
Rollen zeegras liggen klaar om omgetoverd te worden tot akoestische panelen.
Ontwerper David Thulstrup maakte in samenwerking met het Deense bedrijf Søuld de collectie Momentum die – heel bijzonder – bestaat uit zeewier.
AfZoals het Deense zeewierbedrijf Søuld, dat akoestische panelen en bouwmaterialen maakt van zeewier en vooral van groot zeegras.
Ook andere materialen die voorhanden waren, zoals hout en masten van scheepswrakken, werden gebruikt en maakten jarenlang deel uit van de bouw- en architectuurtraditie op Læsø.
‘Læsø en het artistieke aspect moesten op de voorgrond staan, samen met het verhaal over de vrouwen die de huizen bouwden, over scheepsmasten als bouwmateriaal, over het water en de kracht van het zeewier,’ vertelt Thulstrup.
‘De salontafel bestaat uit akoestische matten van Søuld die in schijven zijn gesneden met laser en vervolgens op elkaar zijn gestapeld tot vier poten. Het symboliseert het onder water samengeperste zeegras, en de gepolijste stalen plaat creëert de weerkaatsing van het groen getinte glas dat erboven zweeft en het water voorstelt. Bij de sokkel doen de poten aan scheepsmasten denken – ze worden stevig op hun plaats gehouden door twee gepolijste stalen platen, en het idee is dat vier kleine elementen samen één sterk deel vormen. ’
‘Bij de eettafel is de plaat zo gesneden dat je als het ware tegen de doorsnede van een met zeewier gedekt dak aan kijkt. Op die manier krijg je een indruk van hoeveel zeegras er in een dak gaat zitten. Last but not least het grote scherm. Toen ik op Læsø een bezoek bracht aan het atelier van de internationaal bekende kunste- naar Per Kirkeby, raakte ik zeer geïnspireerd door de baksteensculpturen die hij in zijn tuin had staan. Ik wilde een object maken dat eenvoudig en verfijnd was in zijn expressie, opgebouwd uit lange, gesneden wollen matten die op elkaar gestapeld waren als bakstenen.’
‘Het is belangrijk om af en toe de creatieve vrijheid te nemen, om te mogen spelen en om ideeën uit te testen die ik later bij andere projecten zou kunnen gebruiken. Søuld heeft een geweldig verhaal – en daarmee staat of valt een geweldig product. Bij natuurlijke materialen krijg je veel op de koop toe, omdat ze geleefd hebben. Ik begin daar steeds meer in te zien: dat het verhaal moet meebewegen met een ontwerp of een project.’