Toen het Svinkløv Badehotel in 2016 afbrandde, bleven veel mensen achter met herinneringen aan een plek die zo veel meer was dan het langste houten huis van Denemarken, zoals het werd genoemd. De brand betekende echter niet het trieste einde van de lange geschiedenis van het badhotel, maar bood een kans voor een nieuwe start. Svinkløv 2.0 zogezegd. Designer Chris Liljenberg Halstrøm tekende voor het interieur in nauwe samenspraak met Louise en Kenneth Toft-Hansen, die het hotel tegenwoordig runnen.
‘We wilden bovenal de vakantiehuisachtige sfeer terugbrengen die het Svinkløv van voor de brand kenmerkte, maar dan met een iets lichtere vibe. De kleuren zijn minder massief en de stoffen transparanter. Er is precies zo veel als je nodig hebt, waardoor de mooie omgeving tot zijn recht kan komen,’ vertelt Louise Toft-Hansen.
En van die omgeving is het interieur doordrenkt, want de kleuren ondersteunen het scala van de natuur. Overal lonkt de Jammerbocht. De duinen, het strand en de zee zijn naar binnen gehaald en komen terug in gordijnen, vloerkleden, meubilair en verf.
‘De gemeenschappelijke ruimtes hadden al jaren dezelfde kleuren-thema’s: paars, groen, rood, blauw en geel. Dat hebben we gehandhaafd, omdat mensen het vaak noemen als ze terugdenken aan het hotel. In het verleden waren de kleuren iets meer aanwezig, maar wij kozen voor vijf tinten uit de omringende natuur,’ legt Chris Liljenberg Halstrøm uit.
Daarnaast is er hout gebruikt om warmte en degelijkheid in het interieur te brengen. Vooral in het restaurant voelt de natuur dichtbij dankzij de zandhavergele gordijnen, de grijze plankenvloer en de stoel Vester van blank eiken, die Chris Liljenberg Halstrøm speciaal voor dit doel ontwierp.
‘De Vester wordt nu door Skagerak geproduceerd en is een tastbare herinnering aan de lange samenwerking met Louise en Kenneth, die tot een vriendschap is uitgegroeid. Tijdens het proces werd hun zoontje Vester geboren, naar wie de stoel is vernoemd. Zo’n gebeurtenis herinnert je eraan wat er belangrijk is in het leven,’ aldus Chris Liljenberg Halstrøm.
De grote, dragende kolommen van douglashout in de gemeenschappelijke ruimtes zijn niet behandeld en getuigen in hun ruwheid van de houten constructie die het badhotel draagt.
‘Als eerbetoon aan en uit respect voor het oude Svinkløv is het nieuwe gebouw voor zover mogelijk van hout gemaakt. Er zaten zo veel verhalen in de muren van het oude houten gebouw, en de brand zal uiteraard altijd deel uitmaken van de geschiedenis van Svinkløv. Toch zijn we erin geslaagd een lichter, moderner badhotel neer te zetten, dat niet in de schaduw van het oude staat maar bestaansrecht heeft in zichzelf,’ zegt Louise Toft-Hansen. Ze is ervan overtuigd dat het huiselijke decor, de natuur en de mogelijkheid om de wereld even buiten te sluiten de elementen zijn die ervoor zorgen dat de gasten seizoen na seizoen terugkomen. Chris Liljenberg Halstrøm keert zelf binnenkort ook terug naar het hotel – deze keer als gast. ◆