© Skagerak

Op zoek naar tijdloosheid in meubelontwerp

Hoe ga je als ontwerper te werk als je meubels wilt creëren die de tand des tijds doorstaan? Volgens een van de beste ontwerpers van Scandinavië, Chris Liljenberg Halstrøm, is er geen standaardrecept voor een designklassieker. Maar je kunt wel je best doen om hoogwaardige meubels te ontwerpen die vorm en functie combineren met sublieme materialen en prachtig handwerk.

14 augustus 2020

Als ze vastloopt met een designproject, hoeft ze alleen maar haar mouw omhoog te schuiven en de tatoeage van de iconische driepotige kruk Stool 60 van Alvar Aalto te bekijken. En als je het aan Chris Liljenberg Halstrøm vraagt, is het helemaal niet erg om een twijfelaar te zijn. Integendeel. Zolang het maar constructieve twijfel is, of het soort twijfel dat ontstaat als je 100 procent zeker wilt zijn dat je trouw bent aan je innerlijke kompas en geen onbeduidende producten toevoegt aan een wereld waarin alles al eens is bedacht. 

Chris Liljenberg Halstrom portrait black white
Chris Liljenberg Haltrøm© Andreas Omvik

Halstrøm weet heel goed wat ze doet als ze vorm geeft aan eettafels, tuinmeubels en niet in de laatste plaats krukken. Als je haar portfolio bekijkt is twijfel ook niet het eerste woord dat bij je opkomt. Haar vormentaal heeft een uitgesproken, consistente eenvoud en je voelt intuïtief dat ze de Scandinavische designtraditie samenbrengt met de Japanse.

Halstrøms meubels zijn heel eenvoudig, maar nooit onbeduidend. Ze hebben altijd net dat detail, een mix van materialen of een functionaliteit, dat verrast en de identiteit van het meubel ondersteunt. Hoewel haar design minimalistisch is, heeft ze een zeer herkenbare signatuur.

Chris Halstrom aldus tafel hout
De Aldus tafel is spannend genoeg om nu relevant te zijn en simpel genoeg om dat over 50 jaar nog te zijn. © Chris Liljenberg Halstrøm

‘Ik probeer me te bedienen van een open vormentaal, die ruimte laat om je eigen verhaal te maken. En naar mijn mening lukt dat het beste wanneer mijn meubels zo open zijn dat ze in allerlei verschillende huizen tot hun recht komen,’ legt Halstrøm uit. Ze heeft bij het ontwerpen van haar meubels nooit een bepaalde trend of stroming voor ogen. Modegrillen gaan in tegen alle principes van waaruit ze werkt.

‘Er zijn geen sluiproutes naar een goed meubelstuk. Je moet veel inzicht in materialen ontwikkelen en jezelf de tijd geven om in het creatieve proces alle juiste vragen te stellen. Dan houd je uiteindelijk een product over dat de mensen begrijpen". 

Chris Halstrom Georg kruk hout met kussentje
De Georg krug is een moderne klassieker met Japanse invloeden erin verwerkt. © Skagerak

En daarmee zijn we terug bij de kruk. Dat is het favoriete meubel van Chris L. Halstrøm, omdat ze er sculpturaal mee kan werken en omdat de kruk een gezonder alternatief is voor de stoel, die niets goeds doet voor je lichaam. Ze heeft dan ook diverse krukken ontworpen, waaronder de Georg en de Vent, die in een creatieve dialoog met Skagerak zijn ontstaan.

‘Mijn samenwerking met Skagerak is waardevol omdat hun visie op design en materialen in lijn ligt met de mijne – en omdat ze er echt werk van maken hun ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden,’ legt Halstrøm uit. Ze erkent dat het soms schizofreen aanvoelt om ontwerper te zijn in een wereld die eigenlijk niet nog meer spullen nodig heeft.

‘Ik probeer dat dilemma te verzachten door samen te werken met bedrijven die duurzaamheid serieus nemen en door trouw te blijven aan mijn eigen waarden,’ benadrukt Halstrøm, die ook nadenkt over de tijdloosheid van haar ontwerpen. En daarmee zijn we terug bij de vraag of er een vast recept bestaat voor een klassieker.

‘Je kunt je best doen om te werken met een eenvoudige vormentaal die allerlei mensen aanspreekt en materialen gebruiken die kunnen worden gerepareerd, gerecycled of afgebroken. Mijn ambitie is elke keer weer om iets te maken dat het potentieel heeft om over 50 jaar nog actueel te zijn. Daarvoor is nodig dat het ontwerp niet te uitgesproken is, dat het een simpel verhaal volgt én dat de vorm een bepaalde spanning heeft,’ aldus Halstrøm. 

Chris Halstrom vester stoel skagerak badehotel svinklov
De Vester stoel in het dromerige Badehotel Svinkløv© Jens Lindhe

‘Een van de meest recente voorbeelden van een ontwerp dat eigenlijk maar in beperkte oplage zou worden geproduceerd, is de stoel Vester, die ik voor het verbouwde Svinkløv Badehotel heb ontworpen. De stoel is daarna door Skagerak toch op grotere schaal in productie genomen, maar ik kan me goed voorstellen om in de toekomst vaker kleinschalige opdrachten te doen,’ vertelt Halstrøm, die overigens bij de gehele inrichting van het legendarische badhotel betrokken was. Het was een ander soort opdracht, dat nieuwe energie losmaakte en wellicht liet zien dat ze klaar is om andere wegen in te slaan.◆