HET DORP VELBASTAÐUR met uitzicht over de eilanden Koltur en Hestur. 

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

ZELDZAME SCHOONHEID

Het sterrenrestaurant KOKS op de Faeröer ligt midden in de ruige natuur. Wij brachten een exclusief bezoek aan de eigenaar, die in het huis van zijn grootouders woont. Dat heeft ook al een betoverend uitzicht, en het landschap is geïntegreerd in het interieur. Dankzij een verbouwing is de woning traditioneel Faeröers en hypermodern tegelijk.

23 maart 2019 door Birgir Kruse

Johannes Jensen ontvangt ons in het prieel van zijn weelderige tuin in de Faeröerse plaats Tórshavn. In de verte ontwaren we de op een monnikspij lijkende kerk, die is gemodelleerd naar een zeilschip op weg naar het oosten. Hij sluit mooi aan bij het vleugje Japans dat de tuin heeft. Johannes wijst ons op de ondergrondse bron, die 182 meter diep in de grond is aangeboord om het huis van aardwarmte te kunnen voorzien. Dat is gelukt, met lage energiekosten als resultaat: slechts 174 euro per jaar. En bij het tuinpad spuit een fontein er lustig op los.

‘Neem een glas water, het heeft precies de goede temperatuur en pH-waarde,’ zegt Johannes, die is opgeleid in de hotelbranche.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

ANNA EN JOHANNES bij de aanbouw, die is ontworpen door architect Eyðun Eliasen.

Sinds tweeënhalf jaar wonen hij en Anna Dahl-Olsen in dit kleine, functionalistisch ogende huis uit 1938, dat ze in 2007 hebben gekocht en sindsdien flink hebben verbouwd. Met veel zorg en met respect voor de familie van Johannes, die een sterke band heeft met het huis.

Ze zijn allebei 56 jaar. Hij is hotel- en restauranteigenaar en zet zich in om verspilling van voedsel in de sector tegen te gaan, zij is directie- secretaresse. Samen hebben ze drie zonen van 25, 30 en 33 jaar.

‘Het viel ons zwaar om weg te gaan uit het huis waar onze kinderen zijn opgegroeid. Maar nu we nog maar met zijn tweeën zijn, is het prima om minder ruimte te hebben. We wonen hier heerlijk privé en toch dicht bij het centrum,’ aldus Anna, die het huis functioneel, overzichtelijk en onderhoudsvriendelijk noemt.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

DE HANGLAMP SUNSET boven de eettafel is van Torremato. De tafel Rock Table is een ontwerp van Jean-Marie Massaud voor MDF Italia. De stoelen, No. 62, zijn ontworpen door Niels Otto Møller. De kleine schalen op tafel zijn versierd met dophei en wilde bloemen. Ze worden bij restaurant KOKS als serveerschalen gebruikt en zijn van de hand van keramist Guðrið Poulsen. 

‘We zitten dicht op de natuur en hebben aan alle kanten veel licht. Ik geniet evenveel van de regen tegen de ramen als van het licht. En het heeft me verrast dat ik zo houd van het gebeier van de kerkklokken. Dat wist ik niet,’ vertelt Anna in de donkere, enigszins masculiene keuken.

In de oorspronkelijke keuken van het huis is de moeder van Johannes geboren, en in de twee kamers beneden bliezen zijn opa en oma op 90-jarige leeftijd op dezelfde dag, een paar uur na elkaar, hun laatste adem uit. Die sterke historische band wordt meteen bij de ingang al duidelijk, waar zich nog de originele trap bevindt.

‘We zijn buiten en toch binnen, op een zichtbare, tactiele manier,’ zegt Johannes, wijzend naar de tegels die binnen en buiten hetzelfde zijn. Daarnaast zijn er acht buitendeuren en vier binnendeuren.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

DE INBOUWHAARD Visio 3 is van Rais. De opgemetselde schoorsteen is gepleisterd met gekleurd stuc. De opbergplek voor het haardhout en het ijzeren raamwerk zijn door Pascale Nemery speciaal voor dit huis ontworpen. Johannes heeft het ijzer buiten in de regen gelegd om het te laten roesten, tot het het gewenste patina had.  

De architect Eyðun Eliasen, eigenaar van architectenbureau EYA in Tórshavn, kreeg de opdracht het oorspronkelijke huis te verbouwen, te vernieuwen en uit te breiden. Het huis en de rest van de kavel worden omzoomd door bomen, die bescherming bieden tegen de wind en tegen inkijk van wandelaars in het naastgelegen parkje en van verkeer.

‘De strenge bouwvoorschriften die voor dit perceel gelden, hebben ons wel wat hoofdbrekens bezorgd. Bovendien wilden we de architectonische uitstraling van het originele huis zo veel mogelijk bewaren.’

Eliasen besprak met Anna en Johannes wat ze wilden en preciseerde hun wensen wat betreft ruimtes (het aantal, de functie en het karakter), bouwvoorschriften en klimaat, waarbij de architect speciale aandacht besteedde aan zon, wind, geluid en uitzicht.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

HET UITZICHT OVER TÓRSHAVN bekijken de bewoners vanaf de bank en de loungestoelen uit de serie Rén die Space Copenhagen ontwierp voor Stella Works. Het tafeltje is van Gubi, de hanglamp van Umage. 

‘De uitdaging was het ontwerp van de aanbouw en hoe die vanbinnen en vanbuiten te laten versmelten met het bestaande huis,’ aldus Eliasen.

‘Het lastigst was het om het souterrain, met een wasruimte, meterkast en bergruimte, te realiseren. Het is nogal ingrijpend om zo diep te graven als je rekening moet houden met een huis dat er al staat en de kadastrale grenzen vrij krap zijn. Maar het ging gelukkig goed.’

‘Dankzij de verbouwing en de uitbreiding kunnen Anna en Johannes nu elke dag genieten van de geraffineerde rijkdom die het gevolg is van de ontmoeting tussen architectuur en context, tussen bouwwerk en natuur,’ zoals Eliasen met de kennis van zaken van een architect opmerkt.

‘Je ervaart het huis nu in het samenspel tussen het veranderende daglicht en het wisselende decor van de seizoenen, en het grote dakterras 

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

DE GARDEROBE is op maat gemaakt van zwart plaatstaal met verborgen ophangbeslag in wanden en plafond. Eronder een zitmeubel van Eggersman in gerookt eiken, dat als bergruimte dient. De klassieke, witte marmeren plaat uit Estremoz vormt een fraai contrast met het ruwe beton en de muur van veldstenen. Een schuifdeur met zwarte ijzeren profielen en glas scheidt de werkkamer af.  

op de nieuwe aanbouw versterkt dit nog eens. De aanbouw, die aansluit op de woonkeuken, biedt toegang tot een grote, beschutte buitenruimte, die de woonkeuken verlengt en het huis zo veel groter maakt. Door de oorspronkelijke ramen door te trekken tot aan de vloer zijn binnen en buiten nu visueel veel beter met elkaar verbonden dan voorheen,’ zegt Eliasen, die ook vindt dat oud en nieuw mooi met elkaar samengaan.

‘Het ontwerp, de vormentaal en de materiaalkeuze vertellen dat oud en nieuw hier met elkaar zijn verweven. De afgeronde hoeken in de aanbouw doen retro aan, zonder dat je er direct een bepaald decennium op kunt plakken,’ legt Eliasen uit.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

De Deens/Franse binnenhuisarchitect Pascale Nemery heeft al veel opdrachten uitgevoerd op de Faeröer.

‘Ik werd in 2004 voor het eerst uitgenodigd op de Faeröer, en sindsdien heb ik mijn hart eraan verloren,’ zegt Nemery.

Tot de vele spannende interieurs die ze op de eilanden heeft verzorgd, behoren die van restaurants KOKS, The Tarv en Etika, bar Mikkeller en sapbar NO 12, Hotel Tórshavn, de Ebenezerkerk, de hal Kongshøll van de nieuwe universiteit en de aanbouw van Hotel Føroyar.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

DE ORIGINELE MUREN van Faeröerse veldstenen lopen vanuit de entree door in de werkkamer, die ook als extra logeerkamer wordt gebruikt. De structuur van de stenen wordt benadrukt door het indirecte licht dat erlangs veegt. Met een speciaal ontworpen schuifdeur met grote ijzeren profielen en glas kunnen de twee ruimtes naar wens worden ingedeeld. Voor meer privacy hangt er een gordijn. De karakteristieke wanden zaten al in het oorspronkelijke huis. Hier bevond zich de fjósid, de stal. Let op de ringen in de muur, waaraan het vee vaststond. De stoel Aluminum Chair EA van Vitra is ontworpen door Charles & Ray Eames. De glazen PH-tafellamp is van Louis Poulsen. 

‘Qua interieur stond het voor Johannes en Anna voorop dat ze in een praktisch, functioneel huis wilden wonen dat zo veel mogelijk in contact staat met de natuur,’ vertelt Nemery. ‘De materialen moesten samengaan met de vele moderne, technische maatoplossingen én met de ruige omgeving op een perceel waar voor Faeröerse begrippen veel bomen staan. Daarnaast wilden ze het huis van Johannes’ opa en oma zo inrichten dat de ziel en de geschiedenis bewaard bleven en benadrukt werden. Het moest een interpretatie van een moderne Faeroërse woning zijn en een baken van rust vormen in een druk bestaan.’

De woning wordt nu gevormd door het oorspronkelijke hoofdhuis, in 1938 gebouwd door Asbjørn Skarðhamar. Deze verkocht het twee jaar later aan de opa van Johannes, Hans Poulsen van het eiland Nólsoy, dat je tussen de boomtoppen door kunt zien liggen. En recent is er dus de door Eyðun Eliasen ontworpen aanbouw aan toegevoegd.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

EEN INLOOPKAST loopt van het oorspronkelijke huis naar de aanbouw, die uitsluitend als master bedroom fungeert. De aanbouw is ontworpen door architect Eyðun Eliasen. De praktische inbouwkasten met de exclusieve bronzen spiegeldeuren, voor hem en haar, zijn van KA Interiør. De hoge, elegante deur leidt naar het toilet.  

Met zijn gestuukte gevels en functionalistische uitstraling onder- scheidt het hoofdhuis zich duidelijk van de gangbare Faeröerse huizen. De afgeronde hoeken en houten gevelbekleding van de aanbouw wijken weer af van het hoofdhuis, maar sluiten mooi aan bij het omliggende bos.

De benedenverdieping was in de tijd van Johannes’ grootouders niet bewoond. Hier zaten de stal, de werkplaats en de bijkeuken.

‘De muren van de benedenverdieping zijn opgetrokken uit Faeröerse veldstenen, van origine een goedkoop bouwmateriaal voor secundaire ruimtes. De mooie muren zijn grondig gereinigd en worden nu indirect aangelicht om het materiaal en de opvallende structuur te benadrukken. Ook bij de ruwe betonwanden is de structuur behouden. De littekens en de geschiedenis van het gebouw zijn zo veel mogelijk in ere gehouden in plaats van weggewerkt,’ vertelt Nemery.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

DE GASTENKAMER wordt veel gebruikt als de kinderen over zijn uit het buitenland, waar ze studeren. Vanhier stap je zo het fraaie, zonnige terras op. Ook hier benadrukt indirect licht achter het beddenhoofd de originele veldstenen muur.  

Op de eerste verdieping is er gekozen voor vloeren met schaafsporen en akoestische plafonds van oud gevelhout uit Oostenrijkse chalets. Die accentueren de oorspronkelijke puriteinse uitstraling van het huis. In de aanbouw zijn de afgeronde hoeken van de gevel en de gevelbekleding doorgevoerd in de woning zelf. Ook hier is gewerkt met indirect licht om het ruwe materiaal aandacht te geven. Het speciaal ontworpen wastafel- meubel van Corian en het bad benadrukken de vorm van het gebouw en brengen het binnen- en buitenmilieu naadloos en op elegante wijze samen.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

DE ZWEVENDE SPIEGEL is van Flaminia, de kranen Axor Starck Organic zijn van Hansgrohe. Het toiletmeubel met geïntegreerde badkuip bestaat uit kasten van Eggersmann die zijn ingebouwd in een door Pascale Nemery ontworpen Corian-meubel. De wastafel is de Happy D.2 van Duravit.

De exclusievere, bewerkte materialen die zijn gekozen voor de keuken, de badkamers en het meubilair, dragen bij aan de klassiek-moderne uitstraling van de woning.

‘Het huis van Johannes en Anna is persoonlijk en heeft geschiedenis en een ziel. De ruige, rechttoe rechtaan uitstraling vormt in combinatie met de bewerkte, exclusieve details een tijdloos decor dat bezoekers uitnodigt om op ontdekking te gaan. Zowel nu als in de toekomst,’ meent Nemery. 

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

VANUIT DE DOUCHE kijk je op het bos in diepe rust. De cabine is ook voorzien van een stoomdouche. Ontworpen door Pascale Nemery. De Platinum-tegels op de wanden en vloer van de badkamer zijn doorgevoerd op het terras om de grens tussen binnen en buiten te doen vervagen en het gevoel van een buitendouche te creëren. 

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

HET HUIS gezien vanuit de glooiende tuin. Door het raam en vanaf het terras op de eerste verdieping kijk je uit over de stad, de fjord en het eiland Nósloy.

© Maria Vous en Glottipress. Styling: Elisabeth Kruse

DE GANZEN lopen los in de natuur en op de weg. Een charmante kant van de Faeröer! Het woeste Faeröerse landschap is fascinerend, en men zegt dat wie eenmaal op de Faeröer is geweest, er altijd naar zal blijven terugverlangen.