© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.

Het stucwerk in Cristina's huis is het mooiste dat je ooit zult zien!

Van een bouwval tot spectaculair herenhuis met verbluffende details.

Het mooiste stucwerk van Scandinavië?

Misschien... In een woonwijk in het Deense Frederiksberg ligt dit bijzondere herenhuis. Hier heeft interieurontwerpster Christina Vising een oud, vervallen huis gerenoveerd en het resultaat is spectaculair.

Van vervallen huis tot spectaculaire villa

Het is moeilijk voor te stellen dat het huis met zijn spectaculaire hal, grote, elegante timmermanskeuken en mooie, lichte kamers minder dan twee jaar geleden een bouwval was, verdeeld in verschillende kleine, donkere sigarendozen. Toch twijfelde interieurontwerpster Cristina Vising er niet aan dat het huis had wat nodig was, ondanks de schimmel en vervallen kamers.

Hal met prachtig Stucwerk

Prachtig stucwerk vult de centrale hal van het huis. Het oorspronkelijke plan was om hoge panelen te maken, maar vanwege de grootte van de kamer heeft Cristina het stucwerk uiteindelijk zelf ontworpen en door stucadoor Peter Møller laten maken. In de imposante kamer staan de PK31 bank van Poul Kjærholm en de Swan van Arne Jacobsen en een marmeren tafel van Gubi.

© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.
Hoog plafond

De hal van het huis heeft hoge plafonds - zowel fysiek als visueel in de vorm van gedurfd stucwerk. Vanaf hier is er een ingang naar een grote woonkeuken, waar donker hout contrasteert met de grote, lichte ruimte.

© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.
Een keukenblad van groen Verdi Alpi marmer

Het Borderstone werkblad is een groen Verde Alpi marmer dat een prachtig kleurrijk effect creëert in de keuken-eetkamer. Aan de muur hangt een poster van fotograaf Kenneth Willardt, waarvan Cristina de exclusieve distributeur is in Scandinavië.

© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.

De villa in Frederiksberg

Zij en haar man, Mikhael Melander, hadden al geboden op een ander huis in Søllerød, ten noorden van Kopenhagen, maar toen de villa in Frederiksberg te koop kwam, moesten ze de makelaar bellen om te zeggen dat ze verliefd waren geworden op een ander huis.

  • Zodra we de eerste keer voor het huis parkeerden, wist ik dat we het gewoon moesten hebben. En toen ik binnenkwam, werd ik begroet door een verbazingwekkend karma. Ik voelde een sterke drang om dit huis te redden. Het was zo verwaarloosd en ik vond dat het moest kunnen ademen en veel licht en lucht moest krijgen, zegt Cristina.
Keuken van massief gerookt eiken

Cristina twijfelde geen moment hoe de keuken moest worden, dus ontwierp ze hem zelf en gaf ze een timmerman de opdracht om de keuken te bouwen. Alle elementen zijn gemaakt van massief gerookt eikenhout, terwijl het werkblad bestaat uit groen Verde Alpi marmer van Borderstone. De familie heeft vaak veel gasten en heeft gekozen voor dubbele vaatwassers en kookplaten, die in de erker zijn geplaatst.

© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.

Grote droom kwam uit

De grote droom werd vervuld door de plattegrond volledig te veranderen. Het stel ging meteen na de aankoop van het huis op zomervakantie en Cristina tekende het nieuwe huis aan het zwembad met een luciferstokje als maatstaf. Vier kleinere kamers werden samengevoegd tot een grote keuken-eetkamer, de oude diensttrap werd gebruikt voor een gastentoilet op de begane grond en overal werden deuren en muren verplaatst.

Om een grote, open entree te creëren, werd ook een deel van de eerste verdieping verwijderd en werd een nieuwe trap gebouwd en verplaatst.

Vitrinekasten

In de twee vitrinekasten van Lindebjerg Design heeft Cristina haar grote glasverzameling uitgestald. Het is een mooie mix van oude vintage glazen gevonden op rommelmarkten en Instagram, maar ook glas dat Cristina van haar moeder heeft geërfd.

© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.
© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.

Duidelijke visie en stucadoorswaanzin

  • Het duurde niet lang voordat ik doorhad hoe ik dit huis vorm moest geven, omdat ik het allemaal in mijn hoofd kon zien. Mijn uitgangspunt was om open in te richten met goede, echte ruimtes, want ik houd niet van dode hoeken in een huis. Elke hoek moet worden benut en je moet het gevoel hebben dat je samen bent, ook al is het huis groot, legt Cristina uit.

Naast meer openheid en functionaliteit was het belangrijk voor Cristina om de villa uit 1900 een enorme esthetische oppepper te geven. Al het oude stucwerk was zo beschadigd dat het niet meer te redden was, dus werkte ze samen met Peter Møller, een stucadoor. Samen ontwierpen ze nieuw en uniek stucwerk voor elke kamer - om nog maar te zwijgen van het indrukwekkende stucwerk in de grote hal.

  • Het oorspronkelijke plan was om hoge panelen te doen, maar uiteindelijk werd ik helemaal gek van stucwerk. Omdat de ruimte zo groot is, was het ineens logisch om overal stucwerk aan te brengen, want het is moeilijk om te decoreren met kunst, dus het stucwerk werkt als een enorm kunstwerk, legt Cristina uit.
© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.

Lees het hele artikel

Eetkamer

De eettafel is van Andersen Furniture en wordt omringd door Seven-stoelen van Arne Jacobsen, omdat Cristina houdt van de eenvoud die ze creëren. De hanglamp is de iconische Artichoke, ontworpen door Poul Henningsen in 1958. De kunst aan de muur van Michael Kvium creëert een provocerend samenspel met de stijlvolle meubels.

© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.
Woonkamer

De kleine woonkamer is eigenlijk een doorgang, dus de bank is opzettelijk in het midden van de kamer geplaatst om je te verleiden even uit te rusten als je langsloopt. De gebogen bank is van Gubi en de kussens zijn vintage stukken van een rommelmarkt in Parijs, die opnieuw zijn genaaid. Het grijze tapijt van Garant geeft een rustig oppervlak onder het kleurrijke leven op de salontafels, waar een vaas van Louise Roe oplicht. De consoletafel is van Handvärk en de foto hierboven is van Kenneth Willardt.

© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.

Geen detail te klein

Cristina ontwierp ook zelf de trap in de grote hal. Ze tekende alles tot in het kleinste detail en stuurde de tekeningen vervolgens naar Polen, waar de trap werd gebouwd. Ze vond inspiratie na talloze reizen naar kastelen en landhuizen.

  • Ik hou van het proces van het krijgen van een idee, het creëren ervan op papier en het werkelijkheid zien worden. Ik ben het type persoon dat constant met nieuwe ideeën komt en ze gewoon moet realiseren. Op dit moment werk ik samen met mijn stucadoor aan een serie leuke personages. Hoe ik op het idee van een konijnenvarken ben gekomen, weet ik gewoon niet, zegt Cristina.
© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.
Slaapkamer
© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.

Klassiekers en uitspattingen

Het is duidelijk dat Cristina graag uitpakt met kunst, lampen en installatiekunst om haar huis meer persoonlijkheid te geven, maar ze heeft zichzelf gedwongen om meer klassieke en neutrale meubels te kiezen om een eenvoudige, rustige basis te bieden voor alle uitspattingen. Cristina heeft ook een zwak voor opvallende kunst, zoals Michael Kvium en Kenneth Willardt.

  • Ik hou van kunst die provoceert en mijn eigen grenzen verlegt. Het geeft een beetje tegenwicht aan alles wat hier mooi is. Eigenlijk vind ik het huis nog veel te gepolijst en sta ik op het punt om met de stofzuiger rond te rennen en tegen de deurposten te knallen. Er moet ruimte zijn voor fouten, voor wonen en voor feestjes en gasten, zegt Cristina.
Badkamer met twee baden
© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.
© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.
Ik hou van kunst die provoceert en mijn eigen grenzen verlegt — Cristina
© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.
© Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.

Lees het hele artikel