurde witte tegels zijn gecombineerd met matte patroontegels. De uitstraling is eenvoudig en klassiek modern, met exclusieve messing details.