© Niklas Hart

Een moderne interpretatie van de blokhut

Verscholen in het besneeuwde landschap vind je deze prachtige houten blokhut. Maak een reis naar het Noorse winterlandschap.

Midden in een winterdroom

Een scherpe punt die uit de sneeuw piept. De spitse, geometrische vorm steekt duidelijk af tegen de ronde heuvels en bergen in de Noorse regio Sirdal. Van voren lijkt het meer op een eenvoudige hut of misschien zelfs een klein jachthuis. Als je je echter waagt aan de lange kant van de blokhut, besef je dat het veel meer is dan dat. Hoewel het huis maar drieënhalve meter breed is, steekt de opvallende woning maar liefst 20 meter naar achteren uit.

  • De langwerpige vorm is het resultaat van een natuurlijk verlangen om het beste uit het prachtige uitzicht te halen en de ruimte zo goed mogelijk te benutten, zegt architect Ådne Trodahl en vervolgt:

  • Door de woning een bepaalde lengte te geven, krijg je onder meer een slaapkamer die volledig kan worden gescheiden van de zone waar je overdag de meeste tijd doorbrengt. Dit zou moeilijk te realiseren zijn met hetzelfde aantal vierkante meters in een meer vierkante vorm.

In de familiekamer worden de volledige hoogte van het plafond en de steile helling van het dak benut met uitzicht tot aan het plafond. Daardoor voelt het huis licht en ruimtelijk aan. De koperen Utzon hanglampen zijn van &Tradition, terwijl de Folkestole rond de tafel van Børge Mogensen oorspronkelijk is ontworpen voor Fredericia Furniture.

© Niklas Hart

Je komt het huis binnen via een eenvoudige hal met leistenen vloeren. De woonkamer ligt aan de linkerkant, terwijl de vleugel met slaapkamers aan de rechterkant kan worden afgeschermd met een discrete schuifdeur.

© Niklas Hart

Geïnspireerd door een schip

De bijzondere verhoudingen doen in veel opzichten denken aan een schip en ook het interieur van het huis wordt gekenmerkt door maritieme inspiratie.

  • De blokhut is ontworpen en gepland als een boot. Je hebt de functionele wand met planken en opbergruimtes, en vervolgens zijn er kleine hutten gemaakt met de hoofdruimte als uitgangspunt, legt Trodahl uit.

De eindwand van de hut meet slechts 3,5 meter en door de eenvoudige vorm lijkt het huis veel kleiner dan het in werkelijkheid is - een uiterlijk dat perfect past bij de omgeving zonder wegen en veel sporen van bewoning.

© Niklas Hart

Multifunctionele ruimte

In principe zijn er geen afgesloten kamers, omdat alle zones met elkaar verbonden zijn, maar ze kunnen worden afgesloten met een van de in totaal vier schuifdeuren als dat nodig is.

  • Door schuifdeuren te gebruiken, krijg je vijf kamers die ook als één ruimte kunnen functioneren. Zo is alles altijd in gebruik. Als de schuifdeur tussen de familiekamer en de overige kamers openstaat, ervaar je de hele lengte van de kamer. Het is een leuke eigenschap om op deze manier helemaal door een huis heen te kunnen kijken, zegt de architect.

En hoewel de blokhut smal is, voelt het nooit krap aan. De grote, frameloze ramen springen voortdurend in het oog met uitzicht op glooiende bergberken en ofwel rijke fonteinen of kalme, met sneeuw bedekte bergen, afhankelijk van het seizoen.

Ådne Trodahl van het familiebedrijf Trodahl Arkitekter uit Sandnes staat aan de basis van de karakteristieke hut in de ongerepte natuur van Noorwegen.

© Niklas Hart

Minimalistisch en eerlijk

We bevinden ons in een beschermd natuurgebied waar de wilde natuur voorrang moet krijgen. Daarom staan de hutten ver uit elkaar en zijn er geen wegen.

Je komt hier in de zomer per boot of bergschoenen en in de winter per sneeuwscooter of ski's.

Vanaf het ski-pad ziet de hut er minimalistisch en strak uit, maar als je dichterbij komt, valt de onregelmatige vorm van de gevel op, waar de planken op de muren lijken te kronkelen en buigen.

  • Dit is de eigen natuurlijke bron van Noorwegen, die op dezelfde manier wordt gebruikt als in de 17e eeuw. De hele boomstam wordt gebruikt; zelfs de schors is zichtbaar. De methode is misschien niet verfijnd of geavanceerd, maar het geeft een eerlijk en natuurlijk spel in de gevel, waar elke plank zijn eigen is en verschilt van de volgende, zegt Trodahl.

Zelfs vanaf de vliering heb je een ongerept uitzicht op de omliggende natuur. Het lange raam ziet er bijna uit als een lichtgevende kunstinstallatie en wordt onderdeel van het interieurontwerp van het huis.

© Niklas Hart

De nabijheid van de natuur dringt door in het hele project, met zowel bouwmaterialen als interieur in hout. Het werkblad in de keuken is gemaakt van houtblokken met de uiteinden naar boven, waardoor de karakteristieke nerf van het hout zichtbaar wordt.

© Niklas Hart

Natuurlijke tinten

Voor de architect was het project niet in de laatste plaats een materiaaltaak. De hele hut moest van grenen worden gemaakt - van het dak en de gevelbekleding tot het interieur van het huis.

Er is geen poging gedaan om de textuur van het hout af te zwakken met vernis of beits, en in het algemeen is het kleuren- en materialenpalet in het hele huis in natuurlijke tinten gehouden.

De op maat gemaakte kussens op zowel de bank als de sofa, die zijn geïntegreerd in de muren van het huis, zijn bekleed met grijze wol, terwijl de rustieke leistenen vloer in de hal roestkleurig is.

Het huis ligt in een beschermd natuurgebied waar er geen toegang is tot riolering of elektriciteit. Verlichting wordt geleverd door drie zonnepanelen. Hier leef je volledig off the grid en kun je opgaan in de prachtige natuur, die in deze streken nog ongerept en wild is.

© Niklas Hart

De dwarsdoorsnede van een dennenboom

Het meest kleurrijke element in het huis is het verplichte wandkleed in rode en oranje tinten, geweven door oma. Dit benadrukt de dominantie van de dennenboom, maar zonder het huis eentonig of saai te maken, aldus de architect.

  • Het is leuk om te zien hoeveel verschillende uitdrukkingen je kunt creëren met dezelfde grondstof; alle verschillende manieren om het hout te gebruiken - van balken die over het plafond liggen, tot vloerdelen en multiplex platen die planken en zitmeubels worden. Het resultaat is een huis dat de volledige doorsnede van een dennenboom laat zien, zegt Trodahl.

De schuine wanden op de zolder zorgen voor een knusse sfeer en laten het dennenhout centraal staan. Het interieur is in lichte kleuren gehouden en hout in dezelfde tint als de muren en vloer. De kleine FollowMe lamp op batterijen is van Marset, terwijl de wandlamp van Bega is. De Kerros tafel is ontworpen door Matti Klenell voor Iittala.

© Niklas Hart