© Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Verbouwing met respect voor het origineel

Søren Rosenørn heeft als journalist een neus voor een goed verhaal. Zo ook voor het verhaal dat schuilgaat in de muren van dit huis, dat architect Gunnar Bertelsen in 1960 ontwierp en dat Søren en zijn partner liefdevol en met veel aandacht voor de details volgens de regelen der kunst hebben verbouwd. Dat past ook helemaal in deze tijd: het wordt steeds gebruikelijker om een huis terug te brengen in de oorspronkelijke staat in plaats van het af te breken en iets nieuws terug te bouwen.

Je voelt het zodra je je auto parkeert en kijkt naar het architectonische huis met zwarthouten gevelbekleding en een plat dak: hier wonen mensen met een passie voor design, architectuur én geschiedenis. Het huis ziet er gloednieuw uit – en lijkt tegelijk iets uit een andere tijd.

Je zou het zo tegen kunnen komen in een van de eerste nummers van BO BEDRE – de Scandinavische versie van Scandinavian Living – die voor het eerst uitkwam in 1961, een jaar nadat dit huis in het Deense Allerød werd gebouwd.

In 1968 is het uitgebreid. Zowel het huis als de aanbouw zijn ontworpen door de Deense architect Gunnar Bertelsen. Naast dat hij een aantal bungalows in Denemarken heeft ontworpen, werkte hij ook een paar jaar in Japan. En dat zie je hier duidelijk terug – zowel binnen als buiten.

Ruimte voor een boek, maar geen televisie

Tegenwoordig wonen Stine en Søren Rosenørn met hun zonen Svend, Holger en Niels in het huis. Twee jaar geleden kochten zij het van het gezin dat het in 1960 had laten bouwen, en alles was nog steeds min of meer in de originele staat. Het echtpaar dat al die jaren in het huis had gewoond, was overleden, en hun drie zonen, die er waren opgegroeid, waren blij om het te kunnen doorgeven aan mensen die er duidelijk goed mee om zouden gaan.

  • Het was een droom om zo’n “tijdscapsule” te vinden, en we hebben er alles aan gedaan om zoveel mogelijk te behouden. De deuren, de lattenplafonds en de jarenzestigdetails, het is allemaal bewaard gebleven. We hebben het dak en de ramen vervangen omdat dat nodig was en voor een betere isolatie, maar we hebben er veel tijd in gestoken om ramen en deuren te vinden die de originele zo dicht mogelijk benaderden, vertelt Søren.

Het stel had al bijna 100 woningen bezocht voordat ze dit huis vonden. En toen ze binnenkwamen en de lange gang doorkeken met de haardkamer aan de linkerkant, wisten ze dat ze iets bijzonders hadden gevonden.

Verdeling uniek

Naast de sfeer sprak ook de functionaliteit hen aan, net als de indeling, die was afgestemd op een gezin met een vader en moeder en drie jongens – net als hun eigen gezin.

  • De verdeling van de ruimtes is volstrekt uniek. Aan de ene kant van het huis heb je een vleugel met drie kinderkamers – voor alle drie de jongens een – plus een slaapkamer voor ons. In het midden is de haardkamer, die is bedoeld om te relaxen, tot jezelf te komen of samen te zijn. Hier kun je een boek lezen, maar geen televisie kijken, vertelt Søren.

  • En tot slot is er een gedeelte met een grote leefkeuken en een ruime woonkamer. Hier kun je spelletjes doen, tv kijken of met de PlayStation spelen, en je loopt zo de tuin in. De indeling voldeed precies aan onze eisen, en dat hadden we nog nergens anders gevonden.

Niet bang voor kleur

Søren en Stine, die allebei dol zijn op klassieke meubels en architectuur, waren weg van de vele details van het huis. En ze vonden het alleen maar een voordeel dat veel van de inventaris was inbegrepen bij de woning, want die sloot perfect aan bij de meubels die ze in de loop der tijd zelf hadden verzameld.

  • Veel van wat je in het huis ziet, is van de vorige eigenaren geweest. En we hebben het huis met veel plezier verder ingericht. We konden hier echt onze liefde voor jarenzestig- en jarenzeventigmeubels kwijt. Naast mijn werk als journalist koop en verkoop ik als hobby oude lampen en meubels. Dus ik kon hier all-in gaan en het huis aankleden met bijzondere lampen in allerlei kleuren en materialen, vertelt Søren enthousiast.

Anders dan veel andere Denen zijn Stine en hij niet bang voor kleur, en dat is goed te zien. En ze hebben niet zomaar wat gedaan, maar de kleuren gebruikt die oorspronkelijk voor de woning waren bedacht.

Veel reacties op de kleuren die zijn gebruikt

  • De vorige eigenaren hadden gelukkig veel documenten bewaard, en het was heel leuk om door de keurig geordende ringbanden te bladeren met onder meer oude bonnen en gebruiksaanwijzingen.

Een van de dingen die ze hadden bewaard, was een presentatie van een kleurenconsulent die ooit langs was geweest.

  • Ik denk in verband met de verbouwing in 1968. Veel van de huidige kleuren zijn dus de originele uit die tijd. We hebben gewoon alle kleurcodes en waaiers opgezocht en onze schilders gevraagd de juiste kleuren te mengen, zodat de rode deuren dezelfde tint hebben als toen, net als de paarse deuren, het groen in de woonkamer, het groen in de gang, de gele kasten, enzovoort. Slechts hier en daar hebben we andere kleuren toegevoegd. Bijvoorbeeld de blauwtint in de keuken, die uit het huis van Poul Henningsen komt, zegt Søren.

Behalve zijn bedrijfje voor de verkoop van retrodesign heeft hij ook het Instagramaccount Arkitekttegnet. Hier deelt hij foto’s over de renovatie. Hij vindt het leuk om te zien hoeveel mensen er geïnteresseerd meekijken en vragen stellen. Vooral op de kleuren krijgt hij veel reacties, en mensen willen bijvoorbeeld graag weten waar de ramen zijn gekocht en wat voor lak er op de vloer is gebruikt.

  • Stine en ik houden allebei erg van interieur en design, en het is fantastisch om helemaal los te gaan met een grote groep mensen die er net zo enthousiast van wordt als wij, legt Søren uit.

  • Voor ons gaat het om de grote liefde voor het originele. We hebben ons uiterste best gedaan om zoveel mogelijk te behouden en te renoveren met respect voor de vele details van een huis als dit.