Je noemt je nieuwste keramische figuren nimfen. Welke gedachte zit daar achter?
‘Nimfen zijn van nature verleidelijk, en het was mijn bedoeling met de sculpturen om verleidelijke wezens te creëren, die mensen naderbij lokken en hen uitnodigen om ze van dichtbij te bestuderen. Er zijn veel mythen geschreven over nimfen, en wat ik er zo leuk aan vind, is dat ze half mens en half object zijn: dryaden zijn bomen, oreaden zijn bergen, enzovoort. De vormentaal van de sculpturen bevat dezelfde spanning tussen lichaam en object.’
Je bent gefascineerd door de relatie van mensen met objecten: religieuze objecten, verzamelingen, fetisjisme enzovoort. Vanwaar die interesse?
‘De aantrekkingskracht die je voelt bij een raar ding van een rommelmarkt, is vaak heel direct. Ik denk dat veel mensen het gevoel dat iets je aanspreekt wel herkennen. We kunnen een soort chemie met een object ervaren. Alsof je verliefd wordt. Ik ben altijd door dingen gefascineerd geweest en heb van alles verzameld. In de loop der tijd ben ik me meer bewust geworden van wat de ene steen meer verzamelbaar maakt dan de andere. Zo heb ik de kwaliteiten van spullen leren waarderen, zoals proportie, vorm, textuur en kleur. Door mijn passie voor spullen ben ik keramist geworden, en nu ontwerp ik mijn eigen objecten. De kinderlijke vreugde van het vinden van een heel zachte en ronde steen of het trekken van een zeldzame kaart uit een pak is altijd aanwezig in mijn werk. Af en toe merk ik het als ik een oven open of een sculptuur modelleer waarvan ik voel dat het werkt.’