
Camilla had nooit gedacht dat ze oranje voor de keuken zou kiezen
Maar nu, 2 jaar later, houdt ze nog meer van de kleur. Bekijk alle foto's van het nieuw gebouwde jaren '50 huis hier.
DoorIn een straat met villa's...
...Ten noorden van Kopenhagen vind je een nieuw gebouwd huis, dat een compleet eerbetoon is aan de modernistische architectuur van de jaren '50.

Een kijkje in de woonkamer laat de fascinatie van het stel voor de jaren '50 zien. De Bubble Lamp aan het plafond is ontworpen door George Nelson en belichaamt California Mid-Century Modern. De stoelen zijn Wegner's CH25, die in 1950 in productie ging, en de tafel is Noguchi's salontafel uit 1947. De bank is gebouwd door een timmerman en ontworpen door de architect van het huis en de stof is Re-wool van Kvadrat. De schilderijen aan de muur zijn van Hannah Heilmann, docent aan de Academie voor Schone Kunsten.

Het huisnummer is ontworpen door architect Richard Neutra uit de jaren '50, die het lettertype zelf gebruikte voor de huizen die hij heeft ontworpen.
Grote interesse in Deense architectuur - vooral van de jaren '50
In een woonwijk ten noorden van Kopenhagen wonen Camilla en Kasper met hun drie kinderen in een nieuwbouwhuis. Het ziet eruit alsof het in de jaren 1950 gebouwd zou kunnen zijn, en dat is geen toeval.
Het stel is al jaren geïnteresseerd in architectuur uit die tijd en hun interesse werd voor het eerst gewekt door een programmaserie bij de Deense omroep over de grote architecten uit het midden van de vorige eeuw, zoals Charles en Ray Eames, Frank Lloyd Wright en niet in de laatste plaats John Lautner.
Toen Camilla en Kasper het perceel vonden waarop ze wilden bouwen, begonnen ze zich ook te verdiepen in de Deense architectuur uit de jaren '50 om inspiratie op te doen voor hun toekomstige huis.

De schilderijen aan de muur zijn gemaakt door Hannah Heilmann, een universitair docent aan de Kunstacademie.
Een huis als raamwerk voor voor het goede leven
Naast het lezen van Michael Sheridans boek 'Masterpieces - the single-family house in the golden age of Danish architecture' en 'Eget hus: om danske arkitekters egne huse i 1950'erne' van Christoffer Harlang en Finn Monies, kwamen ze langs het eigen huis van de Deense architect Erik Christian Sørensen, dat ze mochten bezoeken.
Het was een heel bijzondere zintuiglijke ervaring! Het licht in het huis maakte het heel levendig en het had een transparantie die ons aansprak. We waren erg enthousiast over het prachtige timmerwerk van het huis.
Vooral in de hal. Voor ons was er iets in het basisidee. Het idee dat je je huis bouwt als een raamwerk voor een goed leven, in plaats van een huis om mee te pronken. Dat hebben we meegenomen in ons eigen huis, waar het is afgesloten van de weg en volledig open is naar de tuin en privéruimte, zegt Camilla.

Camilla is hier te zien in haar huis, dat uitkomt op de tuin waar ze graag tijd doorbrengt. Licht was een van de eerste dingen die Camilla en Kasper opviel toen ze de woning van architect Erik Christian Sørensen bezochten. Ze wilden dit in hun eigen huis nabootsen. Daarom zijn er grote ramen met uitzicht op de tuin en dakramen die veel licht binnenlaten. Bovendien is het plafond gemaakt van grenenhout, wat zorgt voor een warme uitstraling en de akoestiek reguleert. In de grote woonkeuken fungeren een gecombineerde boekenkast en bank als een natuurlijke ruimteverdeler.

Voor Camilla en Kasper draait een groot deel van de architectuur van het huis om het vervagen van de grenzen tussen binnen en buiten, wat hier te zien is op het terras, waar binnen en buiten in elkaar lijken over te gaan. De tuin is ontworpen volgens een tuinschets van Mette Rønne, die is aangesloten bij de Deense Tuiniersvereniging. Terwijl de voortuin een meer uitgesproken Japans geïnspireerde tuin is, is de achtertuin speelser met veel insectvriendelijke planten, zodat je in de zomer in een zee van zoemende bijen, vlinders, vogels en leven stapt.
De absoluut juiste keuze
Omdat het huis van Erik Christian Sørensen het stel zo aansprak, namen ze contact op met één van zijn leerlingen - de bekende Deense architecte Lene Tranberg. En zij raadde één van haar collega's aan, Peter Kjær, die onlangs zelfstandig was geworden.
Camilla en Kasper realiseerden zich dat ze met Peter de juiste keuze hadden gemaakt. Hij had veel aandacht voor het proces en was zeer gedetailleerd. Hij maakte tekeningen van 90 pagina's en onderhield gedurende het hele proces nauw contact met de aannemer.
De reden dat het huis zo goed is geworden, is juist omdat Peter zo gedetailleerd was. Architecten komen vaak met een stijl en oplossingen die ze proberen te industrialiseren. Dit doen ze waarschijnlijk om hun honorarium laag te houden. Daarom moet je verwachten dat het iets kost om de dingen te krijgen zoals je wilt, maar het is goed besteed geld.
Het was een hele geruststelling om met een architect te werken die tijdens het hele proces tussen ons en de vakmensen kon bemiddelen, legt Camilla uit.

Het organische element komt duidelijk naar voren in de gepolijste betonnen vloer, waar het koppel samen met de architect van het huis veel tijd heeft besteed aan het vinden van de juiste kleur en steenmix die niet te perfect is, zodat het de imperfecties van de natuur nabootst. Op deze manier is het nog een element dat helpt om de grens tussen binnen en buiten te vervagen.

De keukenfronten zijn van &Shufl en de lades zijn gemaakt in Duitsland. De lamp boven het kookeiland is van het Deense bedrijf Anour in de kleur Blue Steel. De barkrukken zijn van Frama. Ze hebben leren zittingen die een zacht contrast vormen met het koude staal van het werkblad.

Het is een architectonische greep waarbij je door een gang loopt, wat een dichte ervaring geeft, en dan een grote open ruimte binnengaat. Mensen reageren daar altijd positief op. De kasten in de gang zijn van &Shufl en gemaakt van linoleum in de kleur Olive.
Kleuren geven het huis een extra dimensie
Naast de details van de constructie van het huis, was het stel ook zeer geïnteresseerd in het kleuren van de muren van hun huis. Geïnspireerd door Corbusier en zijn kleurcodes realiseerde het stel zich wat kleur voor een ruimte kan doen en wisten ze dat kleur een sleutelrol zou spelen in het ontwerp van hun nieuwe huis.

Het licht interageert met de geometrische vormen van het huis en heeft een geweldig effect op de stemming en het welzijn van het gezin.

Planten maken een groot deel uit van de stijl van het huis. Samen met de grote ramen helpen ze de grenzen tussen binnen en buiten te vervagen.
Een belangrijk basiselement
Zoals Corbusier zei, zijn kleuren in de architectuur net zo'n belangrijk basiselement als de plattegrond zelf. Een motto dat het echtpaar heeft gevolgd. Zo zie je hoe kleuren een integraal en belangrijk onderdeel van het geheel zijn geworden.
- Het gaat erom variatie te creëren met kleur- en materiaalkeuzes op alle oppervlakken - en dan goed op te letten hoe daglicht de gekozen kleuren beïnvloedt. Op een bepaalde manier lijken de kleuren in dit huis minder krachtig, omdat we helemaal geen wit in huis hebben. In plaats daarvan rusten de gekozen kleuren op het zwart en het lichtgroen, dat de basiskleur is in de gang, keuken, woonkamer en eetkamer. Ik had waarschijnlijk nooit gedacht dat ik een oranje kleur in de keuken zou kunnen hebben. Maar nu, 2 jaar later, vind ik het nog mooier, zegt Camilla.

Binnen en buiten lopen in elkaar over, omdat de grote ramen volledig opzij kunnen worden geschoven, waardoor de eetkamer en het terras in elkaar overvloeien. Het effect wordt nog eens benadrukt door het feit dat de eethoek binnen en buiten elkaar bijna spiegelen. Boven de eettafel hangen lampen van George Nelson. Rond de tafel, gemaakt door Risskov Møbelsnedkeri, staan klassieke Y-stoelen van Wegner.

In het kantoor vind je een Eames bureaustoel en een bureau van Hay. De lamp aan het plafond is de Yamagiwa Mayuhana II Pendant, gekocht omdat hij bij het huis past vanwege de Japanse referentie, die ook in de Californische mid-century stijl was. De bamboe rolgordijnen zijn geïnspireerd op dezelfde stijl.

De slaapkamer is in dezelfde kleur- en materiaalcombinaties gehouden als de rest van het huis om het geheel te ondersteunen.
Een eerbetoon aan de architectuur
Met kleuren en materialen als een integraal onderdeel van de architectuur, met de modulaire opbouw van het huis, waarbij de kamerindeling gemakkelijk kan worden veranderd als de kinderen opgroeien en het huis verlaten, met de vloeiende overgangen tussen binnen en buiten, en met ingebouwde meubels op verschillende plaatsen, is het duidelijk te zien hoe het huis als een geheel is ontworpen - net als in het mid-century moderne tijdperk.
Het huis staat als een compleet eerbetoon aan een architectonische en ontwerpgedachte die vandaag de dag nog steeds zeer relevant is.

De tegels op de badkamervloer zijn Mews van Mutina, ontworpen door Barber en Osgerby. Ze zijn in de kleur Ink, wat geweldig staat bij de badkamermeubels in de kleur Olive. De lamp is de Estiluz Smile wandlamp in koper en de kraan is van Tapwell en is ook in koper.