Thomas Nordquist heeft er ruim vijf maanden over gedaan om Emilie Elleby Frantzen over te halen naar de vervallen villa in Valby te gaan kijken, waar het door de dakkapel heen naar beneden regende en de tijd jaren had stilgestaan.
Vooral omdat ze eigenlijk al in hun droomappartement woonden, in de Kopenhaagse wijk Frederiksberg. Maar dat begon toch wat krap te worden met twee energieke kleine kinderen – en twee al even energieke ouders.
- En we zagen allerlei mogelijkheden om van dit huis een persoonlijk thuis te maken, dat aan onze behoeften als gezin kon voldoen – zonder afbreuk te doen aan de geschiedenis en ziel van het huis. We fietsen in 10 minuten naar onze oude wijk en wonen tegelijk op een idyllische plek met oude appelbomen. Dat trok ons over de streep, vertellen ze.
Er zijn een paar kleuren die door de jaren met ons meegaan
Toen ze eindelijk de knoop doorhakten, werd hun appartement binnen vijf dagen verkocht en stonden ze opeens voor een verbouwing waar haast bij was. Het stel had het oude appartement meerdere keren verbouwd en had daarom al ervaring met de vele keuzes die daarbij komen kijken. Ze namen een goede aannemer in de arm, en in ruim vier maanden tijd werd het huis grondig aangepakt.
Achteraf gezien was de timing van de aankoop niet optimaal. Thomas en Emilie waren allebei bezig om een bedrijf op te starten en hadden veel aan hun hoofd. Daarom schakelden ze al snel interieurarchitect en meubelontwerper Caisa Leifsdotter in, die ze volgden op Instagram. Dat telefoontje was het beste besluit van het hele project, vertellen ze.
Caisa kwam meteen in actie en vroeg het stel naar hun wensen en ideeën. Ze respecteerde de ouderdom en ziel van het huis en ontwierp een prachtige keuken en badkamer, waar het gezin nu dagelijks plezier van heeft.
- Het was ook vanaf het begin duidelijk dat we alleen de elementen en ruimtes wilden verbouwen die het nodig hadden. Een nieuwe keuken,
badkamer en gastentoilet zouden het meeste toevoegen. En er zijn een paar kleuren die door de jaren met ons meegaan, waaronder blauw. Dus we waren er al snel uit dat de keuken lichtblauw moest worden. Samen met de geeltinten van het marmeren mozaïek op de badkamervloer zetten die kleuren de toon voor de rest van het huis, zegt het stel.
Een huis met verborgen cadeautjes
Het huis was in slechte staat, maar herbergde ook een aantal mooie cadeautjes. Zoals de zwarte terrazzovloer in het tochtportaal, die onder een kokosmat vandaan kwam. En de enorme schelp in het hoge gras in de tuin, die van een vogelbadje tot kunstwerk is gepromoveerd.
Thomas en Emilie zijn ook heel blij met originele details als de houten vloeren, die in diverse patronen zijn gelegd, de schuifdeuren met facetglas in de entree en het glas-in-loodraam in de woonkamer.
- Onze smaak is gebaseerd op emotie. Je moet het in je buik kunnen voelen, of het nu gaat om een eetkamerstoel, een koffiekopje of kunst. Ons huis heeft veel organische, zachte vormen, en we houden erg van dingen die al wat jaren meegaan en mooi zijn gemaakt. Tegelijk wilden we het interieur uit het verleden trekken door moderne elementen toe te voegen, zoals de stalen voet van de eettafel, die door Caisa is ontworpen. Die voegde iets fantastisch toe aan het Italiaanse marmeren blad uit de jaren 1980, vertelt Emilie.
Een ander voorbeeld van een moderne toevoeging met respect voor de ziel van het huis, zijn de plafondlampen in de keuken en badkamer. Emilie maakte ze samen met een stukadoor, die een vorm goot voor mondgeblazen melkglazen bollen van Flos. Dat leverde een persoonlijk en veel goedkoper alternatief op voor de vele plafondlampen die ze in de winkel hadden bekeken.
Een grotere uitdaging was het om kunst te vinden die ze allebei mooi vonden, waardoor de wanden een tijdlang gapend leeg waren. Uiteindelijk vonden ze elkaar in het werk van Christiane Spangsberg en, het meest recent, in een werk van Jakob Steen – het stukje in de puzzel waarvan ze niet wisten dat het ontbrak.