Textielhuis Sahco komt met panterprint voor in de woning: "Velen willen iets nieuws, ik ga liever voor groots"

Inspiratie kan overal vandaan komen, en bij Bengt Thornefors, creative director van het Duitse textielmerk Sahco, gebeurde dat in een bus op weg naar Innvik, Noorwegen. Bij een bushalte in niemandsland zag hij een roze schoenendoos liggen, achtergelaten in de berm. En hoewel hij roze niet direct associeerde met het Scandinavische landschap, werd deze kleur wel het uitgangspunt voor zijn nieuwste collectie.

Een radicale keuze

Bengt komt uit de mode-industrie. In het begin van zijn carrière heeft hij voor Jonny Johansson, medeoprichter van Acne Studios, gewerkt en in 2012 begon hij bij Saint Laurent onder creative director Hedi Slimane. Als nieuwe creative director van Sahco leidt hij het Duitse textielmerk in een nieuwe, spannende richting.

  • Iedereen houdt van panterprints, maar de kwaliteit is meestal heel laag. Als wij een jacquardstof met een dierenpatroon maken, wil ik die kunnen doorgeven aan mijn kinderen. Dat is het uitgangspunt.

Het was een gedurfde zet van een respectabel textielmerk als Sahco om Bengt Thornefors aan te trekken voor de functie, maar soms moet je radicale keuzes maken om verandering te bewerkstelligen.

  • Het doet me niet zoveel dat sommige mensen niet direct snappen wat we doen. Het is mooi als we iets oproepen, dat er een emotionele reactie ontstaat. Als je emoties ervaart, creëer je herinneringen. Onze stoffen roepen herinneringen bij mensen op, ze ontstaan niet uit het niets. Ik probeer me voor te stellen dat vrienden van mij de stoffen gebruiken. Er wordt veel nadruk gelegd op warmte in het interieur, maar ik vond het belangrijk om daar wat tegenwicht aan te geven. Want als alles warm en gezellig is, voelt het voor mij niet heel modern.

Lees het hele artikel

Erfgoed en continuïteit

Bengt noemt Sahco geen designbedrijf, maar een designhuis – of een ‘maison’ om precies te zijn. Die definitie bepaalt de manier waarop hij en zijn team te werk gaan.

  • De beste designhuizen spelen met de codes en verstoren die. Je kunt de sporen van hun erfgoed zien, maar ook hoe ze die verder ontwikkelen. In Sahco zit een bepaalde wildheid, en de collectie van dit jaar kan er heel wild uitzien als je die op zichzelf bekijkt. Er zijn stippen, dierenprints en bloemen. Maar in het geheel zit ook balans. Een bos veldbloemen is een mooi, beeldend symbool van de manier waarop uiteenlopende patronen, kleuren en texturen samen kunnen komen. In een boeket kun je grassen naast een bloem zetten, een madeliefje naast een roos. Zijn ze hetzelfde? Nee, maar dat geeft het boeket juist zijn schoonheid, zegt Bengt.

  • Als designhuis werkt Sahco met continuïteit. Deze collectie heeft een connectie met de vorige en met de collectie die hierna gaat komen. We maken een sprong, maar niet te ver.

Lees het hele artikel