Onlangs ging ik langs bij mijn plaatselijke kleuradviseur.
Ik was op zoek naar een heel specifieke kleur beige, genaamd 'Coconut'.
Terwijl ik daar stond met de kleurenkaart in mijn hand, vertelde de verkoper me dat deze specifieke kleur waanzinnig populair is. Waarschijnlijk de populairste kleur in de hele winkel.
Dit wekt mijn nieuwsgierigheid. Ik heb deze kleur gekozen uit een waaier van mogelijkheden. En blijkbaar ik ben niet alleen. Ik realiseer me meteen dat ik beïnvloed ben - zonder het te beseffen.
Het is algemeen bekend dat betaalde samenwerkingen tussen bedrijven en influencers ervoor zorgen dat geselecteerde producten aan populariteit winnen. Maar is dat ook hier het geval?
Ik neem daarom contact op met Hans Munkholm. Hij is de marketingmanager voor Jotun, het bedrijf achter de kleur, in Denemarken. Hij ontkent echter dat Jotun geld heeft gestoken in de promotie van 'Kokos'.
Jotun gaat nooit betaalde samenwerkingen aan met influencers. Het is volledig vrije keuze als ze een kleur van ons kiezen. Er moet dus een voorkeur voor de kleur zijn, zegt hij, terwijl hij ook het idee van tafel veegt dat de populariteit niet uniek is voor mijn lokale verfwinkel.
Als we naar onze muurverf kijken, is 'Coconut' de best verkochte kleur, zegt hij.
En dat terwijl de kleur al vele jaren bestaat.
- Kokos is eigenlijk een oude kleur die we uit ons kleurenarchief hebben gehaald - hij is zelfs meer dan 50 jaar oud, legt Hans Munkholm uit.
Het feit dat de Denen - en ikzelf - de muren zo graag willen verven met de afgestofte archiefvondst, benadrukt duidelijk hoe perfect de beige tint is. En niet alleen in Denemarken wint 'Kokos' aan populariteit. Ook erbuiten zijn ze enthousiast over de populaire kleur, zo blijkt.
Op Instagram prijkt 'Kokos' op zo veel muren van Deense en andere influencers dat ik de tel ben kwijtgeraakt.
De Zweedse styliste Sara Biderman heeft zowel haar woonkamer als slaapkamer een make-over gegeven, terwijl de keuken van interieurontwerpster Elin Skoglund viral is gegaan juist vanwege de muurkleur, die... Je raadt het al: kokos.
Er zijn veel aanwijzingen dat de oorzaak moet worden gezocht in een grotere maatschappelijke trend die voortkomt uit de toestand in de wereld. In het kielzog van alle onrust in de wereld zoals Covid-19, kunstmatige intelligentie en oorlogen, is er een groeiende behoefte aan het tegenovergestelde: rust, balans en natuur. Ook - en misschien wel vooral - in onze woningen.
Studies hebben aangetoond dat het decoreren met natuurlijke en organische elementen goed is voor onze gezondheid.
Als we ons omringen met planten, natuurlijke materialen zoals steen, hout en marmer, organische vormen en last but not least: rustgevende kleuren, bevordert dat ons geestelijk welzijn.
En beige, en meer specifiek kokos, is dan een geweldige keuze!
De perfecte beige
Waarom veel mensen 'Kokos' hebben gekozen boven andere tinten beige, is moeilijk te beantwoorden.
Ik heb de kleur op de muren van mijn woonkamer en slaapkamer gerold, en had vervolgens een bijzondere ervaring: Het is een echte 'kameleon nuance'. De kleur past perfect in de beide ruimtes, ook al is de lichtinval in de twee kamers totaal verschillend.
Normaal gesproken zou de perfecte beige voor een kamer met ramen op het zuiden heel anders uitpakken in een kamer op het noorden waar het licht koud is.
Maar ik heb gemerkt dat 'Kokos' een warme uitdrukking en een rustgevende sfeer geeft in beide kamers.
Ik heb niet langer verblindend witte muren of lawaaierig gekleurde muren. Ik heb bereikt wat ik wilde: Het perfecte uitnodigende canvas voor mijn interieurontwerp. Eén dat niet overschaduwt, maar toch laat zien dat ik over mijn omgeving heb nagedacht en die een meer uitnodigende omgeving creëert dan krijtwitte muren. Precies goed.
En is dit nu niet precies waarom zoveel mensen voor 'Kokos' kiezen? Dat het goed en mooi is, ongeacht het licht? Ik ben in ieder geval verkocht. En niet betaald om dit artikel te schrijven!
Lees ook De kleuren van 2024: dit zijn de trends voor in huis.