Holly Marder
De van origine Australische Holly heeft haar hart verloren aan Nederland en aan interieur en fotografie. Holly is eigenaar van Avenue Design Studio, een in 2017 opgerichte ontwerpstudio die is ontstaan uit haar lifestyle- en fotografieplatform Avenue, dat in 2009 begon. Met de focus op binnenhuisarchitectuur ontwerpt de studio voor een internationaal klantenbestand ruimtes met aandacht voor tactiliteit en emotie, waarin persoonlijke verhalen, tijdloze materialen en architectonische integriteit met elkaar verweven zijn. A . gallery is de nieuwste toevoeging aan de ontwerpstudio.
Vertel eens iets meer over A . Gallery?
‘A. gallery is een verlengstuk van de ontwerpstudio, Avenue Design Studio. De galerie biedt plaats aan een zorgvuldig samengestelde collectie kunst, keramiek en meubilair, en aan onze eigen meubelprototypes. Ik kies de stukken in de galerie op basis van mijn interesse in de menselijke maat en de liefde voor handgemaakt, functioneel en tactiel. Het is een evoluerende collectie, die steeds terugkeert naar de ontwerpfilosofie van Avenue en de be- nadering van het ontwerpen van gelaagde, doorleefde ruimtes.’
Waarom ben je begonnen met de galerie?
‘In de afgelopen jaren heb ik nauwe banden ontwikkeld met kunstenaars over de hele wereld doordat ik werken zocht en bestelde voor onze projecten. Het voelde heel natuurlijk om het selecteren van kunst en objecten een prominentere plaats te geven in de studio. Het begon met een kleine collectie stukken in onze studio die bestemd waren voor onze klanten, waarna we de ruimte hebben opengesteld voor een grotere selectie stukken voor een breder publiek, lokaal en internationaal, en voor samenwerkingen met kunstenaars. Het is geweldig om met kunstenaars en ambachtslieden te werken en hen te steunen, en het geeft meer betekenis aan ons werk.’
Was dit stiekem altijd al een droom van je?
‘De galerie is een verlengstuk van de ontwerpstudio en ontwikkelde zich heel organisch vanuit een sterk verlangen om meer te werken aan die laatste laag van het interieurontwerp: de decoratie. Toen onze huidige ruimte, een monumentaal pand aan de historische grachten van Delft, bij toeval beschikbaar kwam, wist ik dat dit het juiste moment was. Alles viel op zijn plaats.’
Hoe ga je te werk bij het selecteren van items voor A . gallery?
‘Intuïtie speelt een sterke rol in mijn selectieproces voor de galerie en onze projecten. Ik selecteer werken die iets in mij losmaken, een emotionele reactie. Het is een aangeboren proces.’
Waar moet volgens jou een kunstwerk aan voldoen?
‘Werken met kunstenaars vereist vertrouwen, vrijheid en wederzijds respect. Ik werk met kunstenaars die ik bewonder en met wie ik direct een klik heb. Kunst is een prachtige manier om verbinding te creëren. Als ik een werk in opdracht geef, probeer ik niet te veel in te grijpen in de creatieve processen van de kunstenaar, en kies ik uit het werk stukken waar ik echt iets mee heb. Ik heb ook een zwak voor vintage kunst en geschiedenis en voor de verhalen. Ik houd van de sensatie van het vinden van mooie kunst en nog meer van het gevoel dat ik heb wanneer een stuk een waardig thuis vindt.’
Wat is belangrijk bij het kiezen van een item, werk of object?
‘Verhouding en schaal spelen een grote rol in het selectieproces, want uiteindelijk zal een ruimte er niet goed uitzien als een stuk er niet bij past. Er moet ook een evenwicht worden gevonden tussen harmonie en het vertellen van een verhaal. Kunst is zo persoonlijk. Ik vind dat kunst en de voorwerpen die we in huis hebben, een gesprek moeten stimuleren en iets speciaals moet toevoegen. Kunstwerken moeten er zijn omdat er een verhaal aan vastzit of omdat ze op de een of andere manier een persoonlijke betekenis hebben.’
Wat is jouw favoriete item uit de galerie?
‘Ik voel me voortdurend aangetrokken tot stukken met een verhaal. Zo verbinden de vintage stukken die ik heb ingekocht me met een stukje geschiedenis en herinneringen aan de reis die het werk heeft afgelegd. Ik heb ook een heel bijzondere collectie beeldhouwwerken van Rob van Hemert in de galerie die een sterke persoonlijke betekenis hebben. Ik werk al enkele jaren met zijn kunst (nadat ik hem in 2018 samen met mijn voormalige partner Hedda Pier had ontmoet) en heb in de loop der jaren een hechte band met hem en zijn vrouw Judy ontwikkeld. Hij is onlangs overleden, maar koos ervoor om zijn overgebleven werken onder te brengen in onze galerie. Een enorme eer. Ik werk ook graag samen met de Haagse kunstenaars Joris-Jan en Cora Bos van het keramiekatelier en -laboratorium 3Trees. Hun keramische stukken zijn tactiel en organisch, functioneel, soulvol en artistiek en gemaakt met een diep respect voor het proces. Ook wij hebben in de loop der jaren een hechte relatie opgebouwd die voor mij van grote waarde is.’
Wat kunnen we nog meer verwachten in de galerie?
‘Meerdere keren per jaar organiseert de studio een Open House, waarbij lokale en internationale kunstenaars worden uitgenodigd om samen te werken aan groepstentoonstellingen in A . gallery. Een van de dingen die we wilden bereiken met de galerie was de kloof tussen de online en offline wereld overbruggen en onze volgers uitnodigen in onze ruimte, zodat ze zich kunnen verbinden met ons, met design en met de stukken die we zo liefdevol produceren. Open House is ons antwoord op de groeiende behoefte die iedereen heeft om even los te komen van de online wereld en in nauwer contact te staan met met elkaar en de omgeving. Onze uitnodigende woonkamer, met uitzicht op het kanaal aan de voorkant en op kiezelachtige, lommerrijke tuinen aan de achterkant, vormt hiervoor de perfecte achtergrond.’