© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

Hoe een ansichtkaart leidde tot een droomhuis

Het is een statement, dit strakke jarenzeventighuis van twee verdiepingen op een heuvel aan de rand van het bos in het Deense Vedbæk. Het piept tussen de boomtoppen door en kijkt overal uit op de lucht. het is het droomhuis van Maggie en Jesper Kempinska-Larsen en hun kinderen – in elk geval nu het ingrijpend is gemoderniseerd.

Toen Maggie en Jesper Kempinska-Larsen negen jaar terug een wandeling maakten door het bos, viel hun blik weer eens op de witte James Bond-villa, zoals ze hem noemden. Zelf woonden ze op een steenworp afstand, maar de villa was hun nu al zo vaak opgevallen dat het tijd was voor actie. Ze schreven een kaartje aan de eigenaar met de vraag of deze geïnteresseerd was in huizenruil of verkoop en deden dit bij hem in de bus. Acht jaar lang hoorden ze niets, maar toen kwam er plotseling een e-mail met het bericht dat de eigenaren het huis wilden verkopen.

‘We woonden eigenlijk prima, maar toen dat mailtje in onze inbox ver- scheen, dachten we dat het zo moest zijn,’ vertelt Maggie.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

MAGGIE KEMPINSKA (46) is beeldend kunstenaar, tekstschrijver en grafisch ontwerper. Hier staat ze samen met haar hond, de acht maanden oude havanezer Lilly.

‘Drie maanden lang hebben we over de prijs onderhandeld, en de emoties liepen daarbij soms hoog op, maar we kregen het huis en raakten onze oude woning vrij snel kwijt. En toen moest het dus worden verbouwd,’ zegt Jesper, die partner is bij interieurarchitectenbureau HolmrisB8 en zich bezighoudt met de inrichting van hotels en restaurants.

‘Ineens hadden we een origineel jarenzeventighuis van twee verdiepingen waarvan in 45 jaar tijd alleen de keuken was vernieuwd. Er lagen roestrode tegels op de vloer en de kamers waren klein. De leidingen waren zichtbaar, de deuren laag en de eerste verdieping had drie soorten houten deuren. Er moest heel veel gebeuren, vooral aan de drie badkamers en de keuken uit de jaren 1990. We namen Jonas Bjerre-Poulsen van Norm Architects in de arm en bedachten welke materialen we wilden gebruiken,’ vertelt Jesper.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

DOORKIJK VAN DE EETKAMER naar de keuken. Rond de mooie, uitschuifbare tafel van Walter Knoll staan stoelen van Hay, modellen Result en Soft Edge. De Multi-Lite-lampen boven de eettafel zijn van Gubi en de fraaie bartrolley is van StellarWorks. Aan de wand hangen kunstprints van Maggie.

‘We zijn vooral blij met de grijze keramische vloertegels die hij voorstelde. Die liggen nu overal op de begane grond, in alle badkamers en in de keuken,’ vult Maggie aan. De roestrode tegels werden dus bedekt, de plafondbalken geschuurd en de plafonds verlaagd en voorzien van inbouwspotjes.

‘We hebben overwogen de balken wit te verven, maar dat zou funest zijn geweest voor de jarenzeventigstijl en een enorme blunder,’ erkent Jesper.

De grote eetkeuken bestond oorspronkelijk uit drie ruimtes. Twee wanden werden verwijderd en vervangen door twee gelamineerde balken. Het was nog niet eenvoudig om die met gepigmenteerde olie de juiste gloed te geven die paste bij de rest van het huis, maar het is gelukt.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

DANKZIJ DE BIJKEUKEN in het verlengde van deze keuken, waar gerommeld mag worden, is het mogelijk om hier kleine stillevens te creëren en terugkerende tinten te gebruiken. Producten van Broste Copenhagen, Søstrene Grene, House Doctor en Georg Jensen.

Boven kwam een houten vloer van gepigmenteerd eiken en werden er een paar muren doorgebroken om twee fatsoenlijke kinderkamers te maken.

‘Aan de verlichting hebben we veel aandacht besteed. Die moest niet alleen Maggies kunst benadrukken, maar ook het zorgvuldig uitgekozen steen en de overige materialen en oppervlakken. We wilden niet te veel decoratie in onze woning. Het huis moest onderdeel zijn van de omringende natuur en worden vormgegeven met natuurlijke materialen,’ legt Jesper uit.

Eikenhout, laminaat, keramiek, linnen, wol en steen vormden de basis- elementen van het huis. Het kleurenpalet bestaat uit zwart, wit, grijs, beige en alle soorten hout. En de vele planten in huis voegen groen toe.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

HET KEUKENBLOK en alle kasten van witgepigmenteerd eiken zijn zelf ontworpen en uitgevoerd in de fabriek van HolmrisB8 in het Deense Silkeborg, net als alle keukeninventaris. Het kookeiland is gemaakt van prachtig grijsbruin marmer, Piedra Grey, van E. Nielsen, en weegt circa een halve ton. Voor het plaatsen ervan waren acht verhuizers nodig. De lampen boven het eiland zijn van Flos, de kraan is van Dornbracht en de mooie linnen gordijnen, die net de vloer raken, zijn gemaakt van een stof van Kvadrat. De inbouwkast waarin ‘lelijke’ dingen als de koffiemachine, blender en sapcentrifuge zijn opgeborgen, is een slimme oplossing om de keuken strak en netjes te houden.

‘We komen uit een heel kleurrijk huis en hadden daarom niets om aan de muur te hangen. Dus ik moest op commando iets nieuws creëren,’ zegt Maggie, die kunst en grafisch werk maakt op bestelling.

Aan de buitenkant loopt er een galerij langs de eerste verdieping, die naar alle kanten uitzicht biedt. Het terras op de begane grond beslaat wel 120 m2 en wordt veel gebruikt voor speciale gelegenheden. De tuin van 1700 m2 is het domein van de pup Lilly. Het is duidelijk dat het huis nieuwe eigenaren heeft gekregen, en die hebben het alle vijf reuze naar hun zin op de heuvel.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

IN DE WOONKAMER is de variërende lichtinval allesbepalend. De hoge, open kast, New Order van Hay, fungeert als een moderne letterbak.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

DE EIGENAREN wilden trouw blijven aan de oorsprong en ouderdom van het huis. Daarom kozen ze in de woonkamer voor een loungeachtige jarenzeventigstijl. De bank Togo van Ligne Roset staat centraal. De lamp Arco is een ontwerp van Achille & Pier Castiglioni voor Flos, de salontafels in drie groottes zijn van Nanna Ditzel.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

DE VELE PLANTEN voor de grote raampartijen maken de ruime woonkamer met de open haard levendig.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

DE GELAMINEERDE BALKEN, die in het hele huis terugkomen, zijn in hun oorspronkelijke vorm en kleur bewaard gebleven. Ze zijn alleen minder ‘oranje’ geschuurd. Hetzelfde geldt voor de kapstok uit 1972. De lamp hebben Maggie en Jesper zelf ontworpen in samenwerking met Frandsen Project. Bovenaan de trap zie je een Mater-krukje van Space Copenhagen en drie kunstprints van Maggie.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

DOORKIJKJE door de kamers, met grafisch werk van Maggie aan de wand.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

IN DE BADKAMER zijn dezelfde grijze keramische tegels van Kronos gebruikt als in de rest van het huis. Het bad, dat oogt als een koud dompelbad, vormt samen met de sauna en de handdouche een complete spa-afdeling. Hier draait het om wellness en jezelf verwennen. De kranen zijn van Dornbracht. Het wastafelmeubel is een eigen ontwerp, uitgevoerd bij HolmrisB8. Spot van Flos en marmeren lamp van New Works.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

DEZE RUIMTE vormde ooit een extra woonkamer. De huidige bewoners hebben er een multifunctionele kamer van gemaakt, waar je kunt werken en slapen. Het is een van de favoriete ruimtes in huis geworden, want het panoramische uitzicht en het licht zijn magisch. ‘MEESTAL ZIT IK HIER TE WERKEN. Ik stoei er met grafische opdrachten en schrijf er op het moment mijn eerste thriller,’ vertelt Maggie. De lage wand wordt gevormd door een beddenhoofd van HolmrisB8. Aan de muur hangt een serie kunstprints in zwart-wit van Maggie. DE LAGE WAND fungeert als beddenhoofd en als afscheiding. Het bed staat midden in de ruimte en heeft een 180 graden panoramisch uitzicht. De spreien zijn van Hay en Rue Verte, de tafels zijn van Hay. Het karpet komt uit Marokko, de lampen zijn van Frandsen en de kunst aan de muur is van Maggie zelf.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

HET DROOMHUIS stamt uit 1972 en is tegen een beboste heuvel aan gebouwd. Het perceel van 1700 m2 loopt schuin af, maar mondt uit in een recht gedeelte, waar je kunt voetballen of zonnen in de hangmat. Het volgende project is de balustrade op de eerste verdieping te vervangen door verticale houten lamellen. Die maken het huis strakker zonder de originele stijl geweld aan te doen.

© BIRGITTA BJØRNVAD/ SISTERSAGENCY.COM

34 LANGE TREDEN leiden naar de voordeur. Als je uitzicht wilt, moet je ermee leven dat je je boodschappentassen helemaal naar boven moet sjouwen, vinden Maggie en Jesper. Zo krijg je elke dag beweging – en lange armen. Oude spoorbielzen scheiden de bloembedden van elkaar.