Door gele akkers en weelderige bossen kronkelt de weg zich naar de oude boerderij waar Anna en Nicolai met hun twee kinderen wonen. Even lijkt het of je verkeerd bent gereden want de weg loopt dood, maar net als je wilt omkeren komt het zwart-witte vakwerkhuis in zicht.
DE KEUKEN zit in het oude deel, dat schots en scheef is – maar dat is ook juist de charme. De eettafel, die wordt verlicht door Ikea-lampen, heeft het stel in Hamburg laten maken naar eigen ontwerp. De stoelen zijn van Charles & Ray Eames.
Anna en Nicolai verhuisden hier in 2002 naartoe, toen ze een rustige plek op het platteland zochten na een paar jaar in het buitenland te hebben gewoond. Het huis ligt even buiten Svendborg, dus hoewel het zich in the middle of nowhere lijkt te bevinden, ben je toch zo in de stad.
DE WERKKAMER bevindt zich op de begane grond van de aanbouw, vanwaar je zo naar buiten loopt om van het uitzicht of de zonsondergang te genieten. Vooraan staat een sculpturale stoel van Skagerak, het bureau is een erfstuk van Nicolais overgrootvader. De boekenkast is door een meubelmaker op maat gemaakt en zweeft, zodat hij niet te veel plek inneemt in de smalle ruimte.
De bewoners waren blij met het oude vakwerkhuis, maar misten ruimte en licht. Daarom klopten ze een paar jaar geleden aan bij Gråbrødre Arkitekter om hen de aanbouw te helpen realiseren die ze in gedachten hadden. Nu is de slechts drie meter brede, maar desondanks ruime zwarte aanbouw voltooid, en het is precies zo geworden als ze hadden gehoopt.
VANUIT DE SLAAPKAMER is het uitzicht over velden en bos fabelachtig. De bruine velours gordijnen van Botex houden het licht effectief tegen. De Wassily-stoel van Knoll is ontworpen door Marcel Breuer.
Want de nieuwbouw heeft niet alleen extra vierkante meters, maar ook veel meer licht gebracht. ‘Een 250 jaar oude boerderij is niet gebouwd om licht binnen te laten. Daar- door hadden we altijd een vrij donker huis, maar dat is nu verleden tijd,’ vertelt Anna. Ze voegt eraan toe dat de keuken, die zich in het oude deel bevindt, dankzij de verbinding met de aanbouw ook lichter is geworden.
EEN STILLEVEN met een gekleurde glazen vaas van Ikea en een porseleinen poppetje van Royal Copenhagen vormt een persoonlijke touch.
De aanbouw kon namelijk maar drie meter breed worden, waardoor vooral de plaatsing van de trap problemen gaf. De architect moest met een flink aantal voorstellen komen voordat Anna en Nicolai tevreden waren. Hoewel de aanbouw een andere stijl heeft dan het oorspronkelijke huis, is hij wel vormgegeven met respect voor het oude vakwerk, waarvan de zwarte balken terugkomen in het nieuwe gedeelte. Het stel wist vanaf het begin dat ze zwart hout wilden gebruiken, maar hadden hulp nodig bij het precieze ontwerp.
DE BEWONERS wilden een grote, ruime slaapkamer, maar omdat de aanbouw zo smal is moesten ze 60 centimeter afsnoepen van het oorspronkelijke huis. Op het bed van DUX ligt een geërfde sprei.
Niet alleen aan de buitenkant is er goed nagedacht over de materialen en de stijl. Ook binnen is niets aan het toeval overgelaten. Je bereikt het nieuwe deel van het huis vanuit de keuken, en de overgang van oud naar nieuw wordt gemarkeerd door een fraaie stoel van Skagerak.
DE AANBOUW IN VOLLE GLORIE, gezien vanaf het veld. Hier voel je goed hoe de architect heeft gewoekerd met de lengte en zie je dat de ramen strategisch zijn geplaatst, zodat er veel licht binnenkomt, maar de privacy ook gewaarborgd blijft.
Op de begane grond bevinden zich de garderobe en de werkkamer, en via een smalle trap bereik je de eerste verdieping met de slaapkamer en de badkamer. Dankzij de grote raampartij in de slaapkamer kunnen de bewoners genieten van een panorama-uitzicht over de velden, die de hele zomer in volle bloei staan. En ze zijn erin geslaagd de nieuwbouw een persoonlijke sfeer te geven.
DE ZWARTE AANBOUW die Gråbrødre Arkitekter heeft ontworpen en de 250 jaar oude boerderij hebben qua leeftijd en stijl weinig gemeen, maar vullen elkaar toch aan. Het zwarte hout waaruit de aanbouw is opgetrokken, is geïnspireerd op de balken van het vakwerkhuis. Het nieuwe gedeelte opent zich naar de velden en de natuur en laat volop licht het huis binnen.
‘Een prettig, persoonlijk huis bouw je langzaam op met spullen die je koopt, erft of in de natuur vindt. Een huis waar alles nieuw is, voelt onpersoonlijk aan, en ik omring me graag met dingen die een speciale betekenis voor me hebben,’ vervolgt ze.
VANUIT DE SLAAPKAMER is het uitzicht over velden en bos fabelachtig. De bruine velours gordijnen van Botex houden het licht effectief tegen. De Wassily-stoel van Knoll is ontworpen door Marcel Breuer.
Aan de muur hangen dan ook enkele schilderijen van haar vader, Kjeld Parsum. Alles bij elkaar vindt Anna dat oud en nieuw zijn versmolten in een idyllische symbiose, die uitstekend past in de mooie omgeving.