© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

SCANDINAVISCH-JAPANSE FUSIE

ONTWERPER LISBETH KAMSTRUP HEEFT HAAR VILLA VORMGEGEVEN ALS EEN LIEFDESVERKLARING AAN JAPANSE BOUWKUNST: SIMPEL, BEZIELD EN ESTHETISCH. DE KAMERS STAAN VOL MET KLASSIEK DEENS DESIGN EN KUNSTHANDWERK VAN OVER DE HELE WERELD. DE MOOIE GEVLOCHTEN MANDEN BIJVOORBEELD, DIE LISBETH MET DE MANDENFABRIEK LILLERØD NIEUW LEVEN HEEFT INGEBLAZEN.

20 april 2019 door CHRISTINA B. KJELDSEN

Toen Lisbeth en haar man Jesper een paar jaar geleden voor het eerst door Japan reisden, werd de kiem voor hun toekomstige huis gelegd. Als ontwerper was Lisbeth altijd al geïnteresseerd in architectuur, ambacht en esthetiek, maar de kennismaking met de Japanse bouwstijl en ideeën over hoe het huiselijk leven er kan en zou moeten uitzien, maakte iets in haar wakker dat heeft geleid tot dit houten huis. Open, maar ook met ruimte om op jezelf te zijn. Eenvoudig, maar geraf- fineerd, gedetailleerd en discreet. En met oog voor de natuur: het gras, de bomen en de lucht, waar de lichtschachten op uitkijken die Lisbeth in het hart van het huis heeft aangebracht.

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

LISBETH KAMSTRUP-HOLM is productontwerper. Voorheen maakte ze meubels voor exposities en nu heeft ze samen met haar vader de mandenfabriek Lillerød overgenomen.

‘De Japanse designtraditie kent, net als die hier in Scandinavië, een grote liefde voor degelijk handwerk, eenvoud en duurzaamheid. Wat me in het bijzonder aansprak is hoe goed ze ruimtes kunnen creëren die het huis aan de binnenkant ten goede komen, maar die je niet per se ziet aan de buitenkant. We gingen eigenlijk niet naar Japan om architectonische inspiratie op te doen, maar ik werd gegrepen door het vermogen van de Japanners om zich zowel op het detail als op het geheel te richten. Dus toen we deze kavel in Birkerød kochten, wist ik dat ik een huis wilde ontwerpen dat was geïnspireerd door Japan,’ vertelt Lisbeth.

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

DE WOONKAMER met de zachte bank tegen de achterwand is intiemer en gezelliger geworden doordat de slaapkamer van haar dochter Ingrid als een decoratieve kubus midden in de grote ruimte is geplaatst. De wand is geverfd in de kleur Linblå van Jotun. Lisbeth heeft gezocht naar kleuren die een goede achtergrond vormen voor de verschillende functies in huis en die de natuur weerspiegelen. 

Fraaie, doordachte details beïnvloeden de eenvoud van het zwarte, houten huis, dat omringd wordt door een weelderige tuin, vanwaar een trap naar de voordeur leidt. De ene helft van het huis van Lisbeth, Jesper en hun drie kinderen – Ingrid van negen, Samuel van zeven en Astrid van vijf – wordt gevormd door de grote keuken en woonkamer. De andere helft is meer privé.

De kinderkamers zijn verdeeld over de open, meer dynamische gemeenschappelijke ruimte, zodat je naar wens kunt samenzijn of je kunt terugtrekken. De kamer van Ingrid vormt een nieuw element en is door Lisbeth en Jesper zelf ontworpen en gebouwd. Het is een kubus met grote ramen, die intiemere hoekjes en plekken laat ontstaan in de grote woonkamer. Een detail dat op meerdere niveaus bijdraagt aan de architectuur.

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

DE HANDGEVLOCHTEN MANDEN zijn van Lillerød, die ze al sinds 1890 maakt. Op de wand de kleur Linblå van Jotun.

‘Het interieur verandert voortdurend mee met onze wensen. We wilden eigenlijk gewoon een simpel decor voor ons leven, waarbinnen de focus ligt op de maaltijd, het gesprek en het gezin. Het was daarom een fantastisch gevoel om hierin te trekken en opeens te wonen in de ruimtes die we zelf hadden bedacht, ontworpen en gebouwd. Het dagelijkse leven is in de architectuur verankerd op een manier die werkt. Dat zie je bijvoorbeeld in de keuken met het enorme kook­ eiland, waaraan heel veel mensen samen eten kunnen bereiden. Of in de badkamer, waar je vanuit het bad naar de lucht kijkt. En in alle ruimtes speelt de natuur een rol,’ legt Lisbeth uit.

Bij de inrichting van het huis is ze veelal uitgegaan van dezelfde ideeën als bij het ontwerp. Bijvoorbeeld dat alles een functie moet hebben en met zorg moet zijn gemaakt.

‘Ik vraag me altijd af of de spullen om ons heen iets toevoegen, ons leven waarde en inhoud geven. Want anders hebben ze hier geen plaats. Ik zoek naar dingen die voor mij duurzaam zijn, waar ik me lang mee wil omringen. Als er aandacht en liefde in zit, kan ik er iets mee,’ vertelt ze. 

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

DIEPE TINTEN grijs en blauw omgeven Lisbeth en haar gezin als ze samen op de royale hoekbank zitten. De bank is van Hay, de houten stoel van FDB Møbler, de hanglampen komen uit de serie Formakami van &tradition, de salontafels zijn van Herman Design Studio. De kleine houten tafeltjes zijn het ontwerp Trisse van Nanna Ditzel voor Snedkergaarden. Aan de muur hangt een jeugdfoto van Lisbeths vader. 

Lisbeth heeft gemerkt dat ambachtelijk gemaakte voorwerpen, zeker als ze al even meegaan, een positieve invloed hebben en zintuiglijkheid toevoegen aan de eenvoudige nieuwbouwwoning. 

‘Ik vind de oude meubelklassiekers enorm inspirerend, maar ben ook gek op herinterpretaties van de designtradities. En ik houd van alles wat uniek en handgemaakt is, wat volgens mij een groeiende trend is de laatste jaren.’ Dezelfde principes past Lisbeth toe in haar werk. Ze heeft namelijk samen met haar vader de oude mandenfabriek Lillerød nieuw leven ingeblazen. Deze fabriek is onder dezelfde naam meer dan 100 jaar in bedrijf geweest in Lisbeths geboortestad. 

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

DE EETTAFEL is van Hay, de stoelen zijn van Sibast en boven de tafel hangen lichte lampen van Le Klint. Hier speelt degelijk handwerk de hoofdrol.

‘We hebben het mandenvlechtersambacht in ere hersteld omdat het een stukje cultuurhistorie vertegenwoordigt, maar er wel een moderne twist aan gegeven. Ik heb mijn eigen woning als uit­ gangspunt genomen bij het onderzoek naar het gebruik van manden in het moderne gezinsleven. Je kunt er wasgoed en speelgoed in doen, en kleine spulletjes die in een open kast liggen. De manden zijn handgemaakt en uniek. Ze brengen wat liefde in een ruimte,’ zegt Lisbeth. Ze heeft de meeste nieuwe modellen zelf gevlochten en ontwikkeld in haar atelier in het souterrain. En dat laat zijn sporen na in haar eigen gezin.

‘Ik zie dat mijn kinderen ook zin krijgen om iets met hun handen te maken. En het feit dat we veel praten over de dingen waarmee we ons omringen, heeft ook invloed. Het is kenmerkend voor ons, en ik wil hen graag inspireren om wat te maken waar ze iets bij voelen,’ besluit Lisbeth.  

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

DE OPEN WOONKEUKEN baadt dankzij de grote ramen in het licht en heeft een deur naar het terras dat rondom het huis loopt. Lisbeth ontwierp het huis zelf en liet zich inspireren door de Japanse architectuur, die een duidelijke scheiding aanbrengt tussen de gemeenschappelijke en de privésfeer. De keuken heeft Lisbeth ook zelf ontworpen en op maat laten maken. Op de wand de kleur Washed Linnen van Jotun. De klassieke wandtegels zijn van Villeroy & Boch. Wandlampen van Lampe Gras en Le Klint. Mand van Lillerød en papieren lamp van Ikea.

HET HOEKJE van de drie kinderen, met de junior Ant Chair en klassieke Trisse-tafeltjes van Nanna Ditzel, laat goed zien dat het interieur niet alleen op volwassenen is berekend. 

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

DE LESSENAAR en de kruk komen van de vlooienmarkt en zijn geverfd. Ook de bureaulamp is gevonden op een vlooienmarkt. De poster boven het bed is een limited edition van Ikea. Mand van Lillerød. IN DE KINDERKAMER kun je naar hartenlust tekenen. 

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

DIT GEZELLIGE HOEKJE met inbouwhaard ontstond nadat Lisbeth en Jesper het ‘glazen huis’ voor Ingrid hadden gebouwd. Dit element heeft nieuwe ruimtes en hoekjes gecreëerd in de grote, open woonkeuken. De hanglamp is de Frugtlygten van Le Klint, de bank is van Hay en de salontafel is een prototype dat Lisbeth zelf heeft gemaakt. De houtmand is uiteraard van Lillerød. 

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

BADKAMERLEVEN. Naast de tafellamp van Ikea staat wat keramiek.

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

DE KLASSIEKE COMMODE is in dezelfde tint geschilderd als de muren: Warm Grey van Jotun, een slimme truc die rust creëert in de slaapkamer. Tafellamp van Ikea, hanglamp van &tradition en wandlamp van Lampe Gras. DE SLAAPKAMER opent zich als een geheime kamer in de grote, open boekenkast in de woonkamer.

© Anitta Behrendt. Styling: Rikke Craff Juel

IN DE GANG staat een uitnodigend bankje, dat mooi en functioneel tegelijk is. Lisbeth heeft het ontworpen voor Skud på stammen, een samenwerkingsverband tussen de meubelmakersopleiding van de technische school van Kopenhagen en een aantal ontwerpers. De muren zijn geverfd in de kleur Warm Grey van Jotun, de hanglampen zijn van &tradition.

Over Lillerød

Lillerød Kurvefabrik werd in de jaren 1890 opgericht door de Zweedse familie Johansson, die gedurende zo’n 80 jaar gevlochten manden produceerde. Daarna nam de behoefte aan manden voor het dragen en vervoeren van spullen langzaam af. Lisbeth, die is opgegroeid in Lillerød, herinnert zich nog dat enkele erfgenamen van de mandenfabriek bij haar grootouders thuis kwamen. In 2016 hervatte Lisbeth Kamstrup-Holm de productie samen met haar vader, Jørgen Kamstrup-Larsen. Ze was gegrepen door het verhaal over de producten en de mensen erachter en wilde de manden weer tot leven wekken. De missie van Lillerød in zijn huidige vorm is het erfgoed van de fraaie manden te bewaren – een ambacht dat anders verloren zou zijn gegaan. De filosofie van het bedrijf is onveranderd, namelijk het mooie handwerk met de moderne behoeften te combineren in een mand die je leven lang meegaat. De manden, die tegenwoordig van essenfineer worden gemaakt in Denemarken, worden gevlochten door kwetsbare mensen, die op deze manier het plezier kunnen ervaren van het uitvoeren van een zinvol ambacht. De manden worden verkocht in toonaange- vende designwinkels in Denemarken en geselecteerde winkels in Europa en Japan. Zie lillerod.com.