© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

LANDELIJKE DESIGNPAREL IN DE STAD

Stylist Margrethe Gilboe woont met haar gezin in een charmante villa uit 1934 op het idyllische schiereiland Bygdøy in Oslo. Ze verandert haar fijne woning voortdurend, zonder daarbij de sfeer die eigen is aan het huis geweld aan te doen

14 januari 2020 door ANJA BLINKENBERG

Op het prachtige schiereiland Bygdøy in het westen van Oslo woont Margrethe Gilboe met haar man, hun twee kinderen en hond Billi in een fantastisch huis, in 1934 ontworpen door de architect Nils Torp. Het is een witgeverfde houten villa met donker geglazuurde dakpannen, gelegen op een hoekperceel met oude fruitbomen. Hoewel het maar vijf minuten rijden naar het centrum is, voelt het alsof je in een dorp woont. Margrethe is modestylist bij Pudder Agency, een bureau dat ook fotografen, haarstylisten en make-up artists vertegenwoordigt. 

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

STYLIST Margrethe Gilboe woont met haar man, hun twee kinderen en
de hond Billi in een idyllische woning uit 1934 op Bygdøy. Op de achtergrond zie je Arne Jacobsens iconische Egg Chair van Fritz Hansen en de lamp Arco van Achille en Pier Giacomo Castiglioni voor Flos.  

Bygdøy is, met zijn heerlijke stranden en diverse musea, al sinds begin 19e eeuw populair bij toeristen en dagjesmensen. In de 20 jaar dat Margrethe en haar man hier wonen, hebben ze het huis meermaals opgeknapt en verbouwd. De villa kreeg een moderne en persoonlijke look, maar dat ging niet ten koste van de architectuur van het huis en de jarendertigstijl. Toch stap je als je het huis betreedt in een andere wereld. 

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

MET HET GOLVENDE houten paneel van geolied eiken en messing lijsten doet de entree haast denken aan een modern museum. De wand is door Margrethe zelf ontworpen, en gemaakt door Oslo Snekkerverksted. De spiegel uit de collectie Maxalto van B&B Italia weerkaatst fraai het licht dat door de originele voordeur van glas en eiken valt. Aan het plafond de lamp Lederam van Enzo Catellani voor Catellani & Smith.

De buitenkant heeft een heel eigen taal, die binnen met respect voor de oorspronkelijke charme en stijl is verenigd met een modern gevoel. Daarnaast werd de woning steeds aangepast aan de tijd en de veranderende behoeften. Toen de vloer in meerdere kamers werd vernieuwd, koos het stel in de entree, de badkamers en de wijnkelder voor terrazzo.  

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE RAMEN, die typerend zijn voor de originele architectuur van het huis, zijn overal behouden. Boven de lage kast van Utopia hangt een olieverfschilderij van de Noorse schilder Terje Moe. Verner Pantons sculpturale stoel Panton van Vitra verzacht samen met de gegroepeerde planten de lijnen van de ruimte.

Dat lag er oorspronkelijk niet, maar zoals Margrethe zegt: ‘Terrazzo werd in de jaren 1930 veel gebruikt, en wij vinden het hier erg goed passen. Bovendien is het nu weer in, waardoor het niet moeilijk te krijgen was, en is het onderhoudsvriendelijk.’ 

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

EEN FRAAIE MIX van oud, nieuw en zelfgemaakt. Het kastje is een erfstuk van Margrethes oma en is lichtroze geverfd. Het groene tafeltje is gemaakt van de stam van een kastanjeboom, die Margrethe en haar man zelf hebben uitgehakt en gelakt. Aan de muur hangt een kunstwerk van Karl Hansen. 

De parketvloer in de woonkamer is wel origineel, en in de rest van het huis zijn de vloeren zwart geverfd. Het tweetal haalt overal inspiratie vandaan: films, kunst, Pinterest, boeken en tijdschriften en reizen. Ze zijn weg van iconische designmeubels en klassiekers en hebben er een flink aantal. Samen proberen ze een persoonlijk thuis te creëren dat praktisch en functioneel is, maar tegelijk ook warm en behaaglijk. 

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE EETKAMER wordt omlijst door ramen, waardoor je het meeste uit het daglicht en het uitzicht haalt. Gordijnen van lichte zijde kaderen het eetgedeelte in en zorgen voor een lichte, luxe uitstraling. De IC-vloerlamp is van Michael Anastassiades voor Flos.

Zoals Margrethe het verwoordt: een huis moet een fijne plek zijn om te zijn, niet alleen voor de bewoners, maar ook voor gasten, familie en goede vrienden. De bewoners vonden het van belang om de ruimte optimaal te gebruiken en simpele, praktische oplossingen te bedenken die het huis prettig leefbaar en makkelijk te onderhouden maken.  

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

NET ALS de grote planten benut de sculpturale lamp Arco, van Achille en Pier Giacomo Castiglioni voor Flos, de volledige hoogte van de ruimte. De bank van B&B Italia van cognackleurig kalfsleer versterkt de warme tinten in Arne Jacobsens Egg Chair van Fritz Hansen, Verner Pantons oranje stoel Panton van Vitra en het grote schilderij van de Nederlandse kunstenaar Thomas Trum. De salontafel hebben de bewoners zelf gemaakt.

Alle kasten zijn op maat gemaakt om de ruimte ten volle te benutten. Dat is het werk van meubelmakerij Oslo Snekkerverksted, die ook de deuren verving. Er is geolied eiken en messing gebruikt voor een moderne uitstraling die recht doet aan de stijl van de villa.  

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

HET DONKERROZE van de wanden en het plafond, de robijnrode gordijnen van Silent Gliss, de zachte, futuristische meubels en het harige kleed op de zwarte vloer creëren het gevoel van een luxueuze, intieme wereld. De salontafel is een typische Sabine Marcelis. De witte stoel Womb van Eero Saarinen is van Knoll, de groene stoel Magnum van EstudiHac is van Sancal en de kaptafel Blink Vanity van Yabu Pushelberg is van Stellar Works. De sculpturale IC-lampen zijn een ontwerp van Michael Anastassiades voor Flos.

Het hout vormt een warm contrast met de vele grote, witte oppervlakken en de stenen vloer. Alles is gemaakt op basis van tekeningen van het stel zelf, die nauwkeurig zijn afgestemd op de behoeften van het gezin. 

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

HET LICHT van buiten wordt weerkaatst in de glanzende zwarte vloer. De wanden en het plafond zijn geverfd in Warm Blush uit de serie Lady van Jotun, een spannend contrast met de witte muren in de rest van het huis. Een witte kruk van Hay wordt als bijzettafel gebruikt.

‘Als ik met de inrichting bezig ben, ga ik op dezelfde manier te werk als bij een stylingopdracht, waarbij kleuren, structuren en contouren met elkaar moeten kloppen en een dynamisch geheel moeten vormen, gecombineerd met een persoonlijke touch,’ zegt Margrethe over haar huis, dat volgens haar duidelijk moet weer- spiegelen wie er wonen en wat hun interesses zijn. Want als je dat niet ziet, wordt het een woonbladinterieur en verdwijnen de details die het spannend maken – de eigenheid. 

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE WITTE BASIS in de slaapkamer krijgt tegenspel van violet, roze, grijs en zwart, met de witte Panton-stoel als decoratieve aanvulling. De roze kussens zijn van Home & Cottage, de grijze katoenen exemplaren komen van Ikea. 

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

SIMPEL EN GRAFISCH – dat is de gang met zijn zwarte wenteltrap en hoekige muren en de markante rode stoel van Cappellini. De wandlamp is van Catellani & Smith. 

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE INLOOPKAST heeft een door Oslo Snekkerverksted op maat gemaakte schoenensectie, speciaal voor Margrethe, die dol op schoenen is.

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

HET INTERIEUR van de badkamer, met verschillende materialen, is gemaakt door Oslo Snekkerverksted. Het marmeren blad komt van Steinhuset in Oslo en de kranen zijn van Vola.

© BIRGITTA WOLFGANG BJØRNVAD

DE BADKAMER ligt in het verlengde van de slaapkamer – de overgang tussen beide zones wordt gemarkeerd door het terrazzo en de glazen deur. De lange gordijnen zorgen desgewenst voor privacy. Het vrijstaande bad van Antoniolupi staat als een sculptuur midden in de ruimte en krijgt water van boven. Aan de kapstok hangt een van Margrethes vintage kimono’s, gekocht op een markt in Japan.