Moderne woonkamer met open keuken, houten vloer en design stoelen.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

Een wereld van eenvoud, esthetiek en Deense klassiekers

Achter een lange, witte muur gaat de woning schuil van Majbritt en Jesper Johansen, die samen de creatieve studio Designunit vormen. Neem een kijkje achter die muur en ervaar hun verscholen wereld van op-en-top Scandinavisch design, rust en privacy.

21 januari 2020 door ANJA BLINKENBERG
Witte gestucte muur, met grind en dennen.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE LANGE, SIMPELE witgestuukte muur aan de wegzijde wordt omzoomd door parelgrind en weerbestendige dennen, die de kleuren en geuren oproepen van de naaldbomen en het riet aan de Deense stranden.

Na een paar jaar in het Deense Seeland te hebben gewoond, begonnen Majbritt en Jesper Johansen tweeënhalf jaar geleden een groot verbouwingsproject nabij Aarhus in Jutland, waar ze allebei zijn opgegroeid. Ze werden niet zozeer verliefd op het huis zelf, maar meer op wat het zou kunnen worden – niet in de laatste plaats vanwege de perfecte ligging. Nu wonen ze met hun twee zonen in een groot, wit jarenzestighuis vlakbij de kust. 

De voorheen gele bakstenen zijn wit gestuukt en het huis kreeg een plat dak. De paar kleine raampjes zijn vervangen door grote raampartijen, want Majbritt en Jesper zijn dol op licht en reflecties, maar alleen in het binnenste deel van het huis. De woning doet nu denken aan een Spaanse haciënda, met een lange, gesloten, gestuukte muur naar de buitenwereld en beslaat de na de verbouwingen 180 m2.

Woonkamer met gegoten betonvloer. parket en Scandic design meubels.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

TWEE VLOEREN, een gietvloer en een houten vloer, vinden elkaar halverwege. De grote puien maximaliseren de hoeveelheid daglicht en zorgen ervoor dat de grote ruimte continu verandert door het licht en de stand van de zon. De lange gordijnen achter de bank van Fischer Gardiner in Aarhus zijn opgehangen om een zacht contrast te creëren met het ruwe beton, en ten behoeve van de akoestiek. Bovendien vormen ze een dynamische wand naast de meer statische, zwarte raamkozijnen. De stoel The Swan is een echte klassieker, in 1958 ontworpen door Arne Jacobsen en geproduceerd door Fritz Hansen. De hanglamp Franklin komt uit de serie Tribeca, die Søren Rose ontwierp voor Menu.

Het huis had allemaal kleine kamertjes. Het stel brak alle binnenwanden door en ontwierp een nieuwe indeling, waardoor de woning nu een grote, samenhangende plattegrond heeft. Het idee was het huis zo in te richten dat er volop ruimte zou zijn om te leven, en voor bezoek en kinderen die de hele tijd naar binnen en naar buiten rennen. 

Open ruimte met witte muren en minimalistisch houten dressoir.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE ZICHTBARE CONSTRUCTIE in het plafond helpt de entree te verbinden met de aangrenzende ruimtes, en de zwarte kozijnen vormen een duidelijk contrast met de witte wanden en plafonds. Het dressoir is van Mater, de spiegel met leer van Gubi is in de jaren 1950 ontworpen door Jacques Adnet. 

Woonkamer met gegoten beton vloer en parket, en zwarte houtkachel.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

VANUIT DE WOONKAMER loop je zo het terras op door de grote glazen schuifpuien, die ook het buitenen binnenleven tot een eenheid maken. 

"We vroegen een architect de aanbouw te ontwerpen. Hij stelde een ruimer oudergedeelte voor met een grote slaapkamer. Maar wij vinden de leefruimte overdag belangrijker, dus legden we daar meer de focus op," vertelt Majbritt. 

Met de nieuwe aanbouw vormt het huis een hoek, wat het idee geeft van een binnentuin die in contact staat met het leven in het huis. Daarnaast creëren de plafondhoge ramen het gevoel dat de ruimtes doorlopen tot achter in de tuin. 

Glazen pui met design ligstoel en industriële lamp.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

KLASSIEKE MEUBELS zijn een rode draad in het interieur van het huis, zoals de Flag Halyard Chair, een ontwerp van Hans J. Wegner uit 1950 dat wordt geproduceerd door PP Møbler. Erachter staan een zwarte Grasshopper-vloerlamp van Gubi, een ontwerp van Greta Grossman uit de jaren 1940, en drie vloervazen van CasaShop. 

Salie groene sofa, met ronde salontafels op betonvloer.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

GEDEKTE KLEUREN domineren de woonkamer in de vorm van de bank Juul, ontworpen door Jens Juul Eilersen, diverse kussens van Magasin en Aiayu en een mix van ronde tafeltjes van Mater en &tradition, die je naar behoefte kunt verplaatsen.

"Denen zijn nieuwsgierig en kijken graag bij anderen naar binnen. Maar wij houden ook erg van de anonimiteit en van de rust om onszelf te kunnen zijn – misschien juist omdat we vaak mensen over de vloer hebben. Daarom is een gesloten muur aan de wegkant een goede oplossing voor ons"

Buiten hebben ze op verschillende plekken kleine oases gecreëerd, zoals een breed, licht pad met zandkleurige tegels dat langs het huis loopt en waar dennen, pijnbomen en riet zijn geplant.

"De kleuren van zee en strand en de geur van naaldbomen als je langs het huis loopt, geven ons een gevoel van rust"

Ronde eettafel, marmer blad en zwarte stoelen.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE RONDE EETTAFEL is Poul Kjærholms PK54 met bruin marmeren blad van Fritz Hansen. Eromheen staan zwartgelakte en zwartgebeitste Y-stoelen met gevlochten zitting van Hans J. Wegner uit 1949, ontworpen voor Carl Hansen & Søn. De lamp boven tafel is een Mantis. De terrasvlonder is van larikshout, dat in de loop der tijd zilvergrijs wordt en daardoor samenvloeit met de kleuren van de andere vloeren. 

Zwart keukeneiland met marmer blad.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE KEUKEN is naar de tuin gericht en kijkt uit op beide eetgedeelten. Omdat Majbritt niet dol is op wasemkappen, heeft ze deze tussen de dakspanten geplaatst zodat hij nauwelijks zichtbaar is. 

Minimalistische zwarte keuken met kookeiland en barkruk.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE VRIJSTAANDE KEUKEN van zwartgebeitst hout is van Kvik. De barkruk is een ontwerp van Space Copenhagen voor Mater en de vaas komt van Atelier du Noir. De lamp is een Mantis, ontworpen door Bernard Schottlander.

Ze verdienen hun brood met het uitwerken van ideeën voor klanten, en bij de voorbereiding voor de verbouwing en inrichting van hun eigen huis maakten ze ook moodboards met allerlei ontwerpen. Vooral voor de aanbouw met de gietvloer die tot aan de parketvloer moest komen te lopen. 

"Veel mensen vonden dat we de houten vloer moesten doortrekken in het hele huis, maar we wilden graag een afscheiding aanbrengen, waardoor er een kamer in een kamer ontstaat. Ook het contrast tussen de materialen sprak ons aan. Het was nog niet eenvoudig om de vloer te laten maken die ik wilde, want er is beton en beton," zegt Majbritt, die van tevoren een duidelijk idee had over de structuur en het oppervlak. Beiden zijn heel blij met het resultaat. 

Badkamer met grote grijze tegels en rustieke spiegel.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

TWEE BADKAMERS werden samengevoegd. Dat is gedaan met behulp van vierkante en rechthoekige grijze tegels. De donkergrijze handdoek is van Vipp, de door Jacques Adnet ontworpen spiegel is van Gubi. DE KOELE grijze kleur van de tegels geeft de badkamer een rustige uitstraling. 

In het interieur verloochent Majbritts verleden als stylist zich niet. Ze is het gewend om overal dingen vandaan te halen en duur en goedkoop met elkaar te combineren, want volgens haar bestaat dynamiek bij de gratie van contrast. 

"Als ik dingen uitzoek voor ons huis, let ik eigenlijk niet op prijzen, trends of kleuren. Ik kijk wat ik mooi vind en wat Jesper mooi vindt, en dat mengen we tot een gezamenlijke stijl waar we allebei tevreden mee zijn" legt ze uit.

Badkamervloer met robuuste schaal en vaas.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

EEN KERAMIEKEN VLOERVAAS en een marmeren schaal van Atelier du Noir breken de grijze lijnen in de badkamer organisch. 

Het stel is blij met de Deense designklassiekers en geniet van de geslaagde, fraaie combinatie van functionalisme en esthetiek die de Deense architecten jaren geleden hebben voortgebracht en die nog altijd actueel is. 

"Ik vind hun ideeën over het design, de grondigheid waarmee het uitgevoerd werd en de vormentaal geweldig. Het is alleen jammer dat de meubels die ooit door een brede doelgroep konden worden aangeschaft, nu zijn voorbehouden aan meer welgestelden," zegt Majbritt. 

Slaapkamer met grijze tinten en bed met grijze sprei.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

IN DE SLAAPKAMER is grijs de hoofdmoot, met gordijnen van Fischer Gardiner en op bestelling gemaakt beddengoed van Atelier du Noir. Het betonblok was eigenlijk voor de tuin bestemd, maar doet nu fraai dienst als nachtkastje. Het bed is van Ikea en de wandlampen zijn van Menu. 

Minimalistisch witte wandkasten.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

ALLE KASTENWANDEN zijn van Kvik. De sculpturale platen horen bij de PK54-tafel van Poul Kjærholm, die je kunt uitbreiden als er veel gasten zijn. 

Beiden zijn ze van mening dat de meubels goed werken, comfortabel zijn en alleen maar mooier worden in het gebruik. 

"Dat merken we dagelijks met al die kinderen en volwassenen die hier komen. En we hebben het geluk dat we van dezelfde dingen houden, en van eenvoud," zegt het stel, dat zowel privé als zakelijk dezelfde designsmaak heeft. 

Glazen pui aan terras, met designer stoel.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

MAJBRITT JOHANSEN, eigenaar van designunit.dk, mag graag relaxen in de Flag Halyard Chair van Hans J. Wegner. 

Patio tuin met houten vloer, betonnen tafel en hangstoel.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

HET LANGE, HOUTEN TERRAS is op diverse manieren te gebruiken. Het tuinmeubilair van teak is van Skagerak en de hangstoel is van Broste Copenhagen. Van twee betonnen tafels van Ilva is één lange tafel gemaakt. Erbij staan stoelen van gegalvaniseerd staal.

Strand in de avond met paarse lucht.
© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

HET HUIS staat dicht bij het strand, waar het gezin vaak naartoe gaat. 


Koop het nieuwe nummer voor € 7,95 in de winkel of online.