
De man in het rode huis
Het is 50 jaar geleden dat het Deense textielbedrijf Kvadrat werd opgericht in Ebeltoft, niet ver van Aarhus. Het is inmiddels toonaangevend op zijn terrein en heeft buitenlandse bedrijven opgekocht om zijn positie te behouden. Wij proberen de ziel en het geheim van Kvadrat te vangen in foto’s en tekst. De topman van het bedrijf, Anders Byriel, gaf ons een rondleiding.
Door- Poul Erik Byriel en Erling Rasmussen richten het bedrijf Kvadrat op in Ebeltoft in Jutland. Nu, 50 jaar later, kun je een rondje lopen om het onlangs voor honderdduizenden euro’s gerenoveerde hoofdkantoor van rode bak- steen uit 1980 en je verbazen over een Deens designbedrijf dat zo goed heeft geboerd. SCANDINAVIAN LIVING trok een dag uit om de ziel van Kvadrat te proberen te vangen. Het bedrijf is verkozen tot beste werkgever van het land en is wereldwijd toonaangevend op zijn gebied. Dat de medewerkers elke dag zijn omgeven door kunst van wereldklasse is een van de dingen waaruit het ongekende succes van Kvadrat duidelijk blijkt.
De streek werd gevormd in de laatste ijstijd, zo’n 18.000 jaar geleden. Toen het ijs week, ging dat er niet zachtzinnig aan toe, en nog duizenden jaren lagen enorme ijsblokken her en der langzaam te smelten. Hierdoor ontstonden er kuilen in het landschap, die doodijsgaten genoemd worden. Als je dat woord op je laat inwerken, begrijp je waarom de wereldberoemde kunstenaar Olafur Eliasson zich liet inspireren tot een aantal enorme spiegels waarmee hij de geschiedenis op kunstzinnige wijze verbeeldde. Met de landschaps- architect Günther Vogt maakte hij er een permanente openluchtinstallatie van, die uit vijf unieke, elliptische spiegels bestaat. Het werk verbluft telkens opnieuw, want met de voortschrijdende seizoenen worden er steeds weer nieuwe beelden op geprojecteerd. De toegang is trouwens gratis, en een bezoek is zeker de moeite waard. Je staat tussen de grazende schapen, die de wortels en het DNA van het bedrijf belichamen: wollen stoffen. En dat Olafur Eliasson de IJslandse schapen graag in een bepaalde tint wilde hebben, is een van die verhalen waar je een beetje om moet glimlachen. Zo worden de schapen bijzondere kunstdieren – ook als we het Afrikaans geïnspireerde masker van het designduo GamFratesi mee naar buiten nemen om een foto te maken van dieren en design. De CEO van Kvadrat, Anders Byriel, loopt met ons mee langs de schuwe grazers naar het werk House van Roman Signer uit 2017, net als de spiegels voor deze plaats gemaakt. Een gestileerd huis van staal met een omgekeerd dak dat een klein bassin vormt waarin regenwater wordt opgevangen, dat er door een buis uit stroomt. Zo moet er een tijdelijke fontein ontstaan. Daar komt trouwens niet veel van terecht in deze droogste zomer sinds mensenheugenis. Het rode huis varieert met de tijd – ’s avonds benadert de kleur die van de rode bakstenen van het hoofdkwartier.
‘Om door te blijven groeien in de designbranche zijn we afhankelijk van productontwerpers en nieuwe producten. Technologie en duurzaamheid zijn buitengewoon belangrijke begrippen voor de productie van de toekomst. Dit kunnen de wamte-koude-eigenschappen van ons textiel zijn, of ons nieuwe bedrijf Really, dat oude kleding recyclet en omzet in een nieuw materiaal. Dat is slechts één voorbeeld dat laat zien hoe essentieel duurzaamheid wordt. We hebben net onze eerste buitentextielen ontwikkeld, die er drie keer zo lang mooi uitzien als andere die op de markt zijn,’ aldus Byriel.
Kvadrat heeft de afgelopen jaren een aantal zorgvuldig geselecteerde textielbedrijven over de hele wereld overgenomen, waaronder Danskina, Kinnasand en onlangs Sahco en Febrik.
‘Het is een stuk leuker om op te kopen dan opgekocht te worden,’ lacht Anders Byriel, die met zijn team altijd op zoek is naar textielbedrijven die iets bijzonders neerzetten. Soms is dat breiwerk, en Sahco is bijvoorbeeld heel goed in het maken van bijna haut couture-achtige stoffen.