© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

ELEGANTE DETAILS WELOVERWOGEN KLEUREN EN EEN DROOM VAN EEN KEUKEN

Na een paar jaar in de VS verhuisden Mia en Peter Dalgas terug naar Denemarken, waar ze vielen voor een huis dat inmiddels het perfecte kader vormt voor designmeubels, verfijnde details en niet in de laatste plaats een op maat gemaakte keuken die een echte blikvanger is. Precies zoals het stel voor ogen had

14 mei 2019 door Sara Gerlach Madsen

Het klinkt als een verhaal van liefde op het eerste gezicht: Mia en Peter Dalgas wisselden geen woord toen ze een bod uitbrachten op hun droomhuis in Charlottenlund ten noorden van Kopenhagen.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

‘Toen we de hoge lambrisering, mooie plafonds en chique kamers zagen, hadden we geen spoortje twijfel. We keken elkaar aan – en toen bracht Peter een bod uit bij onze makelaar,’ vertelt Mia, hoofd van de marketingafdeling van het Deense meubelen designbedrijf Menu.

Het huis was in prima staat en ze hadden er zo in gekund, maar de indeling was niet helemaal naar wens, dus er volgde een verbouwing. Het stel koos ervoor de huiskamer en keuken om te wisselen, en tijdens de renovatie woonden ze met hun twee kinderen in de kelder.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

‘De kinderen vonden het hartstikke knus, maar voor ons duurde het wel lang, die tijd dat we beneden woonden,’ zegt Mia, die eraan toevoegt dat het wel voordelen heeft om bij de verbouwing aanwezig te zijn en een deel van het proces gaandeweg te kunnen volgen.

‘We konden dagelijks zien wat er gebeurd was, en het was prettig dat we altijd met de werklieden of de aannemer konden overleggen.’

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

DE EETTAFEL is gekocht bij Sacrecoeur Design Store, de vier stoelen zijn exemplaren van de Afteroom Dining Chair Plus van Menu. Het dikke, warme vloerkleed is van Bolia, de hoge kandelaar is van Reflections en de lage kandelaren zijn van Design By Us. Het vaasje Troll is van Menu, evenals de hanglamp, Chambers Chandelier, een ontwerp van Søren Rose. 

Naast nieuwe vloeren en een gastentoilet op de benedenverdieping nam vooral de op maat gemaakte keuken veel tijd in beslag. Die is, net als veel andere onderdelen van het huis, tot stand gekomen met de hulp van architect en ontwerper Peter Wedell-Wedellsborg, die het stel bijstond met de materiaalkeuze en inrichting. De basis is een 4,5 meter lang kookeiland dat aansluit op het visgraatpatroon van het parket.

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

DE STALEN ELEMENTEN contrasteren mooi met het hout. Hier een combinatie van klassieke, verfijnde en ruwe, moderne elementen.

DE OVERLOOP heeft een mooie lichtval dankzij vier grote ramen. Er zijn veel leuke, grappige details in de woning te vinden, zoals de installatie aan de muur, die uit een supermarkt in Palm Springs in Californië komt. Het geoliede visgraatparket is bewust samengesteld uit planken met knoesten en andere onregelmatigheden, wat de vloer iets speelser maakt.  

‘We wisten dat we een ultramoderne maatkeuken wilden, en Peter Wedell-Wedellsborg heeft ons geweldig geholpen. Als architect zag hij de kamer als geheel en tegelijkertijd heeft hij een goed oog voor mooie details. Zijn idee om het kookeiland hetzelfde patroon te geven als de vloer, begrepen we meteen toen hij het beschreef als de Terminator die uit de grond opdoemt. Dat was grappig, en we houden wel van iets unieks dat nergens anders op lijkt,’ aldus Mia. 

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

Nu is de keuken het middelpunt van het huis, zowel in het dagelijks leven als wanneer het gezin bezoek heeft.

‘Dit is een huis om in te leven, geen museum. Dat is belangrijk voor ons. We hebben hier altijd jong en oud over de vloer, bijvoorbeeld voor etentjes, en daar moet het interieur ruimte voor bieden,’ vertelt Peter Dalgas, Executive Creative Director van een reclamebureau. 

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

DE KLASSIEKE LAMBRISERING is prachtig geschilderd. In dit vertrek, dat ooit de eetkamer was, vielen Mia en Peter voor de imposante plafonds en panelen. De spiegel is van Reflections en de stoel, Harbour Chair, in velours, is van Menu.  

De interesse van Mia en Peter voor design is niet te missen als je rondloopt in het 215 m2 grote huis, ontworpen en ingericht met oog voor zowel de grote lijnen als de kleine, elegante details.

‘We zijn gek op design en vakmanschap, maar we voelen ons niet te goed voor rariteiten, als ze maar leuk zijn en karakter hebben,’ lacht Mia, verwijzend naar een installatie op de overloop. Het lijkt wel een modern kunstwerk, maar het blijkt te zijn gevonden in de schappen van een grote Amerikaanse supermarktketen. Voordat Mia en Peter naar het huis in Charlottenlund verhuisden, woonden ze twee jaar in Los Angeles, waar in hun huidige interieur nog sporen van te zien zijn. 

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

DE OUDE KEUKEN is nu deels betrokken bij het nieuwe gastentoilet, de rest vormt een L-vormige werkruimte. De lambrisering is verlengd en er zijn lijsten op het plafond aangebracht om de oorspronkelijke stijl recht te doen, en daarmee het karakter van het huis. Het stel heeft gekozen voor klassieke porseleinen fittingen voor de wand- en plafondlampen. De stoel is de CH33 van Hans J. Wegner. 

‘Na ons verblijf in het buitenland beseften we nog beter dat een interieur veel meer is dan wat hout en lichte vloeren, zoals je vaak in Scandinavië ziet. Daarom hebben we op de hele eerste verdieping dikke, donkere vloerkleden gelegd,’ licht Mia haar keuze toe. 

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

DE SALONTAFEL is van Poul Kjærholm, de fauteuil met vlechtwerk is een CH25 van Hans J. Wegner, het vloerkleed is van het Zweedse Kasthall en de Échasse-vazen zijn van Menu. De grote vloerlamp, model Twiggy, is van Foscarini. De schaal, de marmeren bijzettafel Plinth en de lamp Phare zijn eveneens van Menu. 

Onder die vloerkleden ligt een geluidwerende laag, zodat de kinderen kunnen ravotten zonder te veel lawaai te maken. Bovendien geven de tapijten de eerste verdieping een intieme hotelsfeer.

‘Dat is volgens mij vooral goed gelukt in de slaapkamer, waar we met vloerkleden, gordijnen en kleurencombinaties precies de moderne cocoonsfeer van een hotel hebben weten te realiseren,’ besluit Mia. 

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

CLOSE-UP van de installatie die het stel kocht in een supermarkt in Californië. De vaas op de vloer is de Échasse van Menu. 

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

DE SLAAPKAMER is heel eenvoudig. Deels omdat er niet veel plek is, deels om een geborgen hotelsfeer te creëren zonder al te veel elementen. De Marokkaanse sprei is gevonden op een vlooienmarkt in Los Angeles en vult de groene tinten in de kamer aan, die weer doorbroken worden door het saffraan van de dikke velours gordijnen. De stoel en de spiegel in het kozijn zijn van Menu. 

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

HET GASTENTOILET op de benedenverdieping is aangebracht om de eerste verdieping privé te houden. Tegels en wastafel in lavasteen zijn van File Under Pop, en omdat de muren in teer roze zijn geschilderd, viel de keuze op een messing kraan. De spiegel is de Darkly Mirror van Menu. 

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

DE VLOER VAN DE BOVENSTE ETAGE is bedekt met dik kamerbreed tapijt van Garant. De lampen van Design By Us zijn speciaal gemaakt voor het Kopenhaagse restaurant Geranium (drie Michelinsterren). Tot vreugde van Mia waren er vier lampen over, die ze mocht overnemen. De gazellekop is een cadeau van een oom.  

© Birgitta Wolfgang / Sisters Agency

 DE BADKAMER is goeddeels in de staat waarin hij werd overgenomen. Hij is echter in dezelfde tint roze geverfd als het gastentoilet, en de grote spiegel van Reflections is een nieuw element. De stoel is model CH88 van Hans J. Wegner, en de kasten zijn ontworpen door Mogens Koch.