© Nathalie Krag /Living Inside

Een Italiaanse villa bekleed met marmer en design uit de jaren 50

Villa Crespi werd ruim 70 jaar geleden ontworpen door een rationalistische architect die zijn tijd vooruit was. Het historische huis is nu gemoderniseerd door ontwerper Giuliano dell’Uva. Hij liet de originele stijl intact en creëerde ruimte voor de grote verzameling moderne kunst van de nieuwe eigenaren.

Architect en ontwerper Giuliano dell’Uva groeide op in de wijk Posillipo aan de Golf van Napels, en hij was altijd al diep onder de indruk van Villa Crespi – een groots bouwwerk in rationalistische stijl, in 1952 ontworpen door de Poolse architect Davide Pacanowski. Pacanowski was erg actief in Napels en Rome, en Villa Crespi valt op door zijn enorme omvang. Het huis ligt ingeklemd tussen oude naaldbomen en steekt uit over de rotswand, slechts ondersteund door één enkele pilaar. In de tijd van Pacanowski was de villa een symbool van de verhouding tussen architectuur en de zee, en hij heeft al voor veel architecten een inspiratiebron gevormd, onder wie Giuliano dell’Uva.

  • Irene en Teodoro Falco zijn enorm enthousiast en gaven mij de kans om mijn affiniteit met Davide Pacanowski opnieuw te ontdekken. Hij was een leerling van Le Corbusier, wiens invloed je goed terugziet in het ontwerp. Het voelt alsof ik terugga naar mijn designroots, maar dan gecontextualiseerd in een andere historische periode, vertelt Dell’Uva over de nieuwe eigenaren, die hem vroegen om Villa Crespi op zo’n manier te verbouwen dat ze er zo in konden trekken.

Het onderscheid tussen kunst en architectuur vervaagde

In de hal van de villa stuit je op een grote vrijstaande wand, die is gemaakt door een keramist uit Anacapri. De architectuur is strak gedefinieerd, met scherpe lijnen en gebogen elementen. Keramische elementen verbergen de structurele pilaren, en smaakvol houtwerk
en natuurlijk messing kaderen de grote raampartijen in. Giuliano dell’Uva en de eigenaren wilden de originele stijl behouden en het hedendaagse niet uitsluiten.

Dat laatste wordt vooral onderstreept door de kunstcollectie van het stel, die zo is geïntegreerd dat je niet altijd ziet waar de kunst ophoudt en de architectuur begint. Zoals met het werk van Luca Monterastelli, dat een complete wand vult en een brutalistische uitstraling heeft. Het is een bas-reliëf, dat direct in het beton is uitgehouwen en zich vermengt met het zonlicht dat naar binnen komt door de grote ramen met uitzicht op zee.

Italiaanse elegantie van de jaren 50

Hoewel het appartement ruim is, zijn er geen gangen. Op één na, die fungeert als een soort telescoop en je aandacht richt op het uitzicht op het nabijgelegen eiland Capri.

  • Het is zo fantastisch om uit te kijken op de Golf van Napels. En als je het gebouw binnenkomt, voel je nog steeds de elegantie van de jaren 1950. Alle keuzes van Dell’Uva klopten helemaal met onze smaak, vertelt Irene Falco. De architect besluit:

  • Napels is een stad met een bijzondere relatie met moderne kunst. In dit project hebben de rechte lijnen en sterke hoeken die ik gewoon- lijk gebruik, zich dankzij de architectuur anders ontwikkeld. Davide Pacanowski was een rationalist pur sang, die zijn tijd vooruit was.