© Georg Jensen

Monica's menselijke minimalisme

De Zweedse Monica Förster heeft onlangs een nieuwe serie gelanceerd voor het Deense bedrijf Georg Jensen, dat experimenteert met zijn eigen tradities. Het resultaat heeft die speciale Förstertoon, die poëtisch harmonieert met Georg Jensens functionalistische tijdperk.

2 januari 2019 door Trine Jørck
© Georg Jensen
© Georg Jensen

De collecties Matrix en Tunes bevatten een aantal minimalistische voorwerpen voor de tafel. Functionele voorwerpen, die tegelijkertijd uitnodigen tot dichterlijke reflectie in de manier waarop het harde staal wordt verzacht wanneer het de ontmoeting aangaat met organische elementen als bloemen, fruit, waterdruppels en kaarsen, door een mensenhand gearrangeerd. 

In een charmante kamer in een van de oudste Deense designbedrijven staan kasten vol met schetsen, foto’s en modellen. Hier, in de schatkamer van het archief van Georg Jensen, begon een nieuwe samenwerking tussen Monica Förster en Georg Jensen. De oude archieven moesten de Zweedse Förster inzicht geven in de erfenis die sinds 1904 rond de beroemde zilversmid werd opgebouwd. In haar onderzoek vond Förster een geestverwant in de Zweedse Sigvard Bernadotte, die in de jaren 1930 prachtige artefacten ontwierp in functionalistische art-decostijl, waarbij hij de symmetrie van het modernisme combineerde met architecturale silhouetten.

‘Bernadottes objecten boden het creatieve platform voor het concept van vernieuwing om zowel functionele als poëtische artefacten gestalte te geven. Ik probeer altijd de geschiedenis achter het bedrijf waarmee ik ga werken, te begrijpen. Het object dat er uiteindelijk uitkomt, moet passen bij de identiteit van het bedrijf, maar ook iets toevoegen. Het is een organisch proces,’ aldus Förster, die sinds 1999 haar eigen ontwerpstudio in Stockholm heeft. Haar benadering van design is fantasierijk en ze probeert steevast om de verhalen

achter een object te vinden die het betekenisvol en onderscheidend maken voordat ze begint met kleuren, vormen en details. De serie Matrix – vierkante en cilindervormige vazen, een dienblad en twee kommen – verwijst naar Sigvard Bernadottes art-deco-ontwerp, maar geeft je ook een idee van een object dat door het gebruik van karakter verandert. Het gepolijste roestvrij staal met de rasterpatronen is scherp, grafisch en sculpturaal, maar wordt organisch wanneer een mensenhand het opsiert. De serie Tunes, die bestaat uit kandelaars op kleine schotels die naar hartenlust kunnen worden samengesteld en gedecoreerd, zijn ontworpen om de creativiteit te prikkelen. Een druppel water op het spiegelende stalen oppervlak wordt gereflecteerd en creëert zijn eigen sensuele spel met het licht. Matrix en Tunes bevatten beide functionele objecten, maar met een diepere gedachte erachter.

‘Ik wil dingen heel graag begrijpen. Ik heb een wiskundige kant en een meer humanistische kant. Aan de ene kant ben ik gevormd door kunst en poëzie, en aan de andere kant ben ik rationeel en functioneel. Deze twee kanten probeer ik altijd op een prachtige manier te verbinden,’ besluit Monica Förster. 

© Georg Jensen