© ANDREAS MIKKEL HANSEN

OP NAAR EGERNSUND

ARCHITECT BO FREDERIKSEN DROOMT AL SINDS ZIJN JONGE JAREN VAN EEN HUIS AAN DE DEENSE KANT VAN DE FLENSBURGER FJORD. MET ZIJN VROUW EVA, OOK ARCHITECT, ZETTE HIJ EEN MINIMALISTISCH PARELTJE NEER VAN BAKSTEEN EN BETON UIT DE BUURT. HET IS EEN ELEGANT STENEN BLOK DAT STAAT ALS EEN HUIS OP DE STEILE KANT VAN DE FJORD IN HET UITERSTE ZUIDEN VAN JUTLAND. MET UITZICHT OVERAL.

3 september 2019

Telkens wanneer de jonge gymnasiumleerling Bo Frederiksen in zijn boot door de Flensburger Fjord op de Deens-Duitse grens voer, vergaapte hij zich aan de huizen die baadden in de zon op de helling bij Egernsund. Daar, op het zuiden, zou hij ooit zelf een huis bouwen, mijmerde hij meer dan 40 jaar geleden. Later trouwde hij met Eva, eveneens architect, en samen kregen ze twee dochters. 

HET ARCHITECTENGEZIN FREDERIKSEN is hier vertegenwoordigd door Bo, Eva en Lin. Oudste dochter Siri was niet thuis, maar speelde een belangrijke rol bij de totstandkoming van het huis. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

HET HUIS IS UITNODIGEND, maar ook bescheiden. Hier zien we het vanaf de straat.
De ingang zit iets naar links – een klassiek kenmerk van de Aziatische architectuur, waar boze geesten, die niet opzij kunnen stappen, worden buitengehouden door de deur iets te laten verspringen.  

De jongste, Lin, werkt ook in het familiebedrijf Frederiksen Architects. Het gezin woonde en werkte jarenlang in Kopenhagen en omgeving, en in die tijd dachten Bo en Eva maar weinig aan de Flensburger Fjord. Op een dag vertelde Bo over zijn jeugddroom aan een kennis, die wist dat er een stuk grond te koop was op de zonovergoten helling. Eva en Bo hapten toe, maar zaten vervolgens 12 jaar lang op hun handen, want ze hadden geen idee wat ze eigenlijk wilden bouwen. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

PAS VANAF DE WATERKANT zie je het huis in zijn volle glorie: drie verdiepingen, allemaal met vrij zicht op de zee.  

‘Ik ben altijd gefascineerd geweest door de zee, en ik vind het heel fijn dat het perceel gericht is op het zuidwesten en een levendig uitzicht heeft. Je kijkt naar Duitsland, waar veel boten voorbijvaren,’ vertelt Bo, die opgroeide in de plaats Sønderborg op een steenworp afstand van de Flensburger Fjord.

Eva en Bo hebben samen tal van huizen ontworpen, maar dit was de eerste woning die ze voor zichzelf bouwden. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

‘HIER ZOU WAT BEHANG NIET MISSTAAN,’ zei de buurjongen toen hij voor het eerst op bezoek kwam. Maar hij zat ernaast, want de betonnen constructie, die is ontworpen om de hoge gronddruk aan te kunnen, is een van de hoofdthema’s van dit huis. De visuele uitdrukking van de eenvoudige materiaalkeuze spreekt voor zich. De bank van Hay heeft gezelschap van een stoel van Wegner. 

‘Bij alle huizen die we gemaakt hebben, zijn we uitgegaan van het karakter van de locatie: de gebouwen eromheen, het landschap, zon en wind, de lokale geschiedenis. Daarom zijn geen twee van onze huizen hetzelfde, maar je ziet er wel het minimalisme in terug dat ons na aan het hart ligt,’ zegt Eva 


© ANDREAS MIKKEL HANSEN

DE INRICHTING IS FUNCTIONEEL met een werkeiland met gootsteen en het fornuis ingebouwd in de wand met een wasemkap erboven. De lamp is van XAL. 

Bo voegt eraan toe: ‘In Egernsund worden van oudsher bakstenen geproduceerd, en dat mocht je terugzien in het huis. Baksteen is mooi en kan tegen een stootje, dus het is geschikt voor het grillige klimaat van deze streek. We hebben specifiek gekozen voor een hard gebrande baksteen van de fabriek Egernsund Tegl, die weer en wind kan weerstaan. En een aantal logische besluiten vloeiden voort uit het perceel zelf. Er is een groot niveauverschil tussen de straat en de zee, 9 meter maar liefst, en die beweging moest het huis weerspiegelen,’ zegt Bo. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

EVA EN BO wilden een eenvoudige keuken die toch opvallend genoeg is om er echt te zijn in de ruimte. De keus viel op deze Form 2-keuken in zwart van Multiform, die goed uitkomt tussen de betonnen muren en eikenhouten vloer. 

Het huis ziet er vanaf de weg en vanuit de entree bescheiden uit. Op het eerste gezicht lijkt het een laag bakstenen huis, transparant en met grote raampartijen, waardoor je de zee al kunt zien voordat je binnen bent. Maar vanaf de zijkant – en vanaf de zee – zie je pas hoe de drie etages zich in de helling nestelen en zich openen naar het uitzicht. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

VANAF DE EETTAFEL kunnen de bewoners vrij uitkijken over de Flensburger Fjord. De houten meubels passen goed bij de eiken kozijnen van de ramen en bieden tegenspel aan de betonnen muren en plafonds, die een belangrijke esthetische pijler van het huis zijn. 

‘We wilden het huis uitnodigend maken vanaf de weg, want het vormt ook een geheel met Egernsund en de andere huizen hier. Maar gelijktijdig opent het zich krachtig naar de zee: de zijkanten zijn meer gesloten en een beetje “burchtachtig”, met smalle ramen die zijn uitgesneden in een patroon dat de gevel spanning geeft. Als een monoliet in de helling,’ legt Bo uit. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

DOCHTER LIN vertegenwoordigt een nieuwe generatie architecten en was nauw betrokken bij de realisatie van het huis bij Egernsund. Met haar ouders deelt ze een voorliefde voor het minimalisme, dat de omgeving de hoofdrol laat spelen.  

Het uitzicht staat centraal op alle niveaus van het huis, en de trap die het doorsnijdt, is als de brug van een schip, die helemaal doorloopt tot aan zee.

‘De wolken en het water zijn het belangrijkste element in alle kamers, en daarom hebben we de sfeer binnen bewust minimalistisch gehouden. Met weinig materialen en kleuren – beton en eikenhout – in grote, lichte ruimtes. We hebben ons laten inspireren door de Japanse bouwcultuur, waar er maar weinig plek is voor overbodige spullen. Het huis is het meubel, en de kamers worden steeds meer privé, hoe verder je komt. Zo ligt onze slaapkamer onder- aan, met een uitgang naar het terras en de vlonder,’ aldus Bo. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

ALS TEGENSPEL aan de grote, open ruimtes in het huis hebben Eva en Bo een intieme bibliotheek ingericht. De boekenkast is van restmaterialen van de raamkozijnen. Hier trekt het echtpaar zich terug om te lezen of naar muziek te luisteren – met een half oog op de
zee en de lucht.  

‘De aanblik die je hebt als je door de niveaus loopt is behoorlijk uniek. Van boven zie je alleen het water, bijna alsof je op een groot cruiseschip zit. Maar als je naar beneden gaat, de trap af, dan verandert het perspectief voortdurend. De grote veranderlijkheid tussen de kamers is fascinerend,’ vertelt Eva.

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

NIETS OVERBODIGS verstoort de harmonie van de grote badkamer, waar je een bad kunt nemen met uitzicht op de fjord. Je kunt de deur zelfs openschuiven en de zeewind in je haren voelen. Het bad is op maat gemaakt door Hasenkopf in Duitsland en de plafondspots zijn van Wever & Ducré. 

Het echtpaar is niet in één keer naar Egernsund verhuisd. Als experiment hebben Bo en Eva er de hele zomer doorgebracht, om van het leven in hun gloednieuwe droomhuis aan zee te proeven. De bewoners hebben onder de douche gestaan aan de voet van het huis, waar een afgescheiden betonnen terras is gerealiseerd en nog een buitenkeuken moet komen. Ze hebben in de lichte kamers naar klassieke muziek geluisterd en gelezen. Ze hebben in het grote kantoor gewerkt en heerlijke maaltijden bereid in de zorgvuldig gekozen keuken van Multiform. En het is goed te doen, het leven hier. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

OP DE ONDERSTE VERDIEPING hebben Eva en Bo een slaapkamer gerealiseerd met een uitgang naar een betonnen platform met een buitendouche. Je loopt zo naar de vlonder om een duik te nemen. Daarom is de vloer hier ook van beton: zo vormen binnen en buiten visueel één geheel.  

‘Veel mensen vinden dat we hier maar ver weg zitten, zo aan de rand van Denemarken. Ze vragen: “Wat gaan jullie daar doen, je kunt toch niet de hele tijd naar buiten kijken?” Maar Egernsund is een leuk stadje waar de mensen op straat een praatje aanknopen. Kopenhagen is een paar uur rijden, maar het is minder ver naar Hamburg, een mooie, grote stad,’ zegt Eva. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

IN DE SLAAPKAMER verbergt de muur een praktische garderobe achter het bed. Hij is in de grijsblauwe nuance Kveldshimmel van Jotun geschilderd, die de natuurlijke tint van de betonmuren aanvult. De lampen zijn van Luceplan en de nachtkastjes van 8000C. 

Bo voegt er ten slotte aan toe: ‘Het samenspel van het huis met de natuur en het uitzicht, dat speelt hier de hoofdrol – niet het interieur, dat het architectonische geheel teniet kan doen. Het minimalisme heeft goed uitgepakt, maar of we erin slagen om het zo te laten, zal de tijd leren. Ik vind het geweldig om te merken hoe de ruimtes ons beïnvloeden als we er zijn. Het tempo daalt, we worden rustiger. 

© ANDREAS MIKKEL HANSEN

HET BETONNEN PLATEAU onder aan het huis is een privé-oase die rechtstreeks in verbinding staat met de slaapkamer van Eva en Bo – afgeschermd aan beide zijden, maar open naar de zee. Hier moet nog een buitenkeuken komen, maar de douche is er al. De stoelen zijn van Hay, de houten banken van Skagerak.