© NICOLINE OLSEN

Japan ontmoet Scandinavië

Het Deens-Japanse architectenpaar Mette Fredskild en Masahiro Katsume heeft samen een uniek buitenhuis gecreëerd, waarin Deense en Japanse tradities op vernieuwende wijze zijn verenigd. Ze combineerden gebrand hout en beton tot een rustige, harmonieuze uitstraling, die wordt versterkt door een sobere inrichting, donkere kleuren, gordijnen als afscheiding en gedroogde planten met grafische structuren.

Architecten Mette Fredskild en Masahiro Katsume leerden elkaar 25 jaar geleden kennen bij een architectenbureau in Japan. Dat vieren ze nu met de inwijding van hun zelfontworpen buitenhuis.

© NICOLINE OLSEN

DE ARCHITECTEN Mette Fredskild en Masahiro Katsume zijn met elkaar getrouwd en ontwierpen het originele huis samen.

Het was een gezamenlijk project, waarbij ze allebei hun capaciteiten op architectuurgebied hebben ingezet om een uniek, harmonieus huis te creëren, dat vernieuwend is in materiaalkeuze en indeling.

© NICOLINE OLSEN

GEDROOGDE zeekool vormt een grafische decoratie tegen het gebrande hout.

Gewoonlijk werken ze niet samen, dus het was een leuke uitdaging om nu eens met zijn tweeën iets bijzonders neer te zetten. Een bezoek aan hen is een interessante reis naar nieuwe, andersoortige interieuren architectuuroplossingen. Zo is de keuze voor gebrand hout als gevelbekleding haast een culturele ontmoeting op zich.

© NICOLINE OLSEN

ER ZIJN VEEL bomen gekapt op het perceel, dat aan drie kanten uitkijkt op water. Een paar mochten echter blijven staan, waardoor de natuur visueel nog steeds centraal staat.

‘We zijn heel enthousiast over gebrand hout als bekleding van de buitenkant,’ vertellen ze.

© NICOLINE OLSEN

DE WANDEN zijn bekleed met berkenfineer, dat met een grijze oliebeits is behandeld.

Gebrand hout is een duurzaam alternatief voor drukgeïmpregneerd hout. Het is een impregneer- methode die bekend is uit de Vikingtijd én uit de Japanse bouwcultuur. De bekleding is niet alleen decoratief, maar ook onderhoudsvrij – een enorm voordeel.

© NICOLINE OLSEN

HET HUIS gezien vanaf de waterkant. Links het slaapgedeelte en de badkamers, rechts het hoofdhuis met de grote gemeenschappelijke ruimte en de royale ramen. Om binnen een behaaglijke sfeer te creëren, koos Masahiro voor een uitkragende luifel, die is uitgelijnd met het terras. Het hout op de gevel is met vuur geïmpregneerd, waardoor het een gevlekt aanzien krijgt en mat en glanzend tegelijk lijkt. Het wordt verkocht bij Burnt Wood.

De gevel hoeft nooit te worden geschilderd, maar wordt met de jaren alleen maar mooier. De planken vormen met hun verschillende breedten een ritmisch patroon.

© NICOLINE OLSEN

RAMEN aan alle kanten zorgen voor een fantastische lichtinval. In dit hoekje kun je heerlijk met een kop thee in de avondzon zitten. De stoelen zijn Nederlandse klassiekers uit de serie Lotus, in de jaren 1960 door Rob Parry ontworpen voor De Ster Gelderland.

‘De materialen zijn speciaal uitgezocht om de sfeer van een vakantiewoning te creëren. We wilden een huis dat anders was dan een modern nieuwbouwhuis met alle voorzieningen die daarbij horen,’ legt Masahiro uit.

© NICOLINE OLSEN

FRAAIE GEBRUIKSVOORWERPEN als Japanse keramiek en aardewerken kopjes en mokken van Skagerak staan uitgestald op een schap van zwart mdf.

TIJDENS WANDELINGEN vindt het tweetal vaak decoratieve gedroogde planten, die rondom in huis tentoon worden gesteld.

TABLEAU met wisselende boeken en spelletjes.

Het huis is bewust op een bescheiden 95 vierkante meter gehouden en komt met de gastenkamer in een bijgebouw op 110 vierkante meter.

© NICOLINE OLSEN
© NICOLINE OLSEN

DE KEUKEN heeft het stel zelf ontworpen op basis van elementen van Ikea, waar ook de stalen fronten vandaan komen. Ze zijn gevat in een ombouw met inbouwspots. Het kookeiland is op een vergelijkbare manier ingekaderd. De spoelbak en het fornuis zijn in het kookeiland geplaatst, omdat je op die manier contact hebt met mensen die aan het eiland zitten, of je nou kookt, snijdt of afwast. De barkrukken zijn van Afteroom voor Menu.

‘We wilden een huis dat aansluit bij onze huidige behoeften. Daarom is het opgedeeld in kleinere units, met een losstaand bijgebouw en een schuur,’ leggen ze uit. Het bijgebouw is voor als de kinderen met hun partners of vrienden willen blijven slapen.

© NICOLINE OLSEN

HET BUREAU in het vakantiehuis wordt zowel gebruikt voor hobby’s als voor het serieuzere werk. De uitwendige lamellen op het dak werpen mooie lichtstrepen op de gordijnen. Die zijn gemaakt van een linnen stof die gewoonlijk voor buisisolatie wordt gebruikt. De gordijnen benadrukken het Japanse gevoel. De bureaustoel is in 1958 door de architect Jørgen Rasmussen voor Kevi ontworpen en wordt door Engelbrechts geproduceerd.

De woning is met veel respect voor de omgeving ontworpen en kijkt uit op groen, een grafheuvel en de zee. De ligging dicht bij de grafheuvel en aan de kust heeft de lay-out mede bepaald: het lag al vast hoe het huis moest komen te staan ten opzichte van het strand, de grafheuvel en de buren

© NICOLINE OLSEN

HET GEZIN gebruikt het huis het hele jaar, en op koude avonden gaat gezellig de houtkachel aan.

Maar dat gegeven hebben de twee duidelijk naar hun hand gezet en vertaald naar een ontwerp met kleine, intieme buitenruimtes, beschutte plekken en de mogelijkheid om met de zon mee te bewegen.

© NICOLINE OLSEN

ALS HET WATER van de fjord laag staat, kun je naar het nabijgelegen eilandje lopen.

Bij aankomst zie je een muur van bamboe die je naar het huis leidt, dat uit het niets lijkt op te duiken. Het gebouw staat op een plateau, en dankzij de vele schuifpuien vervaagt de grens tussen binnen en buiten.

© NICOLINE OLSEN

DE GANG van het huis is ook een badkamer/ontmoetingsruimte. De rustieke, massieve tafel is van Thors Design.

Mette en Masahiro hebben eerder in een familiecollectief op het platteland van Funen gewoond en genieten er erg van om een plek te hebben waar ze dicht bij de natuur kunnen zijn, als contrast met hun dagelijks leven in de stad.

© NICOLINE OLSEN

DE SLAAPKAMER heeft naar Japans gebruik een slaapplaats op de grond. De meeste wanden in het interieur hebben donkere tinten, in dit geval warmgrijs. Een droogboeket van op het strand gevonden planten vormt een fraaie wanddecoratie.

Ze gaan graag hardlopen in de omgeving, en Mette wil een moestuin beginnen. Ze hadden eigenlijk niet verwacht het huis zo veel te gebruiken. Ze komen er het hele jaar en volgen de loop van de seizoenen. ‘Omdat het maar 60 kilometer van Kopenhagen is, zijn we hier bijna elk weekend,’ zeggen ze.

© NICOLINE OLSEN

HET INTERIEUR bevat duidelijke verwijzingen naar Japan, en tegelijk is Mettes hand goed te zien. In de gang heeft ze grote stukken sashikostof aan rails gehangen, waarachter alles wat minder mooi is, verborgen zit. Bijkomend voordeel is het effect op de akoestiek. Mette vond de stof in Japan, waar hij voor vechtsportpakken wordt gebruikt. Vanuit de gang bereik je alle andere ruimtes.

© NICOLINE OLSEN

DE HANDDOEKHOUDER hebben Mette en Masahiro zelf gemaakt van touw en gejut drijfhout.

© NICOLINE OLSEN

KEIEN zijn een traditionele vloerbekleding in Japan. Deze komen van Flise Bent.

© NICOLINE OLSEN

HET ENIGE NATUURLIJKE licht in de badkamer komt van boven, wat de geborgen sfeer versterkt. Het rustieke hout van de stam, de handdoekhouder en het krukje biedt fraai tegenspel aan de strakke, grijze wanden. De gietvloer is behandeld met microcement.