De ontwerper Silke Bonde maakt aquarellen met een fijne, lichte toets, en in haar werken komen bladeren, druppels en regenbogen sierlijk tot leven.
EEN NIEUWE KEUKEN is het probleem niet, maar het kan lastig zijn hem te laten harmoniëren met de bestaande lijnen in huis. Daarom heeft Silke de originele keuken gehouden en hem opgefrist met een nieuw aanrechtblad. De stoel bij de tafel is een Soft Edge 10 van Hay. De eettafel CPH Deux is ook van Hay. De lampen zijn de Flowerpot en Gubi’s Semi Pendel van Verner Panton. Aan de muur hangen van links naar rechts een werk van Silke, een poster met een Lundstrøm-motief uit het kunstmuseum Louisiana en een schilderij van de Nederlandse Milou Trouwborst.
‘Aquarelverf fascineert me al sinds mijn moeder me ermee kennis liet maken toen ik klein was. Ik vind het geweldig dat de kleuren hun eigen leven leiden op het papier en dat je ze toch een kant op kunt sturen. Op dit moment ben ik erg geïnspireerd door de veranderende seizoenen die we in Denemarken hebben en de transformatie die plaatsvindt in de natuur. Elk seizoen is geweldig, en ik vind dat we bevoorrecht zijn dat we vier keer per jaar zo’n omslag mogen ervaren,’ zegt Silke vanuit haar lichte atelier aan huis.
DE EETTAFEL is de Egon Eiermann van Please Wait to be Seated, de klassieke hanglamp Radiohus is van Vilhelm Lauritzen, de stoelen zijn tweedehands en de foto is van de Nieuw-Zeelandse fotograaf Georgina Skinner.
De grens tussen binnen en buiten is bijna opgeheven door de grote ramen van vloer tot plafond, die uitzicht bieden op de natuur.
BIJ DE ZITHOEK staat een houtkachel die Silke en haar man hebben laten plaatsen toen ze het huis overnamen. Aan de strakke muren hangen alleen drie kleine kunstwerken van Silke, om de vlakken en lijnen van de woning niet te doorbreken.
Vanuit de hal word je door gangen en kamers geleid, die allemaal één open, lichte doolhof van mooie ruimtes vormen.
DE LOUNGESTOEL van Eames staat als een standbeeld voor de grote ramen met de lichte gordijnen en de tuin op de achtergrond. Het tafeltje is van Hay en de rijstpapierlamp Akari is gemaakt door een Japanse kunstenaar. De mand is van Lillerød.
‘We waren al erg geïnteresseerd in de stijl van de jaren 1960 toen we huizen gingen kijken, en toen we dit zagen, met het geweldige licht, waren we verkocht. We zijn dol op de kas en de mogelijkheden die we erin zagen. Ook vielen we voor de kamerindeling en de grote, strakke vlakken,’ vertelt Silke.
SILKE WERKT thuis op de eerste verdieping met uitzicht op de tuin. Ze omringt zich met haar werken, schetsen en inspiratie, en de kamer ademt creativiteit. Het prikbord is van Manufakture en de tafel is van Please Wait to be Seated.
Om de filosofie van het huis recht te doen, streeft ze ernaar om de inrichting eenvoudig te houden met strakke lijnen en oppervlakken.
DE TUIN is aangelegd in velden en vlakken, en je wordt door gangen van blauweregen naar kleine oases geleid. Op de patio van de woning is een klein Japans tuintje met een miniatuureiland in een zee van steen aangelegd, waar kleine witte bloemetjes dansen in de wind onder een bonsai-achtig boompje.
Silke was ook weg van de tuin, een afgeschermde kleine oase voor de bewoners alleen.
DE ORANJERIE is een cadeautje tijdens de Deense zomer, en hij verlengt het seizoen van de vroege lente tot ver in de herfst. De warmte wordt in de kas versterkt, en om het elle zonlicht te verzachten heeft Silke twee parasols neergezet. Die zijn praktisch, maar creëren ook een geborgen hoekje in de open ruimte. De stoelen met vlechtwerk zijn van Le Corbusier.
‘Mijn man zegt altijd dat hij een skatebaan in de tuin gaat maken, maar ik denk en hoop dat het er niet van komt,’ lacht Silke.