© Foto Christoffer Regild, Styling Maja Regild Interiors

Charmant & cool - Aangetrokken tot de weelderigheid van de jaren 1920

Een grote rijkdom aan details, marmer en sierstuc en een sfeer geïnspireerd door de decadentie van de jaren 1920. De woning van interieurarchitect Tine Lindeburg – een appartement aan een statig plein in Kopenhagen, is ingericht met een jaloersmakend gevoel voor esthetiek, dat overdaad en 'old Hollywood' ademt.

Er zijn maar weinig plekken in Kopenhagen als de Hjalmar Brantings Plads. Het plein heeft een centrale ligging dicht bij de binnenmeren en bij parken en is een stille oase met bomen, struikgewas en historische panden. Het had een connectie met het bolwerk dat bij de voormalige oostwal lag.

Vroeger heette het Stockholms Plads, maar in 1925 is het hernoemd naar de Zweedse premier Hjalmar Branting (1860-1925), die in 1921 de Nobelprijs voor de Vrede had ontvangen. Alle pleinen en straten in deze wijk zijn vernoemd naar Zweedse locaties en belangrijke personen.

In een van de appartementen wonen Tine Lindeburg en Carsten Boje Møller. Jaren woonden ze in Birkerød boven Kopenhagen, maar toen hun twee kinderen het huis uit waren, wilden ze graag aan een nieuw hoofdstuk beginnen.

Het bleek vrijwel onmogelijk om hun droom, een appartement met historische charme en de perfecte locatie in een rustige wijk dicht bij de levendigheid van de stad, te realiseren. Totdat ze in 2021 een klassiek appartement op de bel-etage bezichtigden, met uitzicht op het plein en mooie, hoge ruimtes.

Het appartement moest volledig worden verbouwd

Tine is in 1987 afgestudeerd als interieurarchitect aan de Skolen for Boligindretning, tegenwoordig onderdeel van de Royal Danish Academy of Fine Arts, School of Architecture, Design, Conservation.

Ze werkte jaren als interieuradviseur bij grootschalige projecten als winkels, vakantiehuizen, kantoren en woningen, totdat ze door een ernstige rugblessure moest overstappen op kleinere projecten.

Omdat het appartement aan de Hjalmar Brantings Plads volledig moest worden verbouwd, had ze daarom hulp nodig. Ze schakelde interieur-adviseur Sarah Fitzgerald in, die al eerder woningen van dit kaliber had gerenoveerd. Samen maakten ze een plan, met onder meer twee nieuwe badkamers, een andere locatie voor de keuken, nieuw visgraatparket en in meerdere vertrekken nieuw sierstucwerk.

Uiteindelijk is de perfecte bank in Parijs gevonden

In stilistisch opzicht voelt Tine zich aangetrokken tot de weelderigheid van de jaren 1920 en de poëtische details van de art deco.

  • Die stijl kan in zijn pure vorm echt iets doen met een ruimte. De op art deco geïnspireerde lampen in de badkamer, de in visgraatpatroon gelegde marmeren tegels, de organische spiegels en de lange gordijnen zijn precies de elementen die deze stijl in ons huis benadrukken, en ik houd ervan. Ik heb me altijd erg laten inspireren door sferen en filmwerelden, zoals die van The Great Gatsby, waarin zachte kleuren de achtergrond vormen voor meterslange, lichte gordijnen die wapperen in een poëtische dans. En dat was precies het visuele beeld dat ik zocht, vertelt ze.

Sarah en zij hebben gedurende het hele proces veel ideeën uitgewisseld om alle meubels en andere items perfect in de stijl te laten passen.

  • Ik wilde graag een bank die de ovale woonkamer zou aankleden, maar had moeite om een gebogen vorm te vinden waarbij comfort en stijl samengaan. Uiteindelijk zijn Carsten en ik in Parijs in de showroom van meubelwinkel Pierre Augustin Rose gaan kijken, en de bank Saint Honoré voldeed aan al onze criteria voor comfort en die old Hollywood-vibe waar ik een zwak voor heb. En hij doet het prachtig bij de ronde vorm van de ruimte, zegt Tine.

In het hele huis heeft ze een palet van zachte tinten gebruikt, hier en daar doorbroken door een fellere kleur.

Esthetiek voor Tine – 'Kleuren en vormen harmoniëren'

Toen ze de grote interieurprojecten moest opgeven, richtte Tine zich op een andere passie: schilderen met olieverf. Dat heeft haar veel ervaring én inspiratie opgeleverd voor de samenstelling van de kleuren in het huis.

  • Schilderen is voor mij haast therapeutisch. Op het doek kan ik testen hoe de kleuren samengaan en dat brengt me op nieuwe ideeën. Vaak is het maar één kleur of compositie die het schilderij karakter geeft, samen met een verrassend element. Dat gebruik ik ook in de inrichting, als ik een bepaalde sfeer probeer te creëren in een ruimte. Daarnaast is het belangrijk dat je blik rust kan vinden en dat er ook weer niet te veel verrassingen zijn, want esthetiek betekent voor mij dat de kleuren en vormen harmoniëren, legt Tine uit.

  • De verbouwing was een enorm project, maar het was alle moeite waard, want ik krijg er nooit genoeg van om naar al die mooie details te kijken. Sarah en ik hebben samen een fijn en creatief proces doorlopen, waarbij zij luisterde naar mijn ideeën, nieuw design bij mij introduceerde en mijn grenzen een beetje oprekte.

De verbouwing was een enorm project, maar het was alle moeite waard, want ik krijg er nooit genoeg van om naar al die mooie details te kijken. — Tine Lindenburg