© Styling KIRSTEN VISDAL // Foto’s INGER MARIE GRINI

Maatwerk, ook in de keuken.

Toen de Noorse ontwerper Andreas Engesvik werd gevraagd een keukenmodel te ontwerpen voor het traditierijke meubelmakersbedrijf Gjeving Trevarefabrikk, nam hij zijn eigen keuken als uitgangspunt.

17 december 2019 door CECILIE MOLVÆR JØRGENSEN

‘Klopt, ik houd van een opgeruimd huis!’ Ontwerper Andreas Engesvik lacht. Het antwoord wekt weinig verbazing nadat hij zojuist alle functies van zijn eerste keuken­ ontwerp heeft beschreven. 

© Styling KIRSTEN VISDAL // Foto’s INGER MARIE GRINI

ACHTER GESLOTEN DEUREN. ‘Het “leest” niet als een traditionele keuken,’ zegt ontwerper Andreas Engesvik. Hij ontwierp voor Gjeving Trevarefabrikk een keukeninterieur met het karakter van een meubel. Een van de basisprincipes van het nieuwe model, dat wordt opgenomen in de collectie van het meubelmakersbedrijf, is dat alle rommelig ogende functies kunnen worden weggeborgen. De ruimte vormt dankzij de eettafel, een speciale variant van Andreas’ ontwerp Vang, een fijne ontmoetingsplek voor hem en zijn gezin: Andreas’ vriendin Jannicke Grung – ook ontwerper – en hun kinderen Aksel, Liv en Geir. Ook de stoelen komen uit de serie Vang, die Andreas maakte voor Tonning & Stryn. De lampen zijn vintage exemplaren van Poul Henningsens Kontrast voor Louis Poulsen. Het kunstwerk aan de wand is van Jan Groth. 

‘Ik heb van tevoren over elke functie nagedacht. Kaarsen en servetten hebben een eigen la, de keukenmachine staat op een makkelijk bereikbare plek. De schapjes boven het fornuis zijn voor kommen en theepotten, en niet voor van alles en nog wat. In de ruimtes onder het werkblad zitten uitschuifbare roosters waarop borden en pannen staan. Sommige schappen zijn geschikt voor kannen. Deze lade is voor statiegeldflessen en deze voor ...’ Andreas zou vast eindeloos kunnen doorgaan. Samen met zijn vriendin Jannicke Grung, die ook ontwerper is, heeft hij de keuken tot aan het kleinste detail op maat gemaakt. 

© Styling KIRSTEN VISDAL // Foto’s INGER MARIE GRINI

ONTHULD. De kastdeuren kunnen worden geopend en gesloten om de functies erachter te bereiken of te verbergen. Net als de andere keukenapparaten zit de oven achter een deur. 

‘Het is mooi om een keuken voor honderd procent te kunnen afstemmen op je eigen wensen. En het is een plezier om iets te gebruiken dat zo goed in elkaar zit,’ zegt hij enthousiast. Niet iedereen kan zich echter die luxe veroorloven, en daarom wilde Andreas graag een keuken ontwerpen die de klant alle vrijheid biedt – of hij nu groot of klein woont. Gjeving Trevarefabrikk bouwt al ruim 30 jaar klassieke keukens, maar nu was de tijd rijp voor een moderner ontwerp. 

© Styling KIRSTEN VISDAL // Foto’s INGER MARIE GRINI

ANDREAS GEBRUIKTE in de keuken voor Gjeving Trevarefabrikk gekleurde vlakken als contrast met al het houtwerk.

‘Met de samenwerking met Andreas boren we een nieuwe doelgroep aan,’ zegt Jan Marcussen, die Gjeving Trevarefabrikk in 1986 heeft opgericht. 

© Styling KIRSTEN VISDAL // Foto’s INGER MARIE GRINI

PREHISTORISCH. Het werkblad van Lundhs Antique is gemaakt van ruim een miljard (!) jaar oude Noorse steen, uit Sirevåg in de regio Vestlandet. Het vulkanische gesteente is slijtvast en hittebestendig en kan tegen zuren als wijn en citroensap. De lamp is de Counterbalance van Daniel Rybakken voor Luceplan, de foto aan de wand is van Tom Sandberg. Het glas en de karaf komen uit de serie Corky van Andreas Engesvik, Oslo voor Muuto. 

‘Het is spannend voor ons als traditioneel meubelmakers­ bedrijf om ons in een segment te begeven dat meer “design” is.’ Het ontwerp mag dan modern zijn, aan de kwaliteit verandert niets. Handgemaakt, degelijke materialen (met name eiken) en tandverbindingen in de laden. Gemaakt voor de lange termijn. ‘Consuminderen is een trend, en dat betekent ook spullen kopen die duurzaam zijn. En ja, daar betaal je voor. Maar op de lange termijn verdienen ze zichzelf terug.’

© Styling KIRSTEN VISDAL // Foto’s INGER MARIE GRINI

ARCHITECTONISCH. Met open ruimtes ontstaat er een spannender architectuur. De variaties in het licht en de schaduwen geven het interieur een extra dimensie, net als het ontwerp met de losstaande poten. 

‘We moeten vasthouden aan de Scandinavische benadering van duurzame productie,’ benadrukt Andreas.

© Styling KIRSTEN VISDAL // Foto’s INGER MARIE GRINI

DOORDACHT. De smalle schappen bevatten alleen dat wat nodig is en je kunt er tijdens het koken makkelijk bij. De kookplaat met de geïntegreerde ventilator is van Bora.

Tijdloosheid was ook een kernwoord bij de vormgeving van zijn nieuwe keukenmodel. ‘Het “leest” niet als een traditionele keuken. De rommel die zo kenmerkend is voor een keuken, is weggewerkt, en veel ladeblokken vormen een los element. Keukens zijn vaak tweedimensionaal, met een front en een werkblad. Maar met open ruimtes ontstaat er een spannender architectuur. Licht en schaduwen maken de keuken interes­ santer,’ aldus Andreas. Zo oogt het ontwerp als een meubel in plaats van als een traditionele keuken. 

© Styling KIRSTEN VISDAL // Foto’s INGER MARIE GRINI