© Anders Hviid

Een glazen kasteeltje

Met zijn scherpe lijnen, grote glazen gevels en doordachte interieur vormt het fraaie huis van de familie Hoijtink haast een sculptuur midden in een groot bos bij Zeist. Hier vormt de natuur een vanzelfsprekend deel van het bestaan en lijkt de scheiding tussen binnen en buiten te verdwijnen.

21 april 2021 door Christina Hinding

De natuur is een wezenlijk onderdeel van de architectuur, die een brug slaat tussen het interieur en het bos. De bewoners besloten pas na een jaar hoe ze de buitenruimte wilden inrichten, toen ze beter wisten wat de zon en wind met het huis deden. Nu hebben ze een gezellige loungeplek gecreëerd, precies daar waar de zon in de loop van de dag komt.  

© Anders Hviid

Aan de korte kant van het huis is daarnaast een betonnen terras aangelegd. Hier is het goed toeven, met uitzicht op de wilde tuin en de betoverende natuur. De enorme glazen gevels van de twee etages benadrukken de fascinatie voor het buitenleven, waarvan je overal in huis kunt genieten. 

© Anders Hviid

Midden in een magisch bos in de historische plaats Zeist wonen Anoek en Peter Hoijtink met hun drie kinderen. Hun fantastische glazen huis vormt het decor rond het gezin en maakt de natuur tot een opvallend onderdeel van het dagelijks leven. Dat was voor hen een must nadat ze vijf jaar in Zuid-Afrika hadden gewoond.

Met zijn brede glassecties en platte dak nodigt het huis uit tot een verkenning van moderne architectuur, met grote open ruimtes en trappen die haast kunstinstallaties vormen. De royale schuifpuien openen het huis volledig en leggen een verbinding tussen het bos en het interieur. De inrichting leunt op de Scandinavische en de Nederlandse designtraditie, waarbij de zorgvuldig uitgekozen Afrikaanse voorwerpen die hier en daar staan een twist vormen: een grote kano uit Mozambique die dienstdoet als bankje, een beeld van een Zoeloestam en een katapult, die oorspronkelijk werd gebruikt om apen weg te jagen. 

Bewoners wilden een grote leefruimte, met een keuken en eetkamer met plek voor het hele gezin. Na lang nadenken en schetsen kozen ze voor keukenmodules van Vipp, waarvan het eenvoudige design en de zwarte kleur een contrast vormen met de witte wanden. De keuken heeft geen sokkel, maar staat op simpele poten, waardoor hij lichter oogt in de grote ruimte. Rond de grote eettafel staan de klassieke Y-stoelen van Hans Wegner, die een parallel trekken met de houten lamellen op de wand. Samen voegen ze warmte en tactiliteit toe.  

© Anders Hviid

De grote keuken heeft een stalen werkblad, een van de meest praktische materialen voor dagelijks gebruik. In combinatie met de betonnen vloer zorgt het blad voor een strakke, industriële look. 

© Anders Hviid

Er is nagedacht over de lijnen in de woning. Met een simpele trap, die bijna wegvalt in de wand, wordt rust gecreëerd. Daarnaast is er samenhang tussen de verdiepingen aangebracht, door ruimte vrij te laten rond de trap, waardoor je dwars door het huis kijkt. 

© Anders Hviid

De woonkamer is eenvoudig ingericht, en de grote glaspartijen maken kunst op de wanden overbodig. Doordat zowel de binnenvloer als het terras van beton is, lijken de twee te versmelten en wordt de leefruimte verlengd. In de hoek staat een houten beeld uit Afrika – een aandenken aan de tijd dat het gezin in het buitenland woonde –, dat het strakke, minimalistische interieur doorbreekt.  

© Anders Hviid

In het hart van de woning bevindt zich een eenvoudige keuken van het Deense merk Vipp, waarvan de zwarte kleur een contrast vormt met de witte wanden en het daglicht dat van alle kanten naar binnen valt. De keuken bestaat uit vrijstaande modules, voor een lichte uitstraling die mooi harmonieert met de lijnen in het huis.

‘Nadat we voor ons gevoel wel duizend ontwerpen hadden getekend, vonden we eindelijk de perfecte match voor het huis. We twijfelden of het modulaire concept van de keuken niet te beperkt zou zijn, maar het blijkt perfect bij ons te passen,’ vertelt Anoek. 

Anoek en Peter Hoijtink met hun hond Baloo in hun nieuwe huis nabij het historische Zeist. Ze hebben lang gewikt en gewogen om tot dit resultaat te komen, maar zijn ervan overtuigd dat het de moeite waard is geweest.  

© Anders Hviid

Om een betere akoestiek te creëren in de grote ruimtes is een aantal wanden bekleed met houten lamellen. Die zijn praktisch en vormen iets tactiels toe –perfect voor een leeshoek zoals hier, waar de natuur ook weer naar binnen is gehaald in de vorm van een grote plant, en waar de liefde van Anoek en Peter voor de Zuid-Afrikaanse cultuur én modern design goed te zien is. De karakteristieke lamp is de Parentesi van Flos. 

© Anders Hviid

In de eenvoudige gang vormt dit schilderij een blikvanger. Net als het rustieke bankje staat het in contrast met de moderne architectuur en het rustige kleurenpalet van het huis. Ook hier op de eerste verdieping wordt de rode draad gevormd door het uitzicht, dat volop wordt uitgebuit doordat er geen gordijnen voor de plafondhoge ramen hangen. 

© Anders Hviid

Er is samenhang aangebracht door ruimte vrij te laten rond de trap, zodat je beide verdiepingen kunt overzien. 

© Anders Hviid

De trap oogt als een simpele sculptuur en trekt niet te zeer de aandacht doordat hij dezelfde kleur heeft als de wanden. 

© Anders Hviid

Vanuit de slaapkamer loop je zo het terras op, via een glazen deur die sprekend lijkt op de ramen elders in huis. Om een warme, gezellige sfeer te creëren is de wand aan het hoofdeinde diepblauw geverfd en hangt er bij het bed slechts één gloeilamp, met een warme kleur. Het bed is opgemaakt met donkere kleuren en de kussens hebben diverse patronen, wat het interieur karakter geeft.  

© Anders Hviid

Het licht valt gul naar binnen in deze hoek van de slaapkamer, waar een simpele bamboestoel en een grafisch kunstwerk een plek kregen. Iedereen zou wakker moeten kunnen worden met zo’n uitzicht.  

© Anders Hviid

Toen het stel de architectonische droom van 365 vierkante meter kocht, hoefde er eigenlijk weinig aan te worden veranderd. Maar het gezin wilde wel graag een open plattegrond, waarbij keuken-, eet- en woonkamer met elkaar in verbinding zouden staan. Daarom werden de tussenwanden doorgebroken. Daarnaast volgden ze het advies op van architectenbureau HofmanDujardin, dat het huis heeft ontworpen, om een aantal wanden met houten lamellen te bekleden en op die manier een betere akoestiek te creëren in de grote glazen woning. Die oplossing is niet alleen praktisch, maar voegt ook een tactiel en natuurlijk element toe.

Als je het grote terras rondom het huis op loopt, kom je de echte natuur tegen. Er staan allerlei soorten bomen in de tuin, die er in elk jaargetijde mooi uitziet. Her en der zijn kleine oases aangelegd om volop van de natuur te kunnen genieten.

‘We hebben een jaar gewacht voor we beslissingen namen over de buitenruimte, omdat we eerst wilden weten hoe de zon en de wind zich tot het huis verhielden,’ legt Anoek uit. 

De plank boven het bed heeft dezelfde kleur als de muur, om rust aan te brengen. Uit de kunst en objecten die hier staan, blijkt de liefde van de bewoners voor Zuid-Afrika. 

© Anders Hviid

Een blik in de badkamer verraadt dat de strakke inrichting ook hier is doorgevoerd. De vloer en wanden kregen dezelfde tegels, wat zorgt voor zuivere lijnen en een rustige look, die slechts door het houten handdoekenrek wordt doorbroken. Boven de douchecabine bevindt zich een daklicht, dat licht naar binnen laat zonder afbreuk te doen aan de privacy. 

© Anders Hviid

In de kinderkamer moet ruimte zijn om te spelen, en daarom staat hier een houten speelhuisje. De kinderen kunnen er hun fantasie de vrije loop laten, of gewoon in bed kruipen. 

© Anders Hviid

Zeist is bekend om het Slot Zeist, in de 17e eeuw gebouwd in opdracht van Willem Adriaan van Nassau. Maar de familie Hoijtink werd vooral aangetrokken door het bos eromheen, dat volop rust en ruimte biedt. In dit vredige bos wilden ze wonen, omringd door bomen en weiden met grazende schapen, zodat ze veel tijd buiten zouden kunnen doorbrengen. 

© Anders Hviid