
Zweedse idylle: naar of uit bed is nu bewustzijnsverruimend moment
De internationaal vermaarde Zweedse designer Monica Förster heeft voor het eerst een huis ontworpen. Het is een vakantiehuis voor haarzelf en haar gezin. De architectuur is geïnspireerd door de omringende rotsen en haar jeugd in het noorden van Zweden.
Door
Eerste architectuuropgave
Net als midzomer, Astrid Lindgren, rode houten huizen en fika is de scherenkust typisch Zweeds. Langs de hele kust liggen duizenden kleinere en grotere eilanden.
Een ervan is Torö, op een klein uurtje rijden van Stockholm. Daar hebben Monica Förster en haar man een stuk grond gekocht, waarna de ervaren ontwerper zich op haar eerste architectuuropgave heeft gestort: een vakantiehuis voor haar gezin.
Het proces was eigenlijk niet heel anders dan bij haar andere designopdrachten – het was alleen een groter project, vertelt ze aan de telefoon vanuit Villa San Michele op Capri, waar ze voor drie weken een werkbeurs heeft.
- Wat het proces wel anders maakte, was dat er al een huis op het perceel stond. We hoefden dus niet zoals normaal helemaal from scratch te beginnen, vertelt ze.


Als je over het terrein loopt, kun je op meerdere plekken dwars door het huis heen kijken naar de rotsen aan de andere kant. De ramen en schuifdeuren werden per helikopter geleverd. Het Zweedse bedrijf Hajom is hiervoor verantwoordelijk en volgens Monica zijn zij de beste voor ramen en deuren.

Monica wilde heel graag uitzicht, en nu wordt de woonkamer haast omarmd door de natuur. De ruimte is eenvoudig ingericht, met meubels die ze heeft ontworpen voor toonaangevende designmerken: een Panda-bank van het Engelse Modus Furniture, een Esedra-poef van Poltrona Frau, een Reed-vaas van Orrefors en een Savannah Light-stoel van Fredericia. De tafel is van haar eigen studio en de houtkachel is van Rais.
Twee delen verbonden door een terras
Het stel heeft vrienden in deze regio en kende Torö daardoor al goed. Het huis dat er stond was oud, maar Monica zag potentieel.
De rotsformaties en het meer zorgen voor een fantastische omgeving, en er groeiden allerlei planten, die door de seizoenen heen van kleur veranderen en die Monica herinnerden aan haar jeugd in Lapland.
Daarom heeft ze de materialen en de mensen die het huis hebben gebouwd ook uit het noorden van Zweden gehaald. Het huis is opgetrokken uit grenen, een houtsoort die langzaam groeit en daardoor extra sterk is. De gevel is met een siliconenproduct van OrganoWood behandeld en vergrijst in de loop der tijd.
Beperkingen als wegwijzers gebruikt
- We wilden zo eenvoudig mogelijk bouwen, zodat het huis een deel van de omgeving zou worden. Het moest als het ware een nieuwe structuur in de natuur worden, zegt Monica.
De beperkingen van het perceel zelf heeft Monica als wegwijzers gebruikt in het creatieve proces. Het vakantiehuis is in de footprint van het oude huis gebouwd, en uiteraard beperkt de omringende natuur – met name de rotsen – de mogelijkheden ook.
Het idee om twee aparte, door een terras verbonden huizen te bouwen, kwam dan ook voort uit praktische overwegingen: het huis moest op de oude plek komen te staan en de nieuwe delen moesten 180 graden uitzicht krijgen. Dat leverde de huidige vorm op, want anders had de constructie alle nieuwe ramen niet kunnen dragen.

De keuken is net als de vloer van whitewash grenen, dat na verloop van tijd vergeelt. De eettafel is Monica’s eigen design en de kandelaars ontwierp ze voor Georg Jensen. Rond de tafel staan 3236- stoelen van Børge Mogensen, die ze heeft geërfd.

Meubelmaker Sören Åberg van Ol-Månsbackens Bygg heeft de hele bouw gedaan, inclusief die van het interieur, dat door Monica is ontworpen.

De vele glazen zijn vintage.

De ladeknoppen zijn van onbehandeld messing. Monica ontwierp ze voor Beslagdesign.
Twee huizen – één woning
De oplossing had ook een ‘bewustzijnsverruimend’ effect. De twee huizen zijn zo ingedeeld dat het ene deel de sociale functies zoals de woonkamer en keuken bevat en het andere de slaapkamers. Je moet dus het terras oversteken als je naar bed gaat.
En hoewel de afstand volgens Monica niet meer dan ‘een grote stap’ is, heeft het toch een wezenlijk effect: je blijft als vanzelf even staan, of er nu een kille herfstbries staat of het een warme zomeravond is, en geniet van het moment.
- Ik houd van de lege ruimtes die tussen de gebouwen ontstaan, want die herinneren mij eraan dat ik buiten ben. Als je tussen de twee huizen loopt, worden je zintuigen scherper en voel je fysiek dat je je verplaatst. Dat heb je thuis in de stad niet als je van de ene kamer naar de andere gaat. Daar ben je binnen. Dit wandelingetje maakt me meer bewust van mijn omgeving, legt ze uit.
Als eerbetoon aan het oude huis, dat falurood was, heeft Monica de dakbalken hergebruikt onder het overstek. Op die manier hadden praktische overwegingen invloed op de esthetiek en de architectuur – het oude werd een deel van het nieuwe.
- Telkens als ik hier kom, voel ik een enorme vrijheid – echt het gevoel dat hoort bij zo’n vakantiehuis. Hier is de natuur de baas en is het leven simpel, besluit ze.

Het slaapgedeelte bevindt zich in het hoogst gelegen huis, waardoor je zelfs vanuit bed uitzicht hebt. Er zijn vier slaapplaatsen.

Ook de badkamer heeft een glazen deur, waardoor je een indrukwekkend uitzicht hebt. Het wastafelmeubel is ontworpen door Monica en uitgevoerd door Sören Åberg.

De dakbalken komen uit het oorspronkelijke huis. Monica heeft ze zo gelaten als ze zijn, falurood geverfd, als eerbetoon aan wat hier vroeger was.

De gevel is bekleed met grenen van OrganoWood, een Zweedse producent die het hout een speciale mineraalbehandeling geeft om het extra resistent te maken. Het hout vergrijst na verloop van tijd, waardoor het huis nog meer opgaat in de omgeving.