Op het bureau krijgt een sculptuur van Sigve Knutson gezelschap van de lamp Piani van Erwan en Ronan Bouroullec van Flos. Ronan, een vriend van Espen, maakte ook het kunstwerk boven het bureau.
Op het bureau krijgt een sculptuur van Sigve Knutson gezelschap van de lamp Piani van Erwan en Ronan Bouroullec van Flos. Ronan, een vriend van Espen, maakte ook het kunstwerk boven het bureau. © Inger Marie Grini

MEESTERLIJKE MIX

Picasso-tekeningen en Ikea-planken hangen zij aan zij in het huis van ontwerper Espen Voll: een mengelmoes van spullen, zonder poeha. En met een hoofdrol voor kleur en materiaal.

15 februari 2019 door Linn Cardin Dirdal

We zijn op bezoek bij de toonaangevende Noorse ontwerper Espen Voll, die zijn 110 vierkante meter grote appartement deelt met zijn vrouw Sara en zoon Jack. Een typisch Scandinavisch huis, dat er echter wat meer uitspringt dan de meeste woningen. Kleuren en vormen voeren de boventoon, en er zijn moedige keuzes gemaakt. Het belangrijkste is dat het hier gezellig en persoonlijk is.

© Inger Marie Grini

KLAVERTJE DRIE. In het appartement wonen Espen, Sara en hun zoon Jack.

Espen richtte in 2009 Anderssen & Voll op samen met Torbjørn Anderssen, en hij heeft meubels, accessoires en interieurs ontworpen voor een groot aantal Noorse en internationale merken – zoals de banken Outline en Hector voor het Deense Muuto en Erik Jørgensen. Je zou denken dat een meubelontwerper in zijn eigen interieur zou voorzien, maar Espen neemt niet al zijn werk mee naar huis.

‘Ik was niet zo bezig om mijn huis in te richten met alleen mijn eigen design. Er is immers nog zo veel anders,’ aldus de interieurontwerper.

© Inger Marie Grini

Vanwege hun behoefte aan meer ruimte verhuisden Espen en Sara in 2014 naar dit appartement in Oslo. Het pand dateert uit 1922 en heeft op maat gemaakte details uit de jaren 1970, teak en baksteen. Het was een beetje een buitenbeentje.

‘Eerst leek het ons leuk om het allemaal zo te laten, de materialen en de indeling waren prima. Totdat we het gevoel kregen dat we in een filmdecor woonden!’

Een jaar na de verhuizing sloopten ze alles eruit. Ze behielden de indeling, maar verder zijn alle oppervlakken veranderd en de vele glazen deuren laten het licht door de kamers stromen, en ook door de gang die door het appartement loopt. Het paneel in de gang is op maat gemaakt van licht Canadees eiken. 

‘Het is modern, maar toch rustiek en het geeft je een mid-century-gevoel. En daar zijn we echt blij mee,’ vertelt Espen.

Het houten paneel breekt met de witte muren en creëert een warm en intiem gevoel, terwijl elementen in primaire kleuren het interieur van de nodige accenten voorzien. Zoals de kunst aan de muur varieert van Picasso tot kindertekeningen, zo worden dure designiconen gecombineerd met betaalbare meubels. De lange gele opbergkast in de woonkamer is bijvoorbeeld van Ikea.

‘Hij heeft een artistieke kwaliteit, als een grote Donald Judd-achtige doos. Ik ben geen fan van wit-wit. Het is belangrijk om met kleuren te leven,’vindt Espen 

© Inger Marie Grini

FIJNE LIJNEN. De rij gele Ikea-kasten biedt veel plaats en is een echte blikvanger. Smaak bepaalt wat er hier aan de muur hangt, en Picasso is te midden van de kindertekeningen beland. De tafel en bank zijn van Hay, de Y-stoelen van Hans J. Wegner komen van Carl Hansen & Søn. Op tafel staat de kandelaar Ildhane van Nedre Foss, een merk van Espen Voll en Torbjørn Anderssen. De Lantern-hanglampen zijn van Anderssen & Voll voor New Works. 

HOUT OP HOUT. Met eiken op de wanden en de vloer waan je je in een veilig hol, terwijl de ronde muur de ruimte prettig intiem maakt. Op de bank, op maat gebouwd door timmerlieden, liggen Tile-kussens van Anderssen & Voll voor Muuto. De Voxia-Nxt-stoelen van Peter Karpf verlenen de ruimte een grafisch tintje, en de Bumling-hanglamp van Anders Pehrson voor Ateljé Lyktan is een lichtpuntje, of hij nu aan of uit is. De wandsculptuur is van Gidon Bing. 

© Inger Marie Grini

IN DE KEUKEN is een grote, Engelse porseleinen gootsteen geplaatst tussen het marmeren aanrechtblad en de kasten van Kvik. De bovenkasten zijn van Ikea, met speciaal gemaakte frontjes in eiken, die de witte, glanzende oppervlakken het nodige tegenspel bieden. De kraan is een Axor Citterio. 

© Inger Marie Grini

WARME ONTVANGST. De panelen in de gang, speciaal gemaakt van Canadees eiken, maken de entree warm en uitnodigend. Naast Torbjørn Afdals originele Krobo-bank staat een kachel, ontworpen door Anderssen & Voll voor Jøtul. Aan de muur hangen Arne Jacobsens Eklipta-lampen. 

© Inger Marie Grini

LEESGENOT. De boeken staan in het plankensysteem 606 Universal Shelving System, ontworpen door Dieter Rams. De lectuurbak van Verner Panton naast de Norell-bank is van de vlooienmarkt, en volgens Espen een prototype. Dat geldt ook voor de Pony-loungestoel van Tormod Alnæs, waar Espen geen andere exemplaren van kent. Naast de Arco-lamp van Achille & Pier Giacomo Castiglioni voor Flos staat Isamu Noguchi’s Akari-lamp van Vitra. 

© Inger Marie Grini

DE BADKAMER IS BEDEKT MET WIT MARMER en heeft mooie cederhouten details. Ceder is perfect voor de badkamer: als het hout nat wordt, ruikt het heerlijk. Bovendien is het goed bestand tegen vocht, en het geeft de verder zo witte ruimte warmte en sfeer. 

© Inger Marie Grini

SLAPEN OP MAAT. Het bed heeft Espen zelf gebouwd. De muurplaat van eikenfineer gaat een gesprek aan met de eikenhouten vloer en het houtwerk in de rest van

het appartement. De Krobo-bank is een nieuwe productie van Torbjørn Afdals klassieker van Fjordfiesta. De sculptuur aan de wand is van Gidon Bing, de klassieke Tolomeo-lamp aan de muur is ontworpen door Michele De Lucchi en Giancarlo Fassina voor Artemide.