‘Keramiek maken dwingt me tot vertragen’

Marlies Huybs vertrouwt op haar intuïtie en emoties bij het creëren van haar pure, serene keramiek. Ontmoet deze Belgische ontwerper, die altijd maar één stuk tegelijk maakt.

© Foto: CAFEINE

In gesprekt met Marlies Huybs

De Belgische ontwerper Marlies Huybs creëert handgemaakte objecten volgens een intuïtief proces, waarbij de reis even belangrijk is als de bestemming.Haar werk groeit stapsgewijs vanuit een liefde voor materie en kleur en heeft een puur en uniek gevoel dat wordt gekenmerkt door texturen en imperfectie. Stukvoor stuk weerspiegelen de objecten de eigenzinnige schoonheid van haar poëtische vormentaal.

© Fotos: CAFEINE

Hoe en waarom ben je begonnen met het creëren van je eigen objecten?

‘Na een jarenlange creatieve baan in de reclamewereld heb ik mijn eerste passie, interieur, gevolgd en ben ik aan de slag gegaan als creatief directeur bij een interieurbedrijf. Ik tekende onder andere collecties voor kidsLab, Elle Decoration, Marie Claire en Olivier Strelli. In 2008 besloot ik om mijn eigen studio voor grafisch design op te richten, La Bendita, waarbij ik als designstrateeg in de huid van andere merken kruip.
Rond diezelfde periode ben ik ook gestart met mijn nieuwe hobby: keramiek.

Dit was aanvankelijk een echte uitdaging, want ik vond het heel moeilijk om te bepalen wat ik juist wilde creëren. Ik had in mijn professionele leven zo veel gedacht vanuit andere merken dat ik mezelf een beetje was kwijtgeraakt. Ik liet mijn plan en doel varen en besloot om te genieten van het proces op zich, want daar draait het om. Wat het “moest” worden, heb ik losgelaten. Zo begon de inspiratie te stromen en kwam ik tot nieuwe dingen.

En in plaats van teleurgesteld te zijn door de vele mislukkingen die eigen zijn aan keramiek, brachten ze me nieuwe inzichten.Ik vertrek steeds vanuit de materie. Ik onderzoek en experimenteer graag, vandaar dat mijn focus ligt op unieke stukken. Voorzichtig kwam ik naar buiten met mijn eigen creaties, en sinds 2021 focus ik mij volledig op mijn handgemaakte objecten.’

Waar is je liefde voor dit proces en voor handgemaakte objecten ontstaan?

‘Er is een overdaad aan massaproductie en “copy-paste” design. Ik vind “minder maar beter” heel belangrijk. Het is essentieel om je te omringen met betekenisvolle dingen die van waarde zijn voor jou.

Een object heeft voor mij een eigen levensweg, zowel bij de maker als bij degene bij wie het terechtkomt. Het is belangrijk dat een object bij je past en dat je het koestert, dat het jou energie geeft of je net tot rust brengt. Bij handgemaakte objecten voel je de energie en de passie van de maker.’

© Foto: CAFEINE

Je werkt op een intuïtieve manier bij het creëren. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?

‘Zoals Ruth Van de Steene het zo mooi verwoordt: “De zachtheid daar wil ik wonen” en “snel kan niet koesteren”. Ik ben niet bewust bezig met een vormentaal, het is ook geen uitgangspunt. Het is gewoon wie ik ben. Mijn werk groeit intuïtief, het komt niet vanuit een visie of een plan, hoewel ik heel goed voel waar ik naartoe wil. Het gaat erom verwachtingen los te laten en te vertrouwen op wat er komt. Het maken is de reis op zich.

Zodra je vanuit je eigen bron creëert, is de creatie onuitputtelijk. Ook de kleisoort is voor mij van groot belang. Ik werk graag met zachte klei of stel de klei zelf samen door verschillende soorten te mixen. De kleimaterie bepaalt hoe het stuk worden zal, maar ik daag mezelf en de klei graag uit, zowel door te experimenteren als door mijn grenzen te verleggen.

Ik stap graag af van het reeds bewandelde pad. De drang naar artistieke vernieuwing hoort bij wie ik ben. Ik focus me graag op het positieve. Ik ben een heel intuïtief persoon en voel me verbonden met mijn werk omdat ik telkens maar één stuk maak, wat het niet altijd makkelijk maakt om mijn werk te verkopen.’

© Foto: CAFEINE

Hoe ga je te werk wanneer je begint aan een nieuw object? Welke technieken gebruik je?

‘Soms is het één beeld, dan weer een moodboard of een nummer dat me raakt en inspireert om aan de slag te gaan. Ik werk echt vanuit mijn gevoel. Ik start met het uitzoeken van de juiste playlist, dan begin ik eerst te kneden om in de flow te geraken.Het punt waarop je intuïtie het overneemt van je hoofd, daar gaat het om bij mij.

Genieten van het creatieproces op zich, zonder te weten waar het naartoe leidt. Ik werk telkens stuk voor stuk. Vooral via opbouw, met lappen of worst voor worst. Soms klop ik op een blok klei of snijd ik klei weg zoals een beeldhouwer zou doen. Ik houd ervan om het materiaal uit te dagen.’

© Foto: CAFEINE

Jouw objecten hebben allemaal een pure en serene uitstraling. Is dit belangrijk voor jou, ook in het dagelijks leven?

‘Ik ben gek op kleuren en word er graag door geprikkeld. Maar momenteel heb ik zelf een enorme behoefte aan vertragen, teruggaan naar de essentie. Omdat ik intuïtief werk, vertaalt dat zich naar mijn objecten. Ik weet zeker dat er ook nog kleurrijk werk op komst is.

Eigenlijk ben ik iemand die efficiënt en goed georganiseerd is, ik wil altijd vooruit en ga steeds op zoek naar nieuwe prikkels.Keramiek maken dwingt me tot vertragen. Hier moet ik die efficiëntiegedachte loslaten. Soms ben je een hele dag aan het kleien en barst het daarna in de oven.’

Waar haal je je inspiratie vandaan?

‘M’n inspiratie haal ik uit alles wat me raakt. Dat kan gaan van muziek, beelden, woorden, interieur en architectuur tot reizen. Als mijn buikgevoel goed zit, stroomt alles vanzelf.’

Wat zijn je plannen/dromen voor de toekomst?

‘Ik ben heel dankbaar voor de prachtige opdrachten die op mijn pad zijn gekomen en probeer van elk moment te genieten. Er hangen nog mooie projecten in de lucht, zoals een samenwerking met Florence Cools van het modehuis La Collection in Antwerpen. Deze tentoonstelling loopt vanaf 11 juni 2022. Ik stel me heel graag open voor nog meer kruisbestuivingen met andere creatieven of ambachten.’

Lees ook: