Granito terrazzo vloer en open keuken
© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Een hybride huis: Sara Ingemann woont op haar werk

Bij trendsetter Sara Ingemann is de grens tussen werk en privé transparant. Kijk binnen in haar kleine appartement met veel functies, een creatieve oase in Kopenhagen.

5 februari 2020 door Trine Jørck

Als je op een kleine binnenplaats in Kopenhagen helemaal achterin de trap neemt naar eenhoog, bereik je een creatieve oase met meerdere functies. Tussen 9.00 en 17.00 uur vormt de plek het decor van het bedrijf Atelier Cph, waar Sara Ingemann en haar zakelijke partner Mandy Rep prints en kleine sculpturen maken, fotoshoots houden en research, advieswerk en artdirection doen. Buiten die tijden is het de woning van Sara Ingemann.

Sinds Sara de plek ruim tien jaar geleden zag, droomde ze ervan in dit appartement haar leven vorm te geven. De industriële uitstraling sprak haar aan, en het feit dat diverse buren ook creatief zijn, gaf de locatie een inspirerende sfeer. Dus toen ze zes jaar geleden de kans kreeg om erin te trekken, greep ze die met beide handen aan. 

Sara Ingemann in hybride Atelier Cph studio.
Sara kijkt uit het raam van de Atelier Cph studio. Aan de andere kant van het grote binnenraam, waar de fotograaf staat, zijn Sara’s woonkamer en keuken. Zo is de grens tussen werk en privé transparant. © Birgitta Wolfgang Bjørnvad


Japans Ikea rotan bankje, lijntekening en keramiek
In de gang zie je Sara’s liefde voor Japanse interieurs terug in de simpele lijnen, het Ikea-bankje van rotan en essenhout en de weinige, maar goed gekozen keramieken objecten.


© Birgitta Wolfgang Bjørnvad
Tegelwand met keramiek, Japanse stijl.
Decoratieve tableaus komen op veel plekken in het appartement terug, zoals hier, waar eigen werk zij aan zij staat met door Sara geselecteerde objecten. © Birgitta Wolfgang Bjørnvad


"De ruimtelijkheid is hier zo anders dan waar ik eerst woonde. Je bent eigenlijk de hele tijd in deze grote ruimte. Ook als je achter het glazen raam in de werkkamer zit, heb je het gevoel dat je betrokken bent bij wat er in de woonkamer gebeurt. Het doet iets met mij om op deze manier te wonen. Ik raak er enorm door geïnspireerd," vertelt Sara.

Als je binnenkomt, ervaar je meteen de bijzondere sfeer. Door de grote ramen valt een fantastisch, schilderachtig licht naar binnen. En in de ruige inrichting zijn veel elementen behouden van de koekjesfabriek die hier voorheen zat. De witte tegels werden destijds aangebracht om deegresten te kunnen wegspoelen, en ook de terrazzovloer had een praktisch oogmerk.

"Ik vind het prettig om te werken met dat wat er al is. Het geeft een plek persoonlijkheid en een ziel."

Industriële keuken met terrazzovloer, oude koekjesfabriek
In de keuken zie je de originele witte tegels uit de tijd dat de woning nog een koekjesfabriek was. © Birgitta Wolfgang Bjørnvad
Frama stoelen, vintage Established & Sons stoelen aan ronde eettafel.
De eettafel heeft Sara geërfd, de zwarte stoelen zijn van Frama, en de lichte zijn vintage van Established & Sons. Sara wil dat haar meubels een leven lang meegaan en niet slechts een trend volgen. © Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Waar je ook kijkt in het appartement, zie je bijzondere meubels, objecten, kunstwerken en boeken die je zintuigen en je nieuwsgierigheid prikkelen. Het is al snel duidelijk dat niets er aan het toeval is overgelaten. De eettafel heeft Sara geërfd van haar grootouders, en de krassen in het blad getuigen zowel van hun leven als van de collages en prints die Sara en Mandy hebben uitgesneden. Twee van de stoelen die bij de tafel staan, heeft ze gekregen van haar goede vrienden van het designmerk Frama, de andere twee zijn vintage en komen van Established & Sons. Het daybed is op maat gemaakt door Kvindesmedien in Kopenhagen. Alles in het appartement is vintage, zorgvuldig uitgekozen of op maat gemaakt en is tijdloos en duurzaam, want daar hecht Sara veel belang aan. 

"Ik wil het liefst zo minimalistisch mogelijk leven, met alleen spullen die iets voor me betekenen. En het moet hier geen expositieruimte worden. Het is een plek waar we wonen en het goed hebben, en waar ik niet bang hoef te zijn dat er iets kapotgaat als er mensen langskomen. Spullen zijn er om te gebruiken, en je moet kunnen zien dat er op een plek geleefd wordt. Dat geeft er charme aan," zegt Sara.

Atelier Cph, New Works lamp en terrazzovloer.
Je kunt dwars door het appartement heen kijken. Sara’s eigen ontwerpen worden geflankeerd door de sculpturale lamp van New Works op een vintage houten meubel. Erboven hangt een werk van Anders Bülow. © Birgitta Wolfgang Bjørnvad
Radiatorombouw, met Noguchi lamp en Piet Hein kandelaar.
Een kleine lamp van Isamu Noguchi. Op de boeken staat werk van Atelier Cph en een vintage kandelaar van Piet Hein. Het kobaltblauwe werk is van Leise Abrahamsen. © Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Sara wil graag af van alles wat overbodig is en daarom alleen maar stoort. Ze pakt het boek Stuffocation – Living More With Less van James Wallman erbij en vertelt hoe ze hierin inspiratie heeft gevonden. Toch staat het appartement vol met spullen. Maar je voelt dat die samenhangen met de persoon die Sara is en aan het worden is. Het is alsof je haar creatieve ontwikkeling en proces binnenstapt. Alsof alles wat ze heeft verzameld en wat mocht blijven een materiële manifestatie is van wat haar fascineert en inspireert en waar ze van leert. Ze somt zelf een rijtje op: Bauhaus, brutalisme, De Stijl, Jean Arp, Fernand Léger, Alvar Aalto, ambachtelijke kunst uit Japan, enzovoort. Sara’s atelier en woning zijn inspirerend omdat de voorwerpen iets vertellen over de reis die ze maakt. Ze getuigen van een opeenstapeling van kennis, indrukken en ervaringen.

Atelier Cph studio met archiefkast, beige wand en granito.
De onafgewerkte muur is een goed voorbeeld van de tactiliteit die Sara overal in huis aanbrengt. De stellingkast met prints geeft de plek het gevoel van een atelier. © Birgitta Wolfgang Bjørnvad
Atelier Cph werkruimte met binnenraam en vintage bureaustoel.
Vanuit de studio zie je alle andere ruimtes, zodat je ook daar bij de anderen betrokken bent. © Birgitta Wolfgang Bjørnvad
Sara Ingemann op Kvindesmedien daybed, voor binnenraam.
Sara zit voor haar werkkamer op een daybed van Kvindesmedien uit Kopenhagen. © Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Zo versmelten leven en werk in Sara’s oase op de eerste verdieping van deze binnenplaats in Kopenhagen. Maar er zijn ook grenzen, en die helpen Sara om helderheid te scheppen tussen werk en privé. Tijd en routines rijzen op als een transparante wand, die verschillende mentale ruimtes vormt. De werkdag begint wanneer Mandy om 9.00 uur komt, en de plek verandert weer in een woning als zij om 17.00 uur naar huis gaat. Evenementen in de avond maken het appartement tot een sociale plek, met mogelijkheden voor nieuwe input en energieën, en in de slaapkamer is er een digitale detox ingevoerd. Hier zijn telefoons, computers en andere elektronische apparatuur verboden, waardoor dit een zone wordt waar meer ruimte is voor ontspanning, rust en verdieping.

"De ruimtelijkheid verplaatst zich steeds, de ruimte is mobiel en flexibel, al naargelang het gebruik. Er is een bepaalde dynamiek in de manier waarop we de plek gebruiken, en we vinden hier eigenlijk alles wat we zoeken." 

Bed van Japanspecialisten, Skagerak spiegel en Stilleben print.
Het bed komt van Japanspecialisten en de spiegel is van Skagerak. Tegen de muur staan een limited edition-werk van Atelier Cph en een print die is ontworpen voor Stilleben © Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Een digitale detox is ingevoerd in de slaapkamer: hier is elektronische apparatuur verboden. De focus ligt er op het creëren van rust, aanwezigheid en ontspanning. Ook hier zijn de originele witte tegels behouden. Daardoor ontstaat er een stoere look en wordt er een link gelegd met dat wat er eerst was. . De geïntegreerde schuifdeur voegt warmte toe aan de ruwe muren
en de tegels.