Aan een klein paadje, verscholen tussen met heide begroeide heuvels, openbaart zich een hideaway in het mooie Odsherred in het Deense Seeland.
Hier komen de weduwe van ontwerper David Lewis, Marianne, hun kinderen Sine en Mark (nu 52 en 54), en alle inmiddels volwassen kleinkinderen graag samen.
DE OPEN WOONKEUKEN is de kern van het pas verbouwde vakantiehuis. Hier komt de familie graag samen aan de lange tafel van oude planken. De iconische stoelen van Gebrüder Thonet komen van een veiling, net als de fauteuil model 2254 van Børge Mogensen, gestoffeerd met een originele Cotil-stof van Lis Ahlmann.
Ze waren op bezoek bij vrienden die even verderop een huis hadden, en die stelden voor dat het echtpaar Lewis hier ook iets zou kopen.
VEEL MEUBELS komen van een veiling, zoals het opmerkelijk diepe daybed van Børge Mogensen, bekleed met stof van Cotil, en de twee Safari Chairs van Kaare Klint. Tussen de woonkamer en de slaapkamer zit een schuifdeur om de grote opening te behouden waardoor je prachtig door het huis heen kijkt. De muren zijn van ruwe planken, slechts hier en daar onderbroken door een zwart vlak, zoals een tussenwand, keukenelement of kastenwand.
Op een dag zagen ze een bord met ‘Te koop’ staan bij een vervallen huis dat volgens Lewis ‘verschrikkelijk’ was, met hardboardplaten, allemaal donkere kamertjes en foeilelijk behang. De plek was echter prachtig, en het huis werd gekocht.
IN DE KEUKEN zijn de ramen smaller. Toch wordt het groen bij de ruimte betrokken, en in het hele huis heerst een prettige, ontspannen sfeer. Op tafel staat de keramiekserie Ildpot van Grethe Meyer, oorspronkelijk geproduceerd voor Royal Copenhagen. Erboven hangen lampen van Le Klint, model 147.
Het echtpaar ging meteen aan de slag om de met sleedoorn, meidoorn en andere planten overwoekerde grond vrij te maken, zodat ze van het uitzicht konden genieten.
DE BRIT DAVID LEWIS (1939-2011) verhuisde begin jaren 1960 naar Denemarken en ging werken voor Bang & Olufsen. In 1980 werd hij hoofd design, en hij ontwierp onder meer de LX 5500, BeoLink 1000, BeoCord VX 5000 en BeoSound Century. Zijn design was strak en functionalistisch – en dat zie je ook terug in dit architectonische pareltje.
Ook het huis zelf had dringend liefde en aandacht nodig, en in de jaren erop waren ze er continu mee bezig. David Lewis was iemand van de details, een pietje precies en een estheet in hart en nieren.
DE GROTE RAAMPARTIJEN die in het hele vakantiehuis terugkomen, geven uitzicht op de omliggende natuur. Het klassieke dennenhouten kamerscherm van Alvar Aalto fungeert als een verplaatsbare afscherming in de slaapkamer, waardoor er in het eenvoudige interieur geen gordijnen nodig zijn. De vaas op de vloer is een oude Kähler die op een veiling is gekocht.
‘Jammer dat het niet is afgebrand,’ zei hij weleens als ze aankwamen. Stukje bij beetje veranderde hij de plattegrond en de uitstraling van het huis.
Eerst werd het dak vernieuwd en later, toen er waterschade was ontstaan, werd er een nieuwe badkamer aangelegd.
DE KAVEL beslaat circa 1 hectare en kijkt aan twee zijden uit op water. ’s Avonds kun je op het terras nog heerlijk in de zon zitten. Zowel binnen als buiten heerst er een zenachtige rust en een gevoel van in evenwicht zijn waar veel mensen uit de stad naar snakken. Hier sta je in verbinding met de omgeving, en is de natuur leidend.
Intussen had het echtpaar vier kleinkinderen gekregen, en daarom vroeg Lewis de architect Poul Alstrup, goede vriend en collega, om hulp bij het ontwerpen van een nieuwe vleugel. Die kwam in 2012 af.
Helaas maakte David Lewis dat zelf niet meer mee, hij overleed in 2011.
De nieuwe vleugel, die via een glazen deur is verbonden met het oude huis, beslaat circa 150 m2.