© Paavo Lehtonen

In gesprek met Cover Story: 'We willen de wereld kleurrijker maken, huis voor huis'

Het Finse designmerk Cover Story, dat plasticvrije verf ontwikkelt, heeft in Amsterdam zijn eerste Nederlandse winkel geopend. De Paint Studio is ontworpen door interieurarchitect Linda Bergroth, die ook verantwoordelijk was voor de eerste winkel van Cover Story in Helsinki. Cover Story hoopt in de hoofdstad een dialoog op gang te brengen tussen zijn eigen universum van kleur en de inspirerende architectuur langs de beroemde Amsterdamse grachten. Wij spraken met oprichter Anssi Jokinen.

Amsterdam is de eerste locatie waar jullie een fysieke winkel hebben buiten Finland. Waarom hier?

  • Nederlanders dragen zorg voor hun huis en zijn over het algemeen geïnteresseerd in interieurontwerp. We delen dezelfde (vaak minimalistische) smaak, en Scandinavisch design wordt als interessant en van goede kwaliteit beschouwd. Cultureel gezien lijken we in veel opzichten op elkaar.

-Een onderdeel van ons concept is dat de fysieke Paint Studio’s zich bevinden in een omgeving waar design wordt gekocht. Amsterdam heeft een levendig centrum met een grote diversiteit aan winkels en merken, wat het voor ons een logische plek maakt. Een andere reden is de toenemende interesse in duurzaamheid onder Nederlandse consumenten. Onze Nederlandse klanten geven aan dat ze verf van Cover Story kopen, omdat ze graag duurzamere keuzes willen maken in hun dagelijks leven.

© Paavo Lehtonen

Waarom ben je je eigen verfmerk begonnen?

  • Ik ben Cover Story begonnen vanuit de wens om een bestaand probleem op te lossen. De klantervaring bij het kopen van verf is niet
    optimaal en loopt achter op de moderne wereld waarin we leven.

  • Auto’s rijden tegenwoordig op elektriciteit, boodschappen worden thuisbezorgd, we kijken onze favoriete series on demand en melk komt niet meer alleen van de koe. Maar de meeste interieurverf wordt nog steeds verkocht zoals het 50 jaar geleden werd gedaan.

  • Dat komt doordat de verfindustrie wordt gedomineerd door enorme petrochemische conglomeraten, die vooral industriële verf produceren.

Wat vinden wij belangrijk voor een verfmerk in deze tijd?

  • Ten eerste moet het merk consumenten aanspreken en een goed verhaal vertellen. Daarnaast moet het distributiekanaal optimaal zijn, zodat het product makkelijk bij de consument komt. En last but not least: duurzaamheid. Er is een groter bewustzijn over de toestand van onze planeet onder zowel consumenten als professionals. De bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen groeit, maar helaas neemt daardoor ook greenwashing toe, met name onder grote spelers. Met Cover Story willen we dit veranderen.
© Paavo Lehtonen

Kun je ons meer vertellen over het concept?

  • Bij het renoveren van een woning moet je veel ontwerpbeslissingen nemen. Zelfs met een leuk interieurontwerp is de manier waarop we verf kopen inspiratieloos, saai en onhandig. Bouwmarkten bevinden zich vaak buiten de stad, je moet een kleur kiezen aan de hand van kleine stalen en het aantal opties is overweldigend. Wij geloven dat de kleur van de muren en het plafond het belangrijkste element van het interieur is, en we willen schilderen gemakkelijker, inspirerender en duurzamer maken.

  • Met onze A4-stickersamples wordt het eenvoudig om te bepalen welke kleur het beste past in jouw ruimte. Je plakt ze gewoon op de muur en kunt ze ook zo weer verwijderen.

  • Daarnaast ben ik heel blij met ons kleurenpalet. Wij zijn ervan overtuigd dat niemand 2000 verschillende tinten nodig heeft. Een door professionals gecureerde collectie van 47 kleuren is wat ons betreft genoeg.

  • Ten slotte is onze verf vrij van plastic en chemicaliën. Plantbased verf is nog steeds een kleine niche, net zoals plantaardige melk een aantal jaren geleden. Laten we hopen dat we in de toekomst eenzelfde soort verandering teweeg kunnen brengen binnen de verfsector als Oatly deed in de zuivelindustrie.

Kleursample 027 Hermann Pale Green

© Paavo Lehtonen

Hoe werkt het samenstellen en kiezen van de kleuren?

  • Alle kleuren van Cover Story passen bij elkaar – we hebben de kleurencollectie zo gemaakt, dat het makkelijk is om onze kleuren te combineren. We moedigen mensen aan om kleur te kiezen voor hun interieur en niet alleen maar wit. Zelfs de lichtste, meest neutrale tint kan sfeer brengen in een ruimte. In plaats van een verzameling losse meubelstukken krijg je zo een huis met een ziel.

  • Een klein beetje verschil in de kleuren kan de uitstraling van het meubilair in een kamer compleet veranderen. Kleuren zijn een krachtige, betaalbare en duurzame manier om je interieurstijl aan te passen.

Je hebt eerder samengewerkt met Scandinavische merken. Ga je dit ook doen in Nederland?

  • Scandinavische merken liggen ons uiteraard na aan het hart. Dat komt door het minimalisme, het gebruik van kleuren en het spel met Scandinavisch licht en materialen. Maar we willen hier juist ook samenwerken met lokale merken en ontwerpers die aansluiten bij onze waarden en designfilosofie.

  • We zijn ook met Nederlandse merken in gesprek over samenwerkingen. Uiteindelijk gaat het er om of we vergelijkbare standpunten hebben op het gebied van design en duurzaamheid. En natuurlijk of we gemeenschappelijke klanten hebben, die van de samenwerking kunnen profiteren.

  • We zien het als onze taak om op de hoogte te blijven van trends. Maar een van onze duurzaamheidsaspecten is dat onze collectie basiskleuren tijdloos is, geïnspireerd door de eeuwenoude gebouwen in Helsinki en de tijdloze kleuren die daar al zo veel jaren aanwezig zijn.

  • We adviseren mensen juist om klassieke kleuren op de muren te kiezen. Want die blijven lang mooi, en dat is op termijn duurzamer. Tegelijk kunnen we door middel van samenwerkingen en capsulecollecties nieuwe kleuren toevoegen, die meer de actuele trends volgen.

  • Daarnaast denken we dat online winkelen en e-commerce zich verder zullen ontwikkelen. De ontwikkeling van e-commerce is uiteraard ook gunstig voor Cover Story, maar volgens ons is het winnende concept om klanten een eersteklas klantenservice en een naadloze ervaring via alle kanalen te bieden.

Heb je nog dromen/plannen voor de toekomst?

  • Oh, heel veel! Op de korte termijn willen we ons volledig concentreren op onze Nederlandse klanten, om hun behoeften en wensen te leren begrijpen. We hopen binnenkort meer te kunnen vertellen over de samenwerkingen die we hebben gepland.

  • Op de lange termijn is het plan om uit te breiden naar andere Europese markten en alle kennis die we tot nu toe hebben verzameld, in te zetten. Hoewel Cover Story al verf levert in de hele EU, zullen we de komende jaren ook Paint Studio’s openen in andere grote steden. We hebben er plezier in om de traditionele verfbedrijven uit te dagen en de wereld wat kleurrijker te maken, huis voor huis.