In gesprek met Laura Pasquino

Laura Pasquino is een keramisch kunstenaar gevestigd in Amsterdam. Haar stijl kenmerkt zich door een natuurlijke esthetiek en het gebruik van texturen en organische nuances in klei, en haar minimalistische sculpturen hebben pure en eenvoudige vormen.

The duality of light and darkness door Cedar Studies (Sacha Verbeek en Janne Wellens) met daarin de sculpturen uit de serie Untitled.

© Sacha Verbeek, Janne Wellens, Pathou Studio

Hoe start je bij het maken van een object of nieuw werk? Welke technieken gebruik je?

‘Ik besteed veel tijd aan het vinden van de juiste materialen voor mijn werk. Of het nu vulkanische klei of porselein is, alles begint bij het materiaal. Elk werk wordt met de hand opgebouwd, maar meestal gebruik ik een mix van technieken op één werk, afhankelijk van de afwerking die ik wil bereiken. Als gevolg daarvan ontwikkelen mijn werken scheuren of breken ze zelfs onverwachts uit elkaar, wat elk werk een uniek karakter en diepte geeft.’

Een kijkje in de studio van Laura, met op de houten rekken vazen en sculpturen uit de serie Untitled.

© Sacha Verbeek, Janne Wellens, Pathou Studio

Wat vind je belangrijk bij het maken van kunst?

‘Je niet te veel zorgen maken over wat anderen van je kunst zullen vinden.’

Wat inspireert je?

‘Inspiratie kan overal vandaan komen. Ik vind dat ik voor mijn werk niet per se geïnspireerd hoef te zijn, vaak maak ik gewoon wat ik voel.’

Het werk van Laura Kenmerkt zich door ingetogen kleuren, en de nadruk ligt eerder op textuur en vorm dan op kleur. De klei, vaak grof en gestructureerd, wordt gebeeldhouwd, met de hand gemaakt of op de draaischijf gegoten om een breed scala aan effecten en oppervlakken te creëren. Elk stuk wordt langzaam getransformeerd door het bakproces. De ruwe werken worden vaak opzettelijk te heet gebakken, wat diepte, barsten en interessante glazuurtexturen oplevert die gewoonlijk niet zouden ontstaan.

© Sacha Verbeek, Janne Wellens, Pathou Studio

Zie je je werk veranderen in de loop der jaren?

‘Er zijn aspecten van mijn werk die veranderen en andere die hetzelfde zijn gebleven. De laatste tijd experimenteer ik veel met zwaardere texturen en worden mijn werken groter dan ooit tevoren.’

‘Trends niet echt. Ik kan trends niet bijhouden. Ontwikkelingen zeker. Vooral als het gaat om kunst en design.’

© Sacha Verbeek, Janne Wellens, Pathou Studio

Is er iets nieuws op komst dat je met ons wilt delen?

‘Ik heb een aantal nieuwe tentoonstellingen en samenwerkingen in 2023. De details zullen worden gedeeld op social media.’

Wat zijn je dromen en plannen voor de toekomst?

‘Er zijn zo veel dromen en ambities voor de toekomst. Allemaal diep persoonlijk. Alles is mogelijk, dus ik blijf gewoon creëren en kunst maken.’

© Sacha Verbeek, Janne Wellens, Pathou Studio

Je hebt je eigen atelierruimte. Kun je daar wat meer over vertellen? Wat is belangrijk voor je in deze ruimte? En wat heb je nodig om je werk te kunnen doen?

‘Mijn studio is een zeer persoonlijke ruimte voor mij. Ik breng hier lange uren door en het grootste deel van mijn creatieve proces vindt hier plaats. Toen ik deze ruimte voor het eerst betrok, had ik één plank, een kleine tafel, een kruk en een oven. Al het andere lag op de vloer. Maar het was net genoeg om alles op gang te krijgen. Toen ontmoette ik interieurontwerper Janne Wellens, en haar prachtige projecten inspireerden mij om ook mijn werkruimte te verbeteren. De belangrijkste uitdaging van mijn atelier was om de opbergruimte op een creatieve manier te maximaliseren. Gelukkig was Janne bereid dit project op zich te nemen en een ontwerp te maken dat specifiek op mijn werken, materialen en gereedschap was afgestemd. Het was voor mij belangrijk om het rauwe en onvolmaakte karakter van de ruimte te behouden. Maar dat betekende ook dat het ontwerp moest worden gebouwd op een vloer en muren die verre van egaal of recht zijn. Al het houtwerk hier is vakkundig uitgevoerd door Rob Bleesing. Als je goed kijkt, zie je dat overal een verstelbaar ondersteuningssysteem onder is gebouwd, waardoor het interieur stabiel blijft op de ongelijke ondergrond.’

© Sacha Verbeek, Janne Wellens, Pathou Studio