© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Een appartement met een rijk kleurenpalet: elke kamer zijn eigen verhaal

Ervaar een nieuwe wereld van kamer tot kamer in het kleurrijke appartement in de wijk Nørrebro in Kopenhagen.

De gele gordijnen van Arne Aksel transformeren de harde zonnestralen in een omarmend zacht, maar stimulerend geel licht dat elke geest helder en gezellig maakt. Creatief adviseur Michael Schmidt is hier te zien in het geel in de gele kamer, die zowel een eetgedeelte als een keuken herbergt, met toegang tot een klein balkon.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Maak een reis door Michaels kleurrijke wereld

Met een scherp begrip van kleuren, vormen en de inherente betekenislagen van objecten heeft creatief adviseur Michael Schmidt zijn appartement in de wijk Nørrebro in Kopenhagen omgetoverd tot een soort conceptueel Gesamtkunstwerk, waar alle zintuigen worden geactiveerd en elke kamer zijn eigen verhaal vertelt.

Vanuit de gele kamer kom je in de woonkamer, die is geïnspireerd op de primaire kleuren van Bauhaus. In de hoek staat een klassieke Y-stoel van Hans J. Wegner, die gedurfd wordt gecompenseerd door modern design en kunst.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Verhalen vertellen in Nørrebro

Michael Schmidt vertelt verhalen voor zijn werk als creatief adviseur voor een aantal Deense designmerken. Dat doet hij ook in zijn woning in Nørrebro.

Hij is een meester in de discipline van het Gesamtkunstwerk, waarbij betekenislagen van individuele elementen worden samengevoegd in innovatieve constellaties, die samen zintuiglijke ruimtes creëren die het gewone denken prikkelen en uitdagen.

Michael koos ervoor om de Reform-keuken strak te houden in eikenhout om de warme sfeer in de kamer te ondersteunen, maar ook om iets tijdloos te kiezen dat bestand is tegen de veranderende kleuren en stijlen van de keukenomgeving. Het werkblad is van staal om te contrasteren met alle warmte, net als de Hive hanglamp van Verpan. De kunstwerken aan de muur zijn onder andere van Frederik Næblerød.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De tegelzuil in de keuken is gemaakt van steen van File Under Pop en is een prachtig beeld in de kamer.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Elke kamer heeft zijn eigen verhaal

Toen Michael het appartement in Nørrebro betrok, moest alles helemaal opnieuw worden ingericht. Dit gaf hem de kans om de indeling van het appartement te herzien.

Maar naast het beoordelen van welke functies elke kamer zou moeten hebben, of welke muren zouden moeten worden weggebroken en verplaatst, dacht hij ook na over hoe elke kamer eruit zou moeten zien en aan zou moeten voelen.

En hier was kleur misschien wel het belangrijkste element.

Met de hulp van het Deense bedrijf File Under Pop bedacht Michael een kleurenconcept waarbij elke kamer zijn eigen profiel, zijn eigen look, zijn eigen gevoel en zijn eigen verhaal had.

Een blik door de gele gordijnen en op het terras verklaart waarom Michael de kamer de "polaroid" kamer heeft genoemd naar de warme tactiele kwaliteiten van analoge fotografie.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Michael noemt de eetkeuken de eetkamer en keuken. Hij zit vaak in de kamer om te werken vanwege het aangename licht. De eettafel is Eiermann2 van Please Wait to be Seated en daarboven hangt de Akari hanglamp die Isamu Noguchi voor Vitra ontwierp. Bij de tafel staan PK1 van Poul Kjærholm en Myggen van Arne Jacobsen, en een Montana rekkensysteem is gebruikt als bank.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De polaroidkamer

De gele kamer, die Michael ook wel de polaroidkamer noemt, is de centrale kamer van het appartement met de keuken en de eetkamer. Dit is de plek waar je van nature naartoe trekt, omdat er het meeste daglicht is en toegang geeft tot een klein balkon.

De gele tinten creëren een kenmerkende warme sfeer, waar je instinctief blij van wordt. Tegelijkertijd heeft de kamer een gevoel van nostalgie en hypermoderniteit.

Dit komt tot uiting in een gedurfde mix van klassieke stoelontwerpen van Hans J. Wegner, Arne Jacobsen en Poul Kjærholm gecombineerd met ontwerpen van nieuwe Deense ontwerpbedrijven zoals Reform, File Under Pop, Arne Aksel en Matias Moellenbach.

Het uitgangspunt voor de woonkamer was de grote vleugelpiano, die maar op één plek in het appartement kon staan. Michael besloot dat de ruimte de creativiteit moest stimuleren. Qua kleur koos Michael de primaire Bauhaus-kleuren blauw, groen en rood, maar in versies die ook ingetogen en rustig waren. Daarnaast hebben alle kamers in huis de plafonds gekleurd in plaats van de muren, waardoor de ogen naar boven worden geleid en hun gebruikelijke bewegingen worden uitgedaagd. Ook de objecten zijn zo gekozen dat ze verwondering opwekken en stimuleren. Een groot rood papieren knipsel van Mathias Malling Mortensen is gecombineerd met de Wire lamp van Verner Panton, de Swan stoel van Arne Jacobsen, de PK61 salontafel van Poul Kjærholm, glaskunst van Helle Mardahl en de VV Cinquanta hanglamp van Vittoriano Viganò.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

De reis van kamer naar kamer

Vanuit de gele kamer kom je in de grote woonkamer, het creatieve centrum van het appartement. Hier wordt muziek gespeeld, zowel op de vleugel in de hoek als door het Sonos-systeem, dat ook in elke kamer van het huis is geïnstalleerd. Het voegt een extra zintuiglijk element toe aan de reis door het appartement.

De kleuren in de woonkamer zijn geïnspireerd op de Bauhaus-beweging en het gebruik van primaire kleuren.

Het plafond is gekleurd in stoffig groen, de muren hebben een lichtgroene tint, die wordt versterkt door het licht dat door de transparante lichtgroene gordijnen naar binnen valt, en ze worden gecompenseerd door elementen van blauw, rood en zwart.

Vanuit de grote woonkamer is er toegang tot de kleine tv-kamer. Achter de deur kun je een glimp opvangen van een groot roze werk van de Deense kunstenaar Frederik Næblerød.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Een stimulerende sfeer

Net zoals de Bauhaus-beweging uitnodigde tot spel en creativiteit en je ogen opende voor je omgeving, heeft de creatieve ruimte dezelfde intentie.

De ruimte is gevuld met kunstwerken die elk hun eigen verhaal vertellen en designiconen die elk verwijzen naar een specifiek tijdperk, verhaal en cultuur.

De juxtapositie van de vele tegenstrijdige elementen creëert spannende dialogen die de ruimte een dynamische en stimulerende sfeer geven.

In de kleine tv-kamer zijn de kleuren rustiger gehouden, omdat deze kamer bedoeld is als een plek voor contemplatie. Hier trek je je terug als je wilt ontspannen met een goede film of een boek. Wat lijkt op een kunstwerk op een ezel is The Frame TV van Samsung. In de uit-stand kun je een beeld selecteren uit een grote catalogus, zodat het scherm er uitziet als een foto. De Akari vloerlamp is ontworpen door Isamu Noguchi voor Vitra en de bank is van Sofacompany.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Nieuwe kamers - nieuwe werelden

In het verlengde van de grote woonkamer ligt een kleinere woonkamer met een meer ingetogen kleurenschema. Met deze kleine kamer heeft Michael geprobeerd een kleine grot te creëren waar hij kan nadenken en waar hij naartoe gaat als hij wil lezen of tv kijken.

Vanuit de twee woonkamers loop je door een lange gang waar de muren koel grijs zijn gehouden om het kunstmatige gelige licht tegen te gaan dat de gang domineert.

De deurkozijnen zijn hier donkerblauw geschilderd en markeren de toegang tot nieuwe kamers, nieuwe werelden.

Michael heeft, in samenwerking met File Under Pop, het hele appartement vanaf het begin op kleur gecoördineerd. Nergens in het appartement zijn er witte muren, omdat die te veel contrasteren met de kleuren. In veel delen van het huis zijn er wilde kleuren op het plafond en kalmere tinten op de muren. Volg de voortdurende ontwikkeling van het appartement op Michaels Instagram-profiel @michaeldansk.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Ondergedompeld in lucht en zee

Aan het einde van de gang - net tegenover de voordeur - is de slaapkamer. Hier geven koele blauwe tinten het gevoel dat je wordt ondergedompeld in de lucht en de zee, en er zijn geen kunstwerken of elementen die de rust die je van een slaapkamer verlangt, verstoren.

De decoratieve elementen zijn hier te zien in de vorm van de sculpturale rijstpapieren lamp van Isamu Noguchi, die voor een zacht licht in de kamer zorgt, en de tegels die een wit patroon op de muur vormen.

De lange gang is het eerste wat je ziet als je het appartement binnenkomt. Het was ook de moeilijkste ruimte om te kleuren, omdat het licht in de gang voornamelijk uit kunstlicht bestaat en de gang toegang geeft tot de verschillende kamers en werelden van het appartement. De uitdaging is opgelost met een koel grijs op de muur om het kunstmatige gelige licht tegen te gaan, en de deurkozijnen in een sterk donkerblauw markeren de overgang naar nieuwe werelden. Het plafond is geschilderd in een turkooisblauw., met koperen Nuura lampen.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Dynamisch, levendig verhaal

Tegels gebruiken als behang op de muren van een slaapkamer is een onconventionele zet, maar past goed bij Michaels algemene missie om ruimtes te creëren waar mensen struikelen over wat ze zien, zich vragen stellen en zich verwonderen.

Door kleuren, vormen, oppervlakken en kunst op onconventionele manieren te combineren, dwingt hij bezoekers om een standpunt in te nemen over de ruimte.

Op deze manier is Michaels appartement als een dynamisch, vibrerend verhaal, waarin alle stukjes zichzelf voortdurend vervangen in een grote legpuzzel, geleid door Michaels intuïtie, buikgevoel en verlangen om de verwachtingen van mensen te veranderen.

De kleuren in de slaapkamer zijn in koele tinten gehouden en het blauwe plafond geeft het gevoel wakker te worden met een blauwe lucht. Er is geen kunst in de slaapkamer om je aandacht te trekken, alleen rustige oppervlakken. Het decoratieve element komt door de grafische tegels van H+O en de uitgebreide rijstpapieren lamp Akari.

© Birgitta Wolfgang Bjørnvad