© Foto: Birgitta Wolfgang Bjørnvad

Kom binnen in huis vol met design-experimenten die velen van ons in de productie willen hebben

De aanstormende Deense ontwerpers Lærke Ryom en Kasper Kyster vormen een stel en wonen in een klein appartement propvol eigen design en objecten die hun dierbaar zijn.

Lærke Ryom en Kasper Kyster zijn allebei pas afgestudeerd aan de Royal Danish Academy in Kopenhagen en hebben allebei recent de jong-talentprijs gewonnen bij de Design Awards van Bo Bedre. Daarnaast heeft het stel samen met twee vrienden en collega’s van de designacademie het expositieplatform Ukurant opgericht, dat elk jaar een gecureerde tentoonstelling organiseert met experimenteel design van ontwerpers van over de hele wereld. Lærke en Kasper leven voor design, en in hun appar- tement in de Kopenhaagse wijk Nørrebro zijn ze omringd door ontwerpen van henzelf en van vrienden en collega’s. Ze hebben met elk voorwerp een band, en alles heeft een verhaal.

  • We zijn heel sentimenteel over onze spullen. Voor ons zijn het niet gewoon maar dingen. Ze hebben een verhaal en zorgen dat ons huis als een thuis voelt. Als we om ons heen kijken, zien we de gezichten van de mensen die er een relatie mee hebben gehad. Ik zie niet alleen het object, maar ook zijn reis en zijn band met anderen en met mij, zegt Lærke, en Kasper vult aan:

  • Neem bijvoorbeeld het eierdopje van Alexander Kirkeby. Voor ons staat dat voor onze relatie met Alexander en getuigt het van de tentoonstellingen die we met Ukurant hebben gemaakt en waar we trots op zijn. Al die dingen eromheen, dat is toch wat een voorwerp interessant maakt.

Zowel de meubels die Lærke en Kasper zelf hebben ontworpen als het design van hun Ukurant-exposities bevinden zich op de grens tussen kunst en design, en sommige mensen zouden zeg- gen dat de functionaliteit ondergeschikt is gemaakt. Maar het stel heeft zelf veel van dit design in huis, en voor hen heeft een goed ontwerp meerdere aspecten.

  • Neem nou die stoel waar je op zit (de aluminium stoel van het afstudeerproject van Kasper aan de designacademie, red.). Die is gemaakt vanuit het idee om hem zo eenvoudig mogelijk te maken. Daarom heb ik niet heel veel tijd gestopt in bijvoorbeeld de ergonomie. Deze stoel kan iets anders. Dat betekent niet dat je er niet prima op kunt zitten, maar als je je echt zou richten op de ergonomie, zou hij er heel anders uit komen te zien.

  • We willen graag laten zien dat design verschillende waarden heeft. Niet alleen functioneel, maar ook esthetisch en zintuiglijk. In Scandinavië wordt vaak vooral veel belang gehecht aan de functionele waarde, en wij proberen het idee van goed design een beetje uit te dagen. We willen laten zien dat de zintuiglijke kwaliteit even belangrijk is als de functionaliteit, en in bepaalde opzichten zelfs belangrijker.

  • Neem bijvoorbeeld Lærkes salontafel. Er zijn vast mensen die hem enorm onpraktisch vinden met al die gleuven. Daar gaat stof in zitten, en als je een glas water omgooit, is het een heel gedoe om de tafel weer droog te krijgen. Maar hij heeft wel iets anders te bieden: een bijzonder patroon, waar je oog op kan rusten en in op ontdekking kan gaan, een zintuiglijkheid, een verhaal over de boom en het bos, over het hout dat is gegroeid en de jaren die voorbij zijn gegaan – dat zie je aan de jaarringen, die door het ontwerp worden benadrukt. Zo krijgt de tafel een narratieve kwaliteit. Daarmee wil ik niet zeggen dat functionaliteit niet belangrijk is. Maar naar onze mening moet goed design waarde creëren op meerdere niveaus – ook het emotionele, narratieve en zintuiglijke niveau. En dat doen de ontwerpen waar wij ons mee omringen.