© Anne Bråtveit

Noors droomhuis met vloeiende overgangen

Op een idyllisch stukje grond in de Noorse regio Hadeland, met uitzicht op het meer Harestuvannet, bouwden Synne en Espen hun eigen huis. Zorgvuldig geselecteerde materialen en kleuren zorgen voor naadloze overgangen én een goede akoestiek. Het resultaat is een strak en elegant huis, met in elke ruimte spannende contrasten.

In samenwerking met architect Manuela Hardy hebben Synne en haar gezin precies gekregen wat ze wilden: een huis met een strakke uitstraling en een goede akoestiek. ‘We hebben er vooral op gelet dat de materialen en texturen tot hun recht komen,’ vertelt Synne. De inspiratie is ontleend aan reizen naar Azië, de Verenigde Staten en Midden-Amerika. ‘Japanse architectuur heeft me altijd gefascineerd. En het gebruik van donker houtwerk op Bali.’

© Anne Bråtveit

Aan de andere kant van de woonkamer staat een grote open inbouwkast. De gladde gietvloer vormt een mooie aanvulling op het warme hout en het geluidsabsorberende dak van houtwolcement. De fauteuil is van Zara Home, de bijzettafel en de houten lamp zijn ontworpen door Vilde Hagelund. De sculpturale gietijzeren kandelaar heet Nunatak en is van Nedre Foss.

© Anne Bråtveit

Vloeiende overgangen en een doordacht kleurenpalet

Synne en Espen vinden het heerlijk om in de natuur te zijn, in de zomer en in de winter, en het plaatsje Harestua is volgens hen een ‘outdoormekka’. Toen ze dit onbebouwde kavel van 2100 m2 vonden, dat een prachtig uitzicht had, was de keuze snel gemaakt.

In samenwerking met architect Manuela Hardy werden al hun dromen en wensen gerealiseerd – zoals vloeiende overgangen en een kleurenpalet dat de materialen mooi tot hun recht laat komen.

  • Het huis heeft nergens lijstwerk – niet langs de vloer en het plafond en niet rond de deuren en ramen. We hebben ook in alle ruimtes hetzelfde kleurenpalet gekozen, dat het houtwerk en de andere materialen en texturen benadrukt. We kozen voor een gietvloer omdat die tegen een stootje kan en kan worden doorgetrokken naar buiten, vertelt Synne.

Open plattegrond en naadloze overgang tussen binnen en buiten

De indeling is open en luchtig, de afscheiding tussen binnen en buiten is minimaal en het monochrome palet is zacht en licht, op een paar details in warm, donker hout na. De industriële gietvloer en het structuurplafond benadrukken dat de materialen de hoofdrol spelen in het interieur.

Bovendien zorgt het geluiddempende plafond van houtwolcement van Semulitt voor een goede akoestiek. Het plafond heeft dezelfde kleur als de wanden, maar de structuur creëert een schaduwspel, waardoor het iets donker en vriendelijker oogt.

  • We wilden graag een huis waar je veel mensen over de vloer kunt hebben. En door de grote, open ruimtes, de vele ramen en de harde materialen als beton hadden we een geluidsabsorberend element nodig. De architect stelde dit materiaal al vroeg voor, maar we moesten even wennen aan het idee.

  • Nu zijn alle plafonds erin uitgevoerd, en we zijn er ontzettend blij mee! Ze vormen een ruw, tactiel contrast met de gladde wanden, ramen en vloer, en alle kamers voelen prettig aan. En de meeste mensen die langskomen, zijn verrast hoe goed de akoestiek is.

Private zones geven intimiteit

Het huis heeft ook een aantal praktische, meer private zones. Omdat de keuken en eetkamer de hele dag door worden gebruikt, bevinden alle slaapkamers zich in een aparte slaapvleugel, achter een eiken schuifdeur van 3 meter 20 hoog.

En in de buurt van het grote kookeiland is een verborgen bijkeuken gemaakt voor de koelkast, vriezer en voorraad. Dat maakt het makkelijker om de strakke keuken netjes te houden.

  • We koken graag en veel, maar we wilden de open uitstraling behouden en niet met de rug naar het uitzicht staan. Daarom hebben we alle functies in een eiland geplaatst. En de bijkeuken is een perfecte plek om de rommel weg te werken voordat het bezoek op de stoep staat, verklapt Synne.