© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

Gerenoveerde villa in Oslo: 'Alle keuzes zijn gemaakt met het idee dat het lang mee moet gaan'

‘God is in the details’, schreef de architect Mies van der Rohe eens. Hij bedoelde: als de details kloppen, valt alles op zijn plek. Dit huis is een eind op weg om zijn stelling te bewijzen.

Het stel dat het kantoor van Scenario Interiørarkitekter binnenkwam, straalde een mengeling van paniek en volledige controle uit.

  • Ze hadden iets over zich van: shit, we hebben een 100 jaar oude villa gekocht. Wat nu?, lacht interieurarchitect Fredrik Dørum Bull.

Na een bezoek aan de woning concludeerden hij en zijn collega Marte Topaas dat de villa in de huidige staat kil en onpersoonlijk aandeed en dat de ruimtes duidelijk omlijnde gebruikszones misten.

  • De eigenaren zagen het potentieel en wisten dat dit het huis kon worden dat ze wilden, maar alle wanden waren wit en de verlichting was monotoon. Dat maakte de sfeer heel koud, zegt Fredrik.

De haardkamer bevindt zich midden in het huis, waardoor er veel verkeer doorheen gaat. Hij is ingericht met een eclectische verzameling lekkere stoelen, waarbij de originele haard de verbindende schakel vormt. De tafel Tobi Ichi, die is geïnspireerd door Japans minimalisme, is van B&B Italia. Eromheen staan de Utrecht Baby van Cassina, de Cuba van Carl Hansen & Søn en de Kangaroo van Cassina. ‘We wilden per se de perfecte stoel vinden en hebben er veel geprobeerd. Heel veel!’ zegt Fredrik D. Bull van Scenario Interiørarkitekter. Op de vloer ligt het kleed Biblioteket van Asplund, dat Emma Olbers ontwierp voor de kunstbibliotheek van het Nationalmuseum in Stockholm. Aan de wand, die is geverfd in de kleur Lamp Room Gray No. 88 van Farrow & Ball, hangt een kunstwerk van Ann Iren Buan/OSL Contemporary.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

Vanuit de haardkamer kijk je helemaal naar de entree en zie je hoe het doordachte kleurenpalet is gebruikt om diepte te creëren, de daglichtsituatie in elke ruimte te benutten en accenten te leggen. De entree is geverfd in de donkere kleur London Clay No. 244 en de hal kreeg de zachtere tint Stony Ground No. 211. De haardkamer is weer een tint lichter en frisser, met Lamp Room Gray No. 88. Alle kleuren zijn van Farrow & Ball.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

Het doel was om een thuis te creëren

Voor hem was dit een droomopdracht, met name omdat het stel nergens concessies wilde doen. Alle details zijn weloverwogen, wat verklaart waarom het proces twee jaar heeft geduurd. In die tijd is elke ruimte van het huis op de schop gegaan. De grote villa beslaat 395 m2, verdeeld over drie verdiepingen en een kelder met toegang tot een ondergrondse garage. Het huis is mooi gelegen in een grote, goed onderhouden appelboomgaard.

  • Ondanks de geschiedenis en de chique uitstraling van de villa, waar zeker rekening mee is gehouden, was het doel om een thuis te creëren. De bewoners zijn jong en hebben een druk leven met kleine kinderen, en hun huis moest daarbij aansluiten, vertelt Fredrik.

Het gezin is graag in de tv-kamer, niet in de laatste plaats vanwege de televisie van B&O. De Mex-Hi-bank van Cassina is gekozen omdat de eigenaren een bank wilden waarop ze de kussens niet netjes hoeven neer te leggen, waar ze met z’n allen op kunnen zitten en die tegen een stootje kan. Een paar kussens en een plaid van John Pawson van Teixidors/Noes en Andreas Engesvik/Fram Oslo kregen er toch een plekje. De Epic- salontafels van Gubi zijn van travertijn, de sculptuur is van Løvfall. De gordijnen met elektrische rails zijn van Notto. De decoratieve verlichting is door Scenario speciaal voor de woonkamer gemaakt, met meerdere kristallen hanglampen van Bocci, die op een kist zijn gemonteerd waarin de warmtepomp is weggewerkt. Stoel van Fredericia.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

De laatste stoel bij de haard is de Little Petra van &Tradition, met een bekleding van schapenvacht. Vanuit de haardkamer kijk je de tv­kamer in, voorbij de hanglamp Fresnel van Dirk van der Kooij.‘De lamp is in 3D geprint van gerecycled plastic en geeft prachtig licht, dat door de ruimte golft. We hebben het lichtplan van de woning volledig vernieuwd. Het werd aangelegd in de tijd dat iedereen overal downlights wilde. Dat geeft een heel plat, saai licht. W ij hebben schaduwen geïntroduceerd, die een grote rol spelen voor de sfeer,’ zegt Fredrik Bull. Hij ontwierp ook de kandelaar Akolytt voor Kollektedby, die op tafel staat.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

De 110 jaar oude villa in Oslo is zorgvuldig gemoderniseerd, geschilderd en ingericht voor een gezin van nu. De Versailles-patroonvloer is nog origineel en de muren zijn geverfd in de kleur Mouse’s Back No. 40 van Farrow & Ball. De eettafel is op maat gemaakt door Nesje en de stoelen zijn van Cassina. Op tafel staan een vaas die het gezin al lang heeft en een sculptuur van Løvfall. De grote foto van Gro Sævik is op een spiegel gedrukt, die het daglicht de ruimte in kaatst. De kroonluchter is door Gino Sarfatti ontworpen voor de Le Sfere-collectie van Astop en heeft 16 bollen.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

Behoud van historische details

En dat is gelukt. De woning is een evenwichtige combinatie van klassieke architectuur, waarvan belangrijke details zijn behouden en geaccentueerd, en een overvloedig gebruik van designmeubels. Het resultaat is niet typisch Noors, maar ook niet buitenissig. Aan de ene kant is te zien dat het interieur de achtergrond vormt voor een gezinsleven, anderszijds is elk element, tot het kleurenpalet aan toe, interessant in zichzelf.

  • We hebben geen energie gestoken in het aanpassen van de indeling, maar alleen elk vertrek een duidelijke functie toebedeeld. Daarvoor hebben we meubilair, materialen, verlichting en kleur heel bewust ingezet. Omdat de voorgevel van het huis een monumentale status heeft, wilden we binnen ook zo veel mogelijk historische details behouden. Dat hielden we in ons achterhoofd als intentie, zonder dat het het werk dicteerde, vertelt Fredrik.

De keuken van Studio Kvänum kreeg een nieuwe kleur, Skog – een van de originele kleuren van Kvänum – maar is verder intact gelaten. De vloer is geschuurd en behandeld met dezelfde Osmo-hardwaxolie als de rest van de verdieping, en de wanden kregen een andere kleur, Drop Cloth No. 283 van Farrow & Ball. De lampen, die bestaan uit een bronzen staaf met een bol aan het uiteinde, zijn van Workstead/ Kollektedby en Industrial.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

De kvänum-keuken kreeg nieuwe handgrepen van donker messing van København Møbelsnedkeri/Studio Kvänum. De wandlampen Cone and Sphere zijn van Areti, de keukenstang en pandrager van Kollektedby en de handgemaakte veger is van Poppy Lawman.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

In de eethoek in de erker staat een op maat gemaakt bankje. Net buiten beeld is er een nieuwe vuurplaats gemaakt, om de periode waarin het huis is gebouwd te benadrukken én omdat het zo gezellig is. De plint is gereconstrueerd op basis van een origineel exemplaar elders in de woning en doorgezet langs het bankje. De tafel is ontworpen door Scenario en gemaakt door Nesje, de stoelen zijn van Fredericia en de hanglamp Drop One Grouping is van Original BTC/Studio Kvänum.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

Een van de twee badkamers die het huis telt. De tegels van Etruria/Fagflis lopen vrij hoog door, en erboven is de muur geverfd in de kleur Purbeck Stone No. 275 van Farrow & Ball. Het badkamermeubel is ontworpen door Scenario Interiørarkitekter. De houten laden zijn in dezelfde tint geschilderd als de muur, en het blad van Tumas Grey- marmer is van Ellingard Collection. De kraan is van Dornbracht en de grepen zijn van København Møbelsnedkeri. De spiegel is ook een ontwerp van Scenario en bestaat uit vijf panelen, waarvan er drie antiek zijn met Liila-lampen van Nuura erop gemonteerd. Let op de kleur van het stopcontact van Jung, die is afgestemd op de ruimte – een detail dat in het hele huis terugkomt. Een ander mooi detail zijn de eikenhouten krukken van Fredrik D. Bull. Ze staan onder de wastafel, zodat de kinderen ze kunnen gebruiken om bij de kraan te komen. Het kistje is van Fram Oslo.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

Uitgangspunt was om te behouden

Noem het recycling, renovatie of circulaire economie, het idee van behouden en bestendigen was leidend. Zo mocht de keuken, die goed past bij de architectuur van het huis, blijven.

  • De keuken is nog net zo mooi als toen hij werd geplaatst, maar we vonden de kleur een beetje gedateerd. Daarom hebben we met hulp van de producent een andere gekozen, legt Fredrik uit.

De woning was – dat moet gezegd – goed onderhouden toen het stel deze kocht, maar de vloer kon wel wat liefde gebruiken.

  • Het is een mooie vloer, maar hij was heel donker en vertoonde veel slijtage. Daarom hebben we hem laten restaureren. En toen stonden er een paar lijkbleke schilders voor ons met de mededeling dat ze hier en daar dwars door het eikenfineer hadden geschuurd. Gelukkig hadden ze ook een oplossing: alle parketdelen die te dun waren geworden, werden vervangen door nieuw fineer, waarna de hele vloer werd geschuurd en behandeld met hardwaxolie in een speciaal gemengde tint. Nu kan hij weer 100 jaar mee, aldus Fredrik.

Kwaliteit en duurzaamheid speelden een rol bij zowel nieuwe aan­ kopen als bij het opknappen van bestaande elementen.

  • Duurzaamheid stond centraal bij elke keuze. En als de bewoners ergens genoeg van krijgen, kunnen ze het doorgeven of ­verkopen aan iemand die er nog jaren plezier van kan hebben.

Een kruk van Nika Ri doet dienst als nachtkastje, met de Snoopy van Flos erop.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen

De vijf slaapkamers zijn allemaal verbouwd. In de ouderslaapkamer is nieuw tapijt van Jab gelegd en zijn de wanden geverfd. De kledingkast zat er al in. De sculptuur is van Løvfall en de kruk van Fredericia.

© Foto Inger Marie Grini, Styling Silje Aune Eriksen