Architect house
© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

Het oorspronkelijke ontwerp van dit klassieke jugendstilhuis is weer in ere hersteld, maar dan met een eigentijdse uitstraling

‘Toen ik de villa voor het eerst zag, dacht ik dat het ondoenlijk zou zijn. Het huis was zo vaak verbouwd dat je de oorspronkelijke constructie nauwelijks meer herkende.’

Midden in het huis staat een As Long As You Like Me-eettafel van Jenkins & Uhnger voor Objekt. De stoelen zijn de klassieke Side Chairs van Vitra, ontworpen door Charles & Ray Eames. De olijfboom van Hageland staat achter in de eetkamer en gedijt goed in het daglicht van bovenaf.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

Van buiten lijkt het huis helemaal nieuw, maar schijn bedriegt. Het stenen fundament en de oorspronkelijke structuur zijn bewaard gebleven en verwijzen terug naar de tijd dat het klassieke jugendstilhuis werd gebouwd in de jaren 1920.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

Toen de eigenaren van een jugendstilvilla uit 1920 contact opnamen met de architecten Eivind Hanch-Hansen en Sverre Aaker Sondresen van het Noorse Ark-Tellus, vroegen ze hun of het mogelijk was hun oude huis te transformeren in een moderne woning.

‘Toen ik de villa voor het eerst zag, dacht ik dat het ondoenlijk zou zijn. Het huis was zo vaak verbouwd dat je de oorspronkelijke constructie nauwelijks meer herkende,’ vertelt Sverre.

De oorspronkelijke jugendstilbouwstijl met zijn organische, door de natuur geïnspireerde vormen was in de loop der jaren op de achtergrond geraakt. Zo waren er aan de achterkant van het huis een misplaatste erker en klassieke zuilen aangebracht. Maar toen de architecten beter keken, beseften ze dat het misschien toch mogelijk was om de originele constructie te herstellen en het huis op basis daarvan te moderniseren.

‘Het was niet alleen een cosmetische renovatie. De elementen die in de jaren 1980 waren bijgebouwd waren nagenoeg allemaal verrot en moesten verwijderd worden. De oorspronkelijke constructie was echter nog in goede staat. We begonnen daarom met alles wat later bijgebouwd was, te verwijderen, tot alleen de kelder en de karakteristieke, originele structuur over waren – pas toen gingen we met de binnenkant aan de slag,’ legt Sverre Aaker Sondresen uit.

Lees ook:

De hoge keramieken vaas van Tina Marie Cph vormt een stilleven samen met de zwarte kruik van Jessica Coates. De sculpturale fruitschaal, Laude, is ontworpen door Aula.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

De open haard is aangesloten op de bestaande schoorsteen en bevindt zich tegenwoordig op een rooster in de vloer, waar het hout op ligt. Paulsen & Nilsen hebben de kasten aan de zijkanten van de haard ontworpen, waar onder andere de televisie in wordt opgeborgen. De salontafel, Piloti, is van Fredericia Furniture en de stenen sculptuur is van Løvfall. De glazen karaf is ontworpen door R + D. Lab.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

Op de originele vloer is een dunne laag microcement gelegd, die alle kamers op een elegante manier met elkaar verbindt. De houten latten op het plafond hebben een warme, tactiele uitstraling en verbeteren de akoestiek in de ruimte. De witte vloerlamp Tangent naast de bank is door Jenkins & Uhnger ontworpen voor Pallucco.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

Op de keukentafel staat een mooie Soft Bowl in berkenhout van Kristine Five Melværs, speciaal ontworpen voor When Objects Work. De glazen vaas ernaast is van Articles.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

De architecten zijn erin geslaagd om een trap te ontwerpen die op alle drie de verdiepingen goed werkt. Hier op de begane grond is de trap haast een meubelstuk op zich, terwijl de transparante zijkanten voorkomen dat hij lomp of zwaar overkomt.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

De rand achter het bad kan ook worden gebruikt om decoratieve objecten op te zetten, zoals deze stenen sculpturen van Løvfall. Het zeepbakje is ontworpen door Kristine Five Melvær voor When Objects Work. De badolie is van Frama.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

De oorspronkelijke vormgeving van het huis, met twee ruime etages, een grote kelderverdieping en een klassieke dakconstructie met een hoge en spitse nok, bleef op die manier bewaard. Maar ook al wilden de architecten het huis in zijn oorspronkelijke staat herstellen, ze kozen er toch voor om de ingang aan de achterkant van het huis naar de zijkant te verplaatsen, waardoor er meer privacy ontstond aan de voor- en achterzijde. Bovendien wilden de eigenaren graag een grotere keuken, en dus werd besloten om het huis uit te breiden, zodat er aan de ene kant van de ingang een kantoor, en aan de andere kant een keuken geïnstalleerd kon worden.

Afgezien van deze uitbreiding is de oorspronkelijke indeling van de twee verdiepingen ongewijzigd. De grootste verandering is daarom waarschijnlijk de betere doorstroom tussen de verschillende kamers en de overstap van kleine vensters naar grote raampartijen – met name in de eetkamer, waar de glazen schuifdeur wel zes meter breed is.

‘Vroeger kon je door alle kleine kamers lopen, maar we hebben ervoor gekozen de gang af te sluiten, om meer rust te creëren in de woonkamer. De eetkamer, die nu de kern van het huis is geworden, begint bijna op het terras dat rondom het zwembad loopt en eindigt bij de lamp boven de eettafel,’ zegt Aaker Sondresen, terwijl hij het aantal stappen telt van de eettafel tot aan het terras. Het zijn er 30.

‘De eigenaren waren enigszins sceptisch toen we de muur tussen de eetkamer en de voortuin dicht wilden maken, maar wij waren er echt van overtuigd dat de lichtval veel mooier zou zijn als die alleen via het plafond en de grote ramen naar de achtertuin zou binnenkomen – en je kunt natuurlijk nog altijd in de woonkamer gaan zitten om van de voortuin te genieten,’ zegt Aaker Sondresen.

De wastafel strekt zich over de hele muur uit en heeft een ingetogen uitstraling met strakke, heldere lijnen. Op de spiegel, die de volledige lengte van het meubel volgt, hangen twee Juniper-lampen met een flexibele lichtbron.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

Dit verhoogde plafond geeft alvast een voorproefje van het uitzicht op de tuin vanaf de tweede verdieping, waar de natuur nog meer naar binnen wordt gehaald door het mooie, eikenhouten parket. Het bed is opgemaakt met beddengoed van het Noorse Myyk. Een AML-kruk van Frama doet dienst als nachtkastje en de kleine, oplaadbare lamp Column is van Menu.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

Het vrijstaande bad heeft een prachtig uitzicht – de perfecte plek om even heerlijk te ontspannen. De kranen van geborsteld staal zijn ontworpen door Arne Jacobsen voor Vola en komen in het hele huis terug.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

De eigenaren wilden een grotere keuken, waardoor het huis moest worden uitgebreid. Daarom werd besloten de zichtlijnen door te laten lopen vanaf het einde van het zwembad tot aan het plafond in de eetkamer. Hierdoor wordt de aanbouw een vanzelfsprekend onderdeel van het oorspronkelijke huis. Het dak en de buitenmuren zijn bedekt met cederhouten planken, wat zorgt voor een mooie continuïteit.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

In de nok van het oude huis bevond zich ook nog een zolderruimte, maar die is verwijderd om meer dakhoogte en ruimte te creëren op de tweede verdieping, die nu op sommige punten wel vijf meter hoog is. ‘We hebben de plafonds van de kamers op de tweede verdieping opgehoogd om ze een extra dramatisch effect te geven. En we wisten dat een aantal kamers uitzicht hadden op het water, wat een goede reden was om dakkapellen te plaatsen,’ legt Aaker Sondresen uit.

‘We hebben het huis geen nieuwe vorm of profiel gegeven, maar wel een nieuwe inhoud, waardoor het een totaal andere uitstraling gekregen heeft,’ besluit de architect.

Lees ook:

Door de uitbreiding ontstond er tevens ruimte voor een kantoor met uitzicht. De bureaustoel, EA 119, is ontworpen door Charles & Ray Eames voor Vitra, de tafellamp Aida aan de linkerkant is van Angelo Mangiarotti voor Karakter Copenhagen.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen

De ingang lag eerst aan de achterkant van het huis, maar is naar de zijkant verplaatst. De diepe traptreden hebben een zenachtige uitstraling en zorgen ervoor dat je je pas vertraagt voordat je het huis binnenkomt.

© Foto: Espen Grønli, Styling: Silje Aune Eriksen