© Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard
© Enok Holsegaard

Kristian droomde er altijd al van zijn eigen huis te ontwerpen en zijn stempel op het hele proces te drukken. Als zoon van een architect en oprichter van een bedrijf dat industriële robots ontwikkelt, heeft hij niet alleen van jongs af aan geleerd wat goede architectuur is, maar weet hij ook dat vorm en functie hand in hand dienen te gaan.

‘In mijn vak zijn functie en prestaties belangrijk. Daarom houd ik van vormen die deze twee aspecten ondersteunen. Ik heb moeite met architectuur en producten waarbij de geometrische vorm afbreuk doet aan de functie,’ zegt hij.

De verwachtingen waren dus hooggespannen, maar Kristian wist meteen welke architect hij wilde inschakelen: zijn zus Lise Kassow. De bijzondere samenwerking tussen hen beiden heeft geresulteerd in een huis dat uitstijgt boven het alledaagse: een villa waarbij de strakke, geometrische bovenverdieping lijkt te zweven boven een basis van glanzend geanodiseerd aluminium.

‘Omdat Kristian in zijn werk bezig is met rondingen en geometrie, wilde ik daar in het algehele beeld naar refereren. Daarnaast houd ik zelf van contrasten, en daarom heb ik materialen en vormen tegen elkaar afgezet,’ vertelt Lise.

In de architectonische parel, die uitkijkt op het water, zijn allerlei materialen op de prachtigste manier gecombineerd. De gevel van de eerste verdieping is flinterdun gestuukt, en het matte vlak vormt een sterk contrast met de glanzende bekleding van geanodiseerd aluminium op de begane grond, die in de zon een mooie gloed krijgt. Het huis is een wonder van materialen en contrasten. Strakke lijnen staan tegenover golvende vormen, waardoor de bovenlaag lijkt te zweven en de woning opvalt in het straatbeeld.

© Enok Holsegaard

Vanuit de twee Modell 711-stoelen van het Noorse LK Hjelle is het goed genieten van het uitzicht. Hier stroomt het licht door de gebogen ramen naar binnen.

© Enok Holsegaard

De woonkamer op eenhoog heeft een betoverend uitzicht op het Amager Strand en de Sontbrug. De banken van Piero Lissoni voor Cassina zijn van blauw leer, dat naar het uitzicht verwijst en een fraai samenspel aangaat met het warme eikenhouten plafond. Boven de salontafel hangt de karakteristieke hanglamp Globe van Verner Panton. Het dressoir van Pastoe is ontworpen door Joost van der Vecht, de lamp Taccia is van Flos. De foto aan de wand is gemaakt door de architect van het huis, Lise Kassow.

© Enok Holsegaard

Het huis is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de eigenaar en zijn zus en draagt het stempel van hun fascinatie voor vorm en functie. Omdat ze beiden ook iets hebben met de zee, zijn er op de plekken met het beste uitzicht op het water plafondhoge ramen geplaatst.

© Enok Holsegaard

Broer en zus groeiden op in de Deense badplaats Skagen, in een huis dat uitkeek op het Kattegat. Ze hebben allebei een voorliefde voor de zee en de natuur, en een van Kristians voornaamste wensen was dan ook om de ligging van het huis aan het water te benutten.

‘De eerste verdieping heeft het beste uitzicht op de zee. Daarom stelde Lise voor die verdieping belangrijk te maken, en daar was ik meteen voor. Het idee is dat je naar het uitzicht boven toe getrokken wordt. Daarom hebben we een zichtbaar verschil tussen de twee verdiepingen aangebracht,’ vertelt Kristian.

Het huis doet licht en ruim aan dankzij de vide in het midden. Daarnaast is er gekozen voor een trap van visueel lichte materialen, die een elegante uitstraling creëert en geen licht wegneemt. De keuken van geolied teakhout is van Hanstholm Køkken en gaat mooi samen met de vloeren van groen marmer. De lampen boven het keukenblad, Above, zijn van Louis Poulsen.

© Enok Holsegaard

In de entree zijn inbouwkasten gemaakt van hetzelfde soort hout als het spoeleiland. Zo ontstaat er samenhang. De kruk is de PK91 van Poul Kjærholm in canvas.

© Enok Holsegaard

Niet alleen de gevel visualiseert dit verschil. Zo is op de begane grond de vloer bekleed met groen marmer en zijn de plafonds wit geverfd, terwijl de bovenverdieping een warmere uitstraling heeft,

met vloeren van douglashout en plafonds van geolied eiken. De keuze van de materialen was dus zowel voor de architect als voor de opdrachtgever belangrijk, en ze werden het al snel eens over deze levendige uitstraling. Maar hoewel de architectuur vernieuwend is, heeft Lise Kassow geen concessies gedaan aan de basiswaarden van een geslaagd huis.

‘Als ik een huis ontwerp, wil ik dat de bewoners zich erop verheu- gen om thuis te komen. Dat ze zin hebben om uren in de eetkamer te zijn en dat de slaapkamer zich aan de juiste kant van het huis bevindt, zodat het er altijd behaaglijk is. Het uitzicht op de tuin moet daar zijn waar iets moois te zien is, en de ochtendzon moet daar naar binnen vallen waar je lekker een kop koffie kunt drinken,’ zegt ze.

Onder de trap staan het daybed Capri van Skipper Furniture en een door Paul McCobb ontworpen tijdschriftenhouder van Fritz Hansen. Aan de muur hangt een werk van de Deense kunstenaar Inger Odgaard.

© Enok Holsegaard

Het huis heeft een doorkijkje van boven naar beneden, en door de dragende betonnen balken in het zicht te laten, is er een ruw contrast gecreëerd tussen de witte wanden en de diverse houtsoorten die de architectuur verder domineren. Vanuit het leeshoekje boven kun je volgen wat er in de keuken gebeurt.

© Enok Holsegaard

Ook in het interieur ligt de focus op functionaliteit, maar dan in samenspel met klassiek design. Het huis is ingericht met meubels met een modernistische, strakke vormentaal, die de architectuur van de villa benadrukt. Zo staan er in de grote woonkamer op de eerste verdiepingen twee banken van Piero Lissoni voor Cassina van blauw leer, dat een mooi contrast creëert met de warme tinten van de bovenverdieping en tegelijkertijd een brug slaat naar de zee. In de eetkamer staan rond de royale eettafel iconische Series 7- stoelen van Arne Jacobsen.

In het verlengde van de keuken ligt de eetkamer, met Series 7-stoelen van Arne Jacobsen in wijnrood leer en een uitschuifbare tafel, waar je met veel mensen aan kunt zitten. De hanglampen zijn het Model 2065 van Astep, ontworpen door Gino Sarfatti.

© Enok Holsegaard

Op de tafel staan een glazen schaal die in Berlijn is gekocht en een zwartmetalen schaal van Mathieu Matégot voor Gubi. Het lichte, metalen wandrek is van Fritz Hansen en is ontworpen door Paul McCobb. Er staan een witmarmeren champagnekoeler van Ferm Living en een H20-tafellamp van Gubi in. De keramieken schaal is gekocht in de Provence, de dozen van natuurlijk leer zijn van Fritz Hansen.

© Enok Holsegaard

In de badkamer is wit marmer gecombineerd met kastelementen van Hanstholm Køkken in geolied teakhout, dat een rode draad vormt in het interieur. Als klap op de vuurpijl stap je vanuit de doordachte badkamer zo het dakterras op. De blauwe vloervaas is tweedehands gekocht in Berlijn.

© Enok Holsegaard

De slaapkamer is heel simpel gehouden en kijkt prachtig uit op de Sontbrug. Op het bed ligt een sprei van Society Limonta. De kamer grenst aan een inloopkast, het grootste dakterras en de privébadkamer.

© Enok Holsegaard

Kristian en Lise bekennen dat het er gedurende het proces soms verhit aan toeging, maar ze zijn er ook van overtuigd dat dit unieke huis juist mogelijk werd gemaakt dankzij hun hechte relatie.

‘We kennen elkaar zo goed dat we heel eerlijk konden zijn tegen elkaar. Daardoor duurde het proces soms langer, maar ik denk ook dat het huis er meer uitgesproken door is geworden, omdat het echt ons gezamenlijke project was,’ zegt Kristian. Lise vervolgt:

‘Ik kreeg veel vrijheid en de mogelijkheid om mijn creativiteit in te zetten. Kristian heeft een goed gevoel voor ruimtelijkheid en oog voor detail, dus we zaten absoluut op dezelfde golflengte.’

Nu kan Kristian elke ochtend vanuit zijn slaapkamer de zon zien opkomen boven zee, terwijl hij ’s avonds uitkijkt op het stadsgewoel aan de overkant van de Sont.

Marmeren tegels bedekken de vloeren en wanden van deze lichte ruimte. Dat geeft een bijzondere uitstraling die doet denken aan een luxe spa.

© Enok Holsegaard

Tussen de woonkamer en de slaapkamer is een dakterras aangelegd waar beide kamers op uitkomen. Zo versmelten interieur en exterieur op een interessante manier. Het buitenmeubilair is van Ilva.

© Enok Holsegaard