Onze planeet vraagt van ons dat we duurzame materialen produceren. Kijk hier hoe!
Door
Kirsten Visdal
— 25. februari 2022
Kunst of afval? Hier vormt een restant staalraad een sculptuur in de ruimte, waar material als staal, hout, keramiek en canvas samenkomen in een harmonie van kleuren. De stalen tafel, Epic, is een ontwerp van het duo GamFratesi von Gubi. De strakke lijnen ervan krijgen tegenspel van de organisch gevormde keramieken sculptuur Tube Form van kunstenaar Mingshu Li. Het daybed PK80, met stalen poten en een canvas matras, is een klassieker van Poul Kjærholm die generaties lang meegaat. De twee vazan zijn ontworpen door respectievelijk Erwan en Ronan Bouroullec voor Vitra en de Noorse Anna Maria Øfstedal Eng. Tafellamp Ware is een ontwerp van MSDS Studio voor New Works, de bijzettafel met een blad van acryl is ontworpen door Edvin Klasson, en de 'afvoerbuis' een vaas met een klein gat om takken in te zetten: Pipeline Stem van Bertrand Jayr voor Lyon Béton.
Volgens de Italiaanse Rossana Orlandi – galeriehouder, trendanaly ticus en visionair – bestaan er geen slechte materialen, alleen ongebruikte hulpbronnen met een nog onbekend potentieel. Volgens haar is er niets mis met plastic en afval, maar is het aan ons als mens, consument en bewoner van deze planeet om onze gewoonten aan te passen.
Zo moeten we de grote hoeveelheden plastic en afval die in de natuur en de oceanen belanden een tweede leven geven en de talrijke mogelijkheden voor transformatie onderzoeken. Als we andere toepassingen vinden voor afval, liggen de materialen voor het oprapen en is het niet nodig om iets nieuws te produceren.
Monochrome stoel, Petit Standard, van Daniel Rybakken voor Hay. Eettafel van eikenhout, Taro, ontworpen door Jasper Morrison, Fredericia Furniture. Op tafel een stapel gerecycled papier en hout van de experimentele ontwerper Poppy Lawman. Geribbeld betonnen object, Taffy, ontworpen door Julia Conley en Hannah Hansen, Hlin Studio. Kapstok van gelakt metaal, Knit, ontworpen door Jin Kuramoto, Hay. Sculptuur van klei en touw, Womb, van Mingxuan Tan.
Meubels en materialen verenigd. Bijzettafel van geolied eiken, Islets, ontwerp van Maria Bruun, Fredericia Furniture. Kruk, AML, ontwerp van Andreas Martin-Löf voor Frama, eetkamer- stoel van eiken, Akademia, ontwerp van Wesley Walters & Salla Luhtasela voor Nikari, betonnen vaas van Pettersen & Hein, alle via kollektedby.no. Restanten piepschuim en gasbeton.
Tafel The Madeleine van massief beuken dat mooi veroudert, ontwerp van Odin Austefjord. Porseleinen sculpturen in een mengvorm van kunst en afval, Imprint, van Julia K. Persson. Keramieken sculptuur, Soft Rock, van Hanna Heino.
Rossana Orlandi’s mindset komt overeen met de verwachtingen die wij hebben van circulaire productie: we willen de kringloop van onze meubels en ons design kennen van de wieg tot het graf – en zelfs tot in volgende levens.
Een duurzame benadering houdt ech ter niet alleen in dat de producten zijn gemaakt van geüpcyclede en recyclebare materialen, maar ook dat de vormentaal en functie van een ontwerp generaties lang meegaan. Dat hebben we hier als uitgangspunt genomen.
Scandinavisch en internationaal design staan zij aan zij of op elkaar, naast materialen die zijn afgedankt. Vervolgens stellen we de vraag: waar kunnen deze materialen voor worden gebruikt? De mogelijkheden zijn eindeloos!
Stapelbare stoel van fineer, gegoten aluminium en stalen buizen, ontwerp van Daniel Rybakken, Hay.
Tafel Laft van massief grenen, handgemaakt door Kvass AS volgens traditionele Noorse ambachtelijke technieken, ontwerp van Kathrine Hovind. Mondgeblazen glas en karaf, Velasca, ontwerp van R+D Lab, via kollektedby.no. Vaas van gerecycled en gegoten plastic, Eros Torso, ontwerp van Frederik Nystrup-Larsen & Oliver Sundqvist voor Niko June.
Stoel Munch, gemaakt van een stalen net dat over een simpel stalen frame is gedrapeerd, ontwerp van Andreas Engesvik en Jonas Stokke, Vestre. Stalen lamp, Acorn, ontwerp van Atle Tveit. Restmaterialen schuimrubber.
Keramieken mok van Anna Maria Øfstedal Eng. Schaal van essenhout, Platå, ontwerp van Anderssen & Voll voor Nedre Foss. Vaas van mondgeblazen glas, V.GW.01, ontwerp van Gustav Winsth, keramieken schaal van Lava Studio Ceramics, beide via kollektedby.no. Restanten staaldraad.
De klassieke bank Camaleonda, in 1970 ontworpen door Mario Bellini, B&B Italia. Handgemaakte grenen kruk, Vride, van Anna Maria Øfstedal Eng. Keramieken sculptuur, Soft Rock, van Hanna Heino. Restanten piepschuim, plastic, hout en schuimrubber.