Tussen perfect en imperfect
Een soort georganiseerde chaos, een ruimte tussen perfect en imperfect – dat is het doel met vrijwel alles waar de Deense architect en kunstenaar Alexandra Madirazza zich op stort. Zo ook met haar appartement in Hellerup, dat als een persoonlijk dagboek is ingericht op het grensvlak tussen kunst, architectuur en design.
Door
Tijdens de architectuuropleiding kreeg ze vaak te horen dat haar projecten een beetje tussen wal en schip vielen – niet het een en niet het ander. Een doorsnee architectuurstudent zou dat misschien geen leuke boodschap vinden, maar voor architect en kunstenaar Alexandra Madirazza vormt het sinds haar afstuderen in 2021 de drijvende kracht achter haar multidisciplinaire werk.
- Want wat is er eigenlijk mis met de ruimte tussen dingen in? Daar zit nou juist de vrijheid, de spanning, de magie,’ benadrukt ze als we haar opzoeken in Hellerup ten noorden van Kopenhagen, waar ze met haar twee kinderen in een groot, klassiek appartement woont.
In haar ogen zijn hokjesdenken en titels eerder beperkend dan dat het de weg opent naar mogelijkheden en creativiteit. Daarom was ze ook niet bang toen ze ruim vijf jaar geleden haar goede baan als architect opzegde om haar droom om kunstenaar te worden na te jagen met Atelier Madirazza. Sindsdien is het snel gegaan, en inmiddels zijn haar werken in artistieke en creatieve kringen in Denemarken bekend en te vinden bij internationale galeries in onder meer Parijs, dat haar afwijkende, architectonische esthetiek
heeft omarmd. Haar werk speelt met het begrip ‘georganiseerde chaos’, waarbij ze steeds zoekt naar een balans tussen goed en fout, warm en koud, luid en stil, recht en kronkelig, mannelijk en vrouwelijk, wat tot uiting komt in de vorm van unieke organische wandvazen, enorme schalen, betonnen reliëfs en spiegels geïnspireerd op het ijs van Groenland.

Alexandra Madirazza vindt het belangrijk dat een interieur een zintuiglijke ervaring biedt. Dit deel van de woonkamer fungeert als eethoek, waar kunst en eigen werk de sfeer bepalen rond de sculpturale eettafel van keramiek en glas van kunstenaar Pontus Kjerrman en de Model 78-stoelen van J.L. Møller. Op tafel staat een vaas van Atelier Madirazza. Aan de achterwand hangt een werk van Mikkel Carl van met zuur behandeld aluminium. Ervoor staat een artistieke spiegel van Alexandra, gemaakt van antiek glas uit Italië en restmarmer van een steenhouwer. Op de vloer ligt een kunstwerk van Vanessa Billy met de titel Moments, 2006. De buste La Belle Inertie is van kunstenaarsduo Mathias & Mathias. De keramische sculptuur aan de wand is van Manuel Canu. Aan het plafond hangt Vilhelm Lauritzens VL45 Radiohus-lamp van Louis Poulsen.

De kunst in het interieur creëert een extra laag voor de zintuigen om op ontdekking te gaan en vult de meubels en accessoires aan. De stalen salontafel Silver Root Low is van Caia Leifsdotter. De bank van Norr 11 is ontworpen door Kristian Sofus Hansen en Tommy Hyldahl en heet Studio Setup 1. Wegners loungestoel CH25 is van Carl Hansen & Søn. De keramieken strikken aan de wand zijn van Atelier Madirazza. Het zijn vroege concepten van haar sculpturale wandvazen. De litho is van Hansina Iversen.

Rond de inbouwhaard liet Alexandra een betonnen reliëf maken, dat een zintuiglijk element toevoegt aan de woonkamer. Aan de wand hangt een spiegel van kunstenaar Henry Krokatsis met de titel Step Out of the Sunshine. De grote fauteuil Bow Lounge is ontworpen door Henrik Frederiksen en Martin Kechayas. Op de vloer staat een betonnen lichtobject van Atelier Madirazza. De stalen kruk is ontworpen door Oneseo. In de verste hoek staat een sculptuur van Magni Moss en het keramische werk op de vloer is van Atelier Madirazza. De bakstenen op de vloer vormen het kunstwerk Alter van Ulrik Weck. Het spiegelwerk uiterst links is van Caia Leifsdotter.

De keuken is gemaakt van een mix van staal en eiken uit de series Bow en Semplice, waardoor een industriële en tegelijk relaxte uitstraling ontstaat. De rvs kraan is van Quooker. Aan de wand hangt een unieke keramische vaas van Atelier Madirazza. De lamp is tweedehands gekocht.
- Toen ik als architect werkte, ging alles op de millimeter en moest het de hele tijd ‘goed, optimaal en correct’ zijn. Daar is niks mis mee, maar ik kon er niet mee overweg. Want voor mij liggen de energie en de magie juist in de tussenruimte. Daar ontstaan de vragen, daar is mogelijkheid voor verwondering, nieuwsgierigheid en dialoog tussen mensen. Kunst nastreven waarbij geen enkel idee verkeerd is en in principe alles mogelijk is, is de grootste vrijheid die ik ooit heb ervaren,’ zegt Alexandra.
Bij veel projecten waarbij ze gedurende haar tijd als architect betrokken was, had ze het gevoel dat het ontbrak aan focus en begrip voor de kunst. Die was secundair, als hij überhaupt al was meegenomen in het project. Daarom is ze er nu op gebrand een link tussen de twee werelden te creëren. Op het grensvlak tussen kunst, architectuur en design houdt ze zich daarom bezig met werken die zich verhouden tot hun omgeving of waar de kijker zich fysiek toe moet verhouden.
Net als met kunst is alles mogelijk in het interieur van het appartement van Alexandra, dat met zijn uitzicht op de Sont een heel bijzondere vibe heeft die je voelt zodra je binnenkomt. Niets ligt bij voorbaat vast, zolang het geheel maar een bepaalde logica heeft en zowel fysiek als psychisch het juiste gevoel achterlaat bij iedereen die hier komt. Overal in de woning vind je kunst, Deens en internationaal design en objecten die je nieuwsgierigheid en zintuigen prikkelen en tegelijk een thuisgevoel oproepen. Of het nu gaat om de grote stapel bakstenen midden in de woonkamer van de Deense kunstenaar Ulrik Weck of om de haard die Alexandra zelf heeft gedecoreerd met een groot reliëf van beton.
- Het ligt voor de hand om je huis alleen met Deense klassiekers in te richten, maar dan zou de ruimte helemaal doodvallen. Er is dan geen spanning of mystiek, en voor mij zou het seksloos en bijna saai zijn zonder een beetje tegenspel, waardoor de mensen die bij mij thuis komen zich verbazen en even blijven staan. Ik vind het heerlijk als door de ervaring van een interieur gesprekken ontstaan. Het uitgangspunt is natuurlijk dat het huis een fijne plek moet zijn, omdat het je basis is, waar je oplaadt na een drukke dag. Maar ik vind het belangrijk om nooit lui te worden. Je moet voelen dat je leeft. Ik denk niet dat je een goede energie en sfeer kunt berekenen. Dat is iets wat je voelt en ervaart.

De enorme vloersculptuur is van kunstenaar Josefine Winding. De aluminium speaker is van Iril Audio System en het lichtwerk aan de wand is van Gun Gordillo, gemaakt van neon en aluminium. De schaal op de vloer is van Mathias & Mathias.

Het betonnen relief is een kunstwerk op zich.

Materiaalmonsters, schetsen, kunst en bijzondere objecten domineren Alexandra’s werkkamer, die in het verlengde van de woonkamer ligt. Het bureau van palissander is vintage, de bureaustoel is van Hans J. Wegner en de bureaulamp Kaiser Idell 6631 is van Fritz Hansen. Het grote spiegelwerk is van Caia Leifsdotter. De buste van Mathias & Mathias is er een uit een serie van acht, die La Belle Inertie heet.

De kastenwand is gemaakt door Caia Leifsdotter en bevat kasten van het model Bow in gelakt eikenfineer. Het draadwerkje aan de muur is van Gun Gordillo. De kunstwerken op de vloer van Atelier Madirazza zijn gemaakt van gips.

Het gipsen beeld met de titel Inertie is van kunstenaars Mathias & Mathias. De sculpturale spiegel van Atelier Madirazza is gemaakt van restmateriaal van een steenhouwer met een betonnen reliëf. Hij is geïnspireerd door Alexandra’s reizen naar Groenland en haar fascinatie voor ijsbergen als natuurverschijnsel.

Het atelier zit in een voormalige opslag. Hier staan voorstudies en voltooide werken die klaar zijn om gebakken te worden.