© SALVA LOPEZ

EEN ARCHITECTONISCHE TENT MIDDEN IN DE NATUUR

Voor de scherenkust van Zweden heeft architectenbureau Tham & Videgård een prachtig vakantiehuis ontworpen. De inspiratie voor het gewelfde dak komt van een tentconstructie, maar de architecten maakten er een luxe variant van, met uitzicht op bos en water. De eigenaren wilden visueel en door middel van terrassen in contact staan met de natuur.

19 november 2019 door MATHILDE RUDE

Op de punt van een landtong op het eilandje Krokholmen aan de pittoreske scherenkust van de Zweedse hoofdstad Stockholm ontwierpen de architecten van het bureau Tham & Videgård een opvallend vakantiehuis. Met zijn bijna oversized, gebogen dak doet het denken aan een tent – en dat is ook precies de bedoeling. Het gezin dat de opdracht gaf, wilde namelijk graag een onderhoudsvrij vakantiehuis met één woonlaag, dat opgaat in de natuur en zowel binnen als buiten aantrekkelijke verblijfsruimtes heeft. 

© SALVA LOPEZ

ALS EEN GEDRAPEERD tentdoek vlijt het dak zich over het houten huis, dat door de vorm en het materiaalgebruik opgaat in de natuur – en van die natuur kan het gezin dankzij de terrasse. 

De tentinterpretatie kwam voort uit jeugdherinneringen van de architecten. Kamperen in een tent is zo eenvoudig: je ritst de tent open, gaat naar buiten en bent meteen midden in de natuur. Daarnaast grijpt het ontwerp terug op de Zweedse traditie van het bouwen van paviljoens en theekoepels: lichte constructies die her en der in het landschap en in tuinen staan en waar je samen thee drinkt, de maaltijd gebruikt en gezellig bij elkaar bent. 

© SALVA LOPEZ

DE GEVEL en afwerking zijn van cederhout. Het dak rust op een met zink beklede metalen lijst. 

De constructie van het huis, met een enorm, gebogen zinken dak, zorgt voor ruimte in het interieur en definieert het karakter van het bouwwerk, waarbij de hoogte van zes meter een visueel tegenwicht krijgt van de verticale lijnen op de wanden. Door het architectonische resultaat en de tentachtige ruimte ontstaat er een ontspannen vakantiesfeer. Tegelijkertijd heeft het huis een bijna overweldigende uitstraling en een interessante complexiteit. 

© SALVA LOPEZ

DOOR HET ZES METER hoge plafond doet de woonkamer bijna kerkachtig aan, maar het essenhout verzacht de strakke lijnen en brengt warmte. Het eenvoudige meubilair bestaat uit de ruime, zachte bank Tufty-Time van Patricia Urquiola voor B&B Italia en de stoelen Love Papilio van Naoto Fukasawa, eveneens voor B&B Italia. Ook de salontafel Alanda is van dit merk. De staande lamp van Astep heeft hoogte nodig en komt hier dan ook goed tot zijn recht. 

Het is duidelijk zichtbaar dat het huis is gebouwd vanuit de wens om een eenheid te creëren tussen binnen en buiten. Aan de buitenkant is cederhout gebruikt en aan de binnenkant essenhout. Het glas zorgt voor transparantie en het huis staat op een ondergrond van beton. 

© SALVA LOPEZ

GRIJZE en donkere kleuren geven het interieur een naturelle sfeer, die goed samengaat met de natuur rondom het huis. 

Met de verwaaide dennenbomen en de zacht golvende rotsformaties, die door het landijs zijn gevormd, doet de natuurlijke omgeving rond het huis zich voor als een betoverend, archetypisch Zweeds eilandlandschap. 

© SALVA LOPEZ

DE GROTE RAMEN en schuifpuien openen het huis naar een fenomenaal uitzicht op zee en integreren binnen en buiten. 

Het perceel heeft aan de oostkant vrij uitzicht – helemaal tot aan de vuurtoren Almagrundet, die zich midden op de Oostzee tussen Zweden en Estland bevindt en soms blootstaat aan een zeer krachtige wind en hoge golven. Een fascinerend gezicht.

© SALVA LOPEZ

DE GANG heeft de vorm van een lichte doos van essenhout. 

Het uitzicht had grote invloed op de indeling van de woning. De architecten stelden voor het huis in tweeën te delen met een tussenwand in de lengte. De private vertrekken, zoals de slaapkamers, de badkamer en de bergruimtes, kwamen te liggen aan de achterzijde, aan de boskant op het westen. Je bereikt dit deel via een smalle deur in de woonkamer naast de haard. 

© SALVA LOPEZ

EEN TUSSENWAND scheidt private vertrekken als de slaapkamers, badkamer en bergruimte van de woonkamer en de keuken, die optimaal zijn geplaatst ten opzichte van het panoramische uitzicht. De houten meubels gaan mooi samen met de wanden van essen. De Belle-stoelen en de eettafel Bull zijn door Naoto Fukasawa ontworpen voor B&B Italia. De lamp 265, die Paolo Rizzatto in 1973 ontwierp voor Flos, hangt discreet en sculpturaal aan de wand als enige decoratie. 

Op die manier konden de grote woonkamer en keuken aan de zeezijde worden geplaatst. Ze hebben aan drie kanten uitzicht en profiteren van het daglicht. Met de grote ramen en puien wilden de architecten de schil tussen binnen en buiten afbreken. 

© SALVA LOPEZ

DE NATUUR is onderdeel van de constructie van het huis. Ook in de eenvoudig en functioneel ingerichte keuken, die met hout en steen – zij het een verfijnde variant in de vorm van gepolijst marmer – de materialen buiten nabootst.

Dit wordt versterkt door drie terrassen – een waar je uit de wind zit, een op het zuiden en een aan het water in het oosten. De vele mogelijkheden maken het huis tot een heerlijk toevluchtsoord, waar altijd wel iets moois te zien is. 

© SALVA LOPEZ

VANUIT TWEE Crinoline-stoelen van Patricia Urquiola voor B&B Italia geniet je van het unieke uitzicht op de Oostzee. 

© SALVA LOPEZ

HET AFGELEGEN vakantiehuis wordt omringd door dennenbomen en rotsen. Om een samenhang te creëren tussen natuur en architectuur, kreeg het huis de contouren van een tent. Dit is tevens een knipoog naar de Zweedse prieeltraditie en schept mogelijkheden voor activiteiten in de natuur en een zorgeloos vakantieleven.

© SALVA LOPEZ

DE BETONNEN VLOER loopt rondom het huis en vormt drie terrassen. Zo vervaagt de grens tussen binnen en buiten.

ARCHITECTENBUREAU THAM & VIDEGÅRD

Sinds begin 1999 onderscheiden de architecten Tham & Videgård zich met hun experimentele, vernieuwende benadering van gebouwen. Hun uitgangspunt is dat architectuur de toekomst moet omarmen én voortbouwt op de geschiedenis. Daarom denken ze op de lange termijn wat betreft het milieu-effect, de architectonische integriteit en de functie van hun bouwwerken, en het vermogen ervan om de idealen van een samenleving over te brengen. 

Het architectenbureau is wereldwijd gewild en won al diverse nationale en internationale prijzen, zoals voor de KTH School of Architecture in Stockholm, het Kalmar Konstmuseum, het Moderna Museet Malmö, The Tree Hotel in Harads en voor particuliere woningbouw. Tham & Videgård exposeerde verder onder meer op de Architectuurbiënnale in Venetië, in het Victoria & Albert Museum in Londen en in het museum Louisiana in Denemarken.