© Claus Troelsgaard

Dit opvallende vakantiehuis in het Deense Skagen stelde de architect op de proef

In één grote, gemeenschappelijke ruimte moesten drie generaties tegelijk worden ondergebracht. Dat vroeg wat van de akoestiek en de architectuur. Kijk binnen in het indrukwekkende vakantiehuis.

12 september 2021 door Mathilde Rude

Hout bepaalt de stijl met Dinesen Douglas Natur-planken op vloeren en wanden, tegen het plafond en op diverse ingebouwde zithoeken. Omdat een van de eigenaren aan tinnitus lijdt, was geluid een belangrijke ontwerpparameter, dus werd in de kamer met het hoge plafond akoestisch doek aangebracht.  

© Claus Troelsgaard

Hulde aan hout

In het Deense Skagen staat een buitenhuis dat drie generaties van één familie samen moet brengen. De architect dacht in termen van akoestiek, ruimtelijkheid en natuurlijke materialen om de ervaring zintuiglijk en holistisch te maken, met ruimte voor iedereen.

De droom was een familieruimte te creëren waar de generaties samen konden zijn en waar de natuur mocht binnenkomen. Dit wordt weerspiegeld in het ontwerp van het huis en de materiaalkeuze. De gevel is zwart geschilderd om synergie te scheppen met de omringende huizen. Het idee om een natuurlijke overgang tussen binnen en buiten te creëren wordt benadrukt door de massief eiken raamstijlen. Het huis is ontworpen door Mathias Brockdorff van MDB Works, en naast de 235 m2 is er een bijgebouw van 50 m2 dat wordt gebruikt als garage. 

© Claus Troelsgaard

Het buitenhuis heeft een ingetogen kleurstelling en krijgt karakter van de lichte gloed, nerven en knoesten van het hout. De openheid van de architectuur schept ruimte voor een rijk familieleven rond de eettafel FM 1954 van Friis & Moltke, waar ook de hanglamp vandaan komt. De Kryss-klapstoelen zijn van Skargaarden. 

© Claus Troelsgaard

Scandinavische architectuur

‘Het idee achter de doorlopende dakconstructie is gewoon om je het gevoel te geven dat je samen bent en allemaal onder één dak zit, waar je je ook in het huis bevindt,’ legt de architect, Mathias Brockdorff van het architectenbureau MDB Works, uit over dit opmerkelijke buitenhuis in het Deense Skagen, waar hij één grote, open ruimte onder een hoog dak heeft ontworpen. 

Voor Mathias was het uitgangspunt dat het huis meerdere generaties kon herbergen. En je denkt al snel aan de oude langhuizen van de Vikingen als je het markante ontwerp ziet. Dat is ook geen toeval, want de inspiratie voor de eenvoudige uitstraling werd gehaald uit de zuiverheid en materialen van de Scandinavische architectuur.  

Van meet af aan was openheid essentieel voor de architect. Het ruimtelijke gevoel wordt ondersteund door een doorlopende, zichtbare plafondconstructie, waardoor de gezinsleden overal weten dat ze zich onder één dak bevinden. De horizontale balken breken subtiel het zicht en creëren een zonering die het gevoel van intimiteit in de grote kamer versterkt. 

© Claus Troelsgaard

Het hart van het huis is de keuken, ontworpen door Krøyer & Gatten in samenwerking met Maxmoebel. De apparatuur is van Siemens. De gootsteen van ONO is gemaakt van koper, en de Quooker-kraan is van gepolijst messing. 

© Claus Troelsgaard

Onder aan de trap staan een kapstok van Søstrene Grene en een sculpturale kruk van Solkilde. 

© Claus Troelsgaard

De consequent lichte stijl wordt ondersteund door de keuze van het meubilair, zoals de bank, een ontwerp van Krøyer & Gatten in samenwerking met Maxmoebel. Het kunstwerk is van Bjørn Wiinblad. 

© Claus Troelsgaard

Referenties aan het verleden

Daarbij is het huis een eigentijdse verwijzing naar de omgeving en de ‘Zwarte Periode van Skagen’, die tot 1875 duurde. In die tijd stonden de geteerde of geverfde huizen met rieten daken in groepjes verspreid in een lange, smalle strook langs de zee, met zandpaden als de enige weggetjes tussen de huizen en de duinen. 

Deze huizen werden gedemonteerd en verplaatst als het zand ze omsloot en de toegang bemoeilijkte, of wanneer de zee de kust weg had geslagen. 

Door te kiezen voor natuurlijke materialen als leer en hout wordt er een tactiel gevoel in het interieur teweeggebracht, waardoor het harmonieus overkomt 

© Claus Troelsgaard

In plaats van verf en behang brengen knoesten en vlekken in het hout de vloer en de muren tot leven. 

© Claus Troelsgaard

De bank Mags Soft van Hay is de plek waar de familie samenkomt om te ontspannen of spelletjes te spelen aan de salontafel, die zelf is gemaakt met hout van een plaatselijke houtzagerij. Het kunstwerk is van Thomas Juul Jensen en de ronde lampen, Nuage, zijn ontworpen door Nowodvorski. 

© Claus Troelsgaard

Het uitgangspunt van het interieurontwerp was het creëren van scènes met veel leven en gezelligheid, maar ook ruimte om je met z’n tweeën of alleen af te zonderen. Er is daarom een vloeiende indeling van de ruimte tot stand gebracht met visuele verbindingen tussen de mensen die samen in de keuken zitten, die boven van het uitzicht zitten te genieten, die ontspannen bij de haard in de woonkamer en die een boek lezen in een ligstoel op het terras. De haard van Rais zorgt voor transparantie en gezelligheid in woonkamer en eetkeuken. De sculpturale vlinderstoel is ontworpen door Hardoy, Bonet & Kurchan, en de ovenschaal op de vloer is afkomstig van een Zweedse boerderijwinkel. 

© Claus Troelsgaard

Al wordt het huis voornamelijk gebruikt voor vakanties, een kleine werkplek in de slaapkamer getuigt van optimaal gebruik van de ruimte en multifunctionaliteit. Het bureau Boomerang is van VIA CPH, de tafellamp is een Archi T1 en de Y-stoel is ontworpen door Hans J. Wegner. De kleine tekening is van Bjørn Wiinblad. 

© Claus Troelsgaard

Zintuiglijk vakantiehuis

Uitgaande van de geschiedenis, de wilde natuur van de westkust en de wisselende en vaak barre weersomstandigheden ontwierp Mathias een open plan. Hij maakte de dragende delen zichtbaar, zodat de spanten een focus konden creëren op hout als een doorlopend materiaal dat zich voegt in het landschap, zoals het rieten dak een spel aangaat met de heide en het helmgras.

‘De plek biedt je een zintuiglijke ervaring: kijken naar de regen die van de bomen druipt, het vocht in de lucht voelen, de warmte van de zon op je huid verwelkomen en de wind langs je wangen voelen schuren. Belangrijk bij de keuze voor hout was dat het de grens tussen natuur en architectuur vervaagt. Als materiaal is het tactiel, en samen met de geur en het geluid ervan creëert dit een natuurlijke, warme omgeving die de architectuur verlevendigt,’ zegt Mathias, die koos voor douglashout van Dinesen, een bedrijf dat duurzaam hout produceert in bossen in Frankrijk en Duitsland.  

Een natuurlijke lichtinval is in de architectuur verwerkt met smalle ramen die boven in de muur zijn aangebracht, zodat je geen inkijk hebt. De lamp is van Søstrene Grene, en de garderobestang is gemaakt van leren riemen en een bezemsteel.  

© Claus Troelsgaard

De hond Qaya geniet ook van het zomervakantieleven op de sprei van Ikea. 

© Claus Troelsgaard

Om een rustige belijning in de slaapkamer te creëren, is deze ingericht met een bank van Solkilde, die dienstdoet als nachtkastje, en een spiegel van No-name. De afbeelding met fietsmotief is van Thomas Juul Jensen.

© Claus Troelsgaard

Er zijn doorkijkjes aan beide kanten van het huis, een fundamenteel element dat het huis samenbindt en het gemeenschapsgevoel benadrukt dat Mathias in de architectuur heeft proberen op te roepen. Tegelijkertijd is ook het ritme van de modules van het huis voelbaar. 

© Claus Troelsgaard

Vanuit het huis is er toegang tot het water, dat op een paar honderd meter afstand ligt en waar de familie vaak gaat wandelen.  

© Claus Troelsgaard

Duurzame en levendige architectuur

Volgens hem vormen kwaliteit en de juiste materialen de sleutel tot goede, duurzame architectuur. ‘De houtleverancier moet goed zijn, omdat er veel hout in het huis zichtbaar is. Het brengt ook evenwicht tussen de open, gemeenschappelijke ruimte en de knusse hoekjes. Daarbij heb ik in termen van geluid moeten denken. Met plafonds tot aan het dak kan er een galmend geluid ontstaan dat niet gezellig is, dus voor een fijner geluid is er akoestisch doek achter het plafond aangebracht. Ondanks een plafondhoogte van 8 meter voel je de stilte en intimiteit. Het huis kan dus zowel voor contemplatie als voor feesten dienen, dankzij bewuste architectonische keuzes,’ vertelt Mathias over het huis, waar de natuurlijke expressie zich voortzet in de inrichting in licht spartaanse stijl met een mix van houten meubels uit lokale houtwerkplaatsen en winkels, op maat gemaakte meubels van restmaterialen van het huis, erfstukken, tweedehands meubels en Deense designklassiekers. 

Op de eerste verdieping is er een gezellig hoekje waar iedereen die rust en stilte nodig heeft, zich even terug kan trekken. De bank is geërfd en opnieuw bekleed, het tapijt is een geschenk en de hanglamp is van No-name. De familie koopt graag lokaal en de salontafel komt van een zagerij in de buurt. 

© Claus Troelsgaard

Achter de keuken is een multifunctionele ruimte waar kinderen en kleinkinderen samen kunnen spelen en zich toch deel van het huis en het gezelschap kunnen voelen. Het plafond is hier lager dan in de rest van het huis om een contrast en een intieme sfeer te scheppen, en zo beantwoordt de ruimte aan Mathias’ wens om een huis te ontwerpen waar de functies van de kamers worden ondersteund door de architectuur. De familie vist veel, dus er is een rek voor hengels en visgerei. De tapijten zijn gekocht bij designwinkel KAiKU in Aarhus.  

© Claus Troelsgaard

Het huis heeft niet veel nodig voor de inrichting omdat de architectuur al zo sculpturaal en functioneel is. Dit is te zien op de eerste verdieping, waar een ingebouwde bank uitkijkt op de natuur en de zee. Wie hier in alle rust zit of ligt, voelt zich toch verbonden met de rest van het huis. 

© Claus Troelsgaard